Hyundai i30: Inšpirovaný

Redakcia, 04.10.2007
i30 je novým kľúčovým modelom automobilky Hyundai, ktorým chce posilniť svoju pozíciu na európskych trhoch. Prvé osobné jazdné dojmy sme absolvovali na cestách okolo Viedne.

Kórejský dvojútok na v Európe dôležitú a populárnu triedu kompaktov sa začal. Hoci má i30 veľa spoločného s koncernovým dvojčaťom cee’d, navonok sú to dve takmer úplne odlišné autá. Hyundai sa dizajnovo vybral skôr konzervatívnejšou a elegantnejšou cestou. Detaily i30, ako napríklad predná maska, reprezentujú novú identifikačnú filozofiu, ktorá by sa postupne mala objaviť na všetkých modeloch Hyundai. Mimochodom, to malé „i“ na začiatku názvu znamená podľa marketingových mágov značky inšpiráciu, ale aj inteligenciu či integritu. Samotná automobilka vidí cieľovú skupinu pre tento model vo veku 35 – 50 rokov, ktorej bude skôr nenápadný dizajn vyhovovať.

Okrem základného päťdverového hatchbacku sa chystá aj kombi. To Hyundai oficiálne predstaví na Frankfurtskom autosalóne na jeseň a do predaja príde začiatkom budúceho roku. Klasický päťdverák by si mal nájsť cestu aj k slovenským zákazníkom ešte v priebehu leta.

Interiér ponúka štandardné priestorové pomery kompaktnej triedy, priestor pre kolená trochu obmedzuje široký stredový panel. Plasty sú na dobrej úrovni, modré podsvietenie displejov rádia a klimatizácie nemusí vyhovovať každému. Hyundai prvýkrát ponúka integrovaný audiosystém s externými analógovými aj digitálnymi prípojkami vrátane iPod-u. Tie konštruktéri schovali do odkladacej schránky medzi prednými sedadlami. Sedadlá sú síce tvrdšie, no pohodlné a hlavne dobre tvarované.

Pod kapotou sa budú skrývať tri benzínové a tri prepĺňané dieselové štvorvalce. Ponuku otvára 1,4-litrový motor s výkonom 80 kW (109 k), špičku predstavuje dvojliter s výkonom 105 kW (143 k). Všetky benzínové motory majú variabilné časovanie ventilov CVVT a variabilné nasávanie. Naftový pohon reprezentuje 1.6 CRDi v dvoch výkonových verziách a 2.0 CRDi. Všetky turbodieselové agregáty sú vyzbrojené dúchadlami s premenlivou geometriou lopatiek a časticovým filtrom. Štandardom sú päťstupňové prevodovky, naftový dvojliter má k dispozíci o jeden stupeň viac. Automatická prevodovka sa dá objednať k benzínovým motorom 1.6 a 2.0 a tiež k silnejšej verzii 1.6 CRDi.

Predná náprava s jednotkami typu McPherson predstavuje štandard triedy, naopak viacprvková zadná náprava multi-link nie je v tomto segmente bežným zvykom. Aj preto sa auto môže pochváliť dobrou stabilitou a komfortom. Sériová bezpečnostná výbava je na veľmi dobrej úrovni, posádku i30 chránia predné, bočné aj hlavové airbagy. Počas testovacích jázd nás zaujali účinné brzdy, sériovo vybavené ABS a EBD. Vo vyšších verziách výbavy je k dispozícii aj systém monitorovania tlaku v pneumatikách či rozumne fungujúci dažďový senzor.

Testovacie jazdy vo Viedni a okolí odhalili hlavne kvality podvozka a riadenia. Auto aj pri razantnejšej jazde dobre sedelo v zákrutách, trochu znervóznelo len na sérii priečny nerovností. Z motorov sme vyskúšali benzínový 1.6 a silnejší turbodiesel s rovnakým objemom. Subjektívny dojem z oboch jednotiek bol pomerne vyrovnaný, autu dávajú dostatočnú dynamiku. Turbodiesel má dobrú kultúru chodu a hladký nárast výkonu bez výraznejšej turbodiery.

Technické údaje - manuálna prevodovkaTyp motora 1.4i CVVT1.6i CVVT2.0i CVVT1.6 CRDi VGT1.6 CRDi VGT2.0 CRDi VGTMotor/počet valcov R4R4R4R4R4R4Zdvihový objemcm3139615911975158215821991Max. výkonkW/k pri ot/min80/109 pri 620090/122 pri 6200105/143 pri 600066/90 pri 400085/115 pri 4000103/140 pri 3800Max. krútiaci momentNm pri ot/min137 pri 5000154 pri 4200186 pri 4500235 pri 200255 pri 2000304 pri 2250Dĺžka x šírka x výškamm4245 x 1775 x 1480Rázvormm2650Batožinový priestorl340/1250Zrýchlenie 0-100 km/hs12,611,110,614,911,610,3Maximálna rýchlosťkm/h187192205172188205Kombinovaná spotrebal/100 km6,16,27,14,74,75,5