WTCC: Náročná obhajoba

Redakcia, 27.11.2007
Majstrovstvá sveta cestovných automobilov WTCC poznajú od svojho obnovenia v roku 2005 len jedno meno držiteľa titulu. Sezóna 2007 však bola všetko iné, len nie nuda.

Prvé preteky seriálu, ktorý je spolu s Formulou 1 a WRC najprestížnejším pod patronátom FIA, v Brazílii ukázali, že kozmetické úpravy pravidiel najviac vyhovujú BMW. Na okruhu v Curitibe ušli továrenské 320si všetkým prenasledovateľom. No predpokladať, že bavorská značka nasadila latku privysoko a nikto ju na ceste za titulom neohrozí, bolo veľkou chybou.

Prvé európske preteky v holandskom Zandvoorte priniesli vavríny pre Chevrolet a Seat. Ešte väčší šok predviedol James Thompson vo Valencii. So svojou zánovnou Alfou 156 vyhral obe jazdy. Tento kúsok sa nikomu inému počas sezóny 2007 nepodaril.

Prvým z troch mestských okruhov bolo francúzske Pau. Ešte pred pretekami zahviezdil divokou haváriou Augusto Farfus. Ale ako sa hovorí: „Čo ťa nezabije, to ťa posilní.“ Brazílčan si pripísal víťazstvo v druhej jazde a v celkovom poradí sa dotiahol na dva body za obhajcu titulu Andyho Priaulxa. Šampionát sa potom presunul do Brna, kde sa opäť BMW predviedlo v plnej paráde a jeho piloti vyhrali obe jazdy. Nasledujúci víkend v portugalskom meste Porto prial Chevroletom, ktoré dominovali kvalifikácii aj prvej jazde. Druhá jazda však až taká slávna nebola. Naopak Priaulx dokázal, že mestské okruhy mu vyhovujú.

Švédsko sa stalo miestom debutu Seatu Leon TDI. Tento projekt sa podarilo Španielom veľmi dobre utajiť, preto bol zrazu celý paddock v pozore. V Anderstorpe však víťazne stupienky v oboch jazdách obsadil Chevrolet. Skutočná sila nafty sa ukázala až v nemeckom Oscherslebene. Druhé miesto z kvalifikácie pretavil Yvan Muller do prvého dieselového triumfu vo WTCC. Dôležitejšie však boli druhé preteky, ktoré odštartovali hromadnou kolíziou. Tú si penalizáciou odskákal Alessandro Zanardi, ktorý je inak považovaný za ozdobu seriálu a pravidelne priťahuje najviac fanúšikov. Pre víťazstvo si prišiel Farfus, ktorý sa tým dostal do čela celkového poradia.

V Brands Hatch si štvrté víťazstvo v sezóne pripísal Alain Menu. Škoda, že švajčiarsky pilot Chevroletu nemal po víkende vo Veľkej Británii už ani len teoretickú šancu na titul. Dôležitý krok k titulu naopak urobil na domácej pôde víťazstvom v druhej jazde Priaulx. Monza podľa očakávania patrila nafte. Pre domáce preteky dostal tretie TDI Gabrielle Tarquini, no vavríny pobrali jeho tímoví kolegovia.

Na finále v Macau cestovalo 6 pilotov so šancou získať titul. Zaujímavé je, že v tejto zostave mala každá značka aspoň jedného zástupcu. Smolný víkend si v najnevhodnejšiu chvíľu vybral Muller, ktorý mal pred finále rovnaký počet bodov ako Priaulx. Jeho dvojitá nula hovorí za všetko. Naopak Brit si titul poistil víťazstvom v posledných pretekoch sezóny 2007.

Prekvapujúcim výsledkom je tretie miesto Jamesa Thompsona na Alfe Romeo, ktorá sa so šampionátom lúči. Medzi značkami tesne vyhralo BMW, trofej pre najlepšieho nezávislého jazdca si vybojoval Stefano D'Aste tiež na BMW 320si.

Text: Martin Ruisl
Foto: archív

Konečné poradie MS F1 2007MS jazdcov1.Andy Priaulx922.Yvan Muller813.James Thompson794.Augusto Farfus715.Nicola Larini716.Alain Menu697.Jörg Müller668.Gabriele Tarquini629.Robert Huff5710.Jordi Gene55MS tímov1.BMW2552.Seat2493.Chevrolet2184.Alfa Romeo124