WRC: Súboj majstrov

Redakcia, 06.12.2007
Na čele záverečnej klasifikácie svetového šampionátu v rely tróni staré známe meno. Sezóna 2007 však priniesla tuhý boj o titul až do posledných okamihov.

Dramatická sezóna sa dala tušiť už v predstihu. Ford konečne vypiplal svoj Focus na majstrovskú úroveň a Citroën vymenil starú Xsaru za nový model C4. Ako sa však ukázalo, hneď počas prvej súťaže v Monte Carle, C4 si zo svojho predchodcu zobral to najlepšie a na asfalte nenašiel premožiteľa. Kalendáru majstrovstiev sveta však dominujú iné povrchy.

Začiatok roka 2007 sa na zimu veľmi nepodobal, piloti si ju však užili hneď dvakrát. Výnimočne boli na programe dve snehové rely vo Švédsku a Nórsku. Tu podľa očakávania zabral Ford so svojou fínskou úderkou, vavríny si podelili Marcus Grönholm a Mikko Hirvonen, v Nórsku zabral modrý ovál celé stupne víťazov. To však bolo pre začiatok roka všetko.

Nasledujúce ťažké šotolinové súťaže ovládol Loebov Citroën. V Mexiku a v Argentíne sa Grönholm dokázal držať v tesnom závese, Portugalsko však pre Focusy nebolo šťastnou pôdou. Ani jeden sa nedostal medzi najlepšiu trojicu. Pri minimálne šiestich nasadených do každého podujatia je to bieda. Naopak, svoj najlepší výsledok v sezóne, druhé miesto, si pripísal Petter Solberg na Subaru.

Na Sardínii sa Grönholm vrátil na najvyšší stupienok. Loeb mu však výrazne pomohol, keď na začiatku tretieho dňa súťaže vyletel z trate. No v Grécku a na svojej domácej pôde sa Fín nemusel spoliehať na takúto pomoc a po dôležité víťazstvá si prišiel suverénnym spôsobom. Svojim siedmym víťazstvom vo Fínsku sa Grönholm zapísal do knihy rekordov v kategórii počtu víťazstiev na jednom podujatí.

Nemecké cesty podľa očakávania patrili Loebovi. Od svojho zaradenia do kalendára nepozná táto súťaž iného víťaza. Skutočnou lahôdkou pre fanúšikov musel byť Nový Zéland. Po dramatickom súboji vyhral Grönholm, no len o 3 desatinky sekundy pred Loebom. To upevnilo Fínove dominantné postavenie v celkovej klasifikácii a mohlo sa zdať, že s kariérou sa rozlúči titulom.

Návrat na európsky asfalt však tento optimizmus zmiernil. V Španielsku a na Korzike ukázala Loebova cé-štvorka všetkým chrbát, na prevzatie vedenia v šampionáte to ale nestačilo. Grönholm bol pravidelným zjavom na stupňoch víťazov, a tak si udržal štvorbodové vedenie. Hirvonenove nádeje na titul sa presunuli do teoretickej roviny.

Krajina vychádzajúceho slnka sa stala pohromou pre oboch adeptov na titul. V náročných podmienkach a zlom počasí Grönholm vyletel z trate už v prvý deň, druhý deň zastavil rovnakým spôsobom Loeba. Naopak bez výraznejších problémov išiel Hirvonen, ktorý si pripísal druhé víťazstvo.

Sezónu ukončila dvojica podujatí na britských ostrovoch. Grönholm zasadil vážnu ranu svojmu rozlúčkovému titulu v Írsku, keď si to jeho Focus rozdal s múrom. Fínovi sa našťastie nič vážne nestalo, no Loeb už nemal vážnejšieho súpera a vyhral, čím získal šesťbodový náskok. Finále na pôde Walesu prinieslo tretie sezónne prvenstvo Hirvonenovi. Loeb si rozvážnou jazdou prišiel po tretie miesto a svoj štvrtý titul v rade.

Medzi značkami triumfoval Ford, na čom má hlavnú zásluhu tímová dvojka Hirvonen. Ten odviedol svoju prácu podstatne lepšie ako divoký Dani Sordo, ktorý zastáva túto funkciu v Citroëne. Sklamaním je výkon Subaru, ktoré sa opäť trápilo a len sporadicky sa priblížilo na dostrel stupňov pre najlepších. Ku koncu sezóny zaujal odborníkov aj fanúšikov fínsky talent Jari-Matti Latvala, ktorý by sa mohol v budúcom roku posadiť do jedného z továrenských Focusov.

Text: Martin Ruisl
Foto: archív

Konečné poradie MS F1 2007MS jazdcov1.Sebastien Loeb1162.Marcus Grönholm1123.Mikko Hirvonen994.Dani Sordo655.Petter Solberg476.Henning Solberg347.Chris Atkinson318.Jari-Matti Latvala309.Manfred Stohl1310.Francois Duval12MS tímov1.BP-Ford WRT2122.Citroën Total WRT1833.Subaru WRT874.Stobart VK M-Sport Ford RT815.OMV Kronos Citroën WRT456.Munchi's Ford RT14