Škoda Fabia: Zbohom 4 valce!

Martin Šebesta, 02.03.2017
Nové informácie o Škode Fabia vás prekvapia. Motor so štyrmi valcami v nej už nenájdete. Odteraz bude v ponuke iba s motormi s troma valcami. Výkonu sa táto zmena nedotkne, dokonca narastie.

Ekológia a snahy o úsporu paliva a emisií hrajú prím. Za obeť im padli už aj 4-valcové motory v Škode Fabia. Namiesto doteraz používaného motora 1.2 TSI príde nový motor 1.0 TSI, ktorý sa po prvý raz predstaví na autosalóne v Ženeve. Naftové motory už dlhšie využívajú iba 3-valcovú techniku.

Nový motor v Škode Fabia ponúka vyšší výkon i krútiaci moment. Výkon základnej verzie vzrástol zo 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k), silnejšia verzia má aj naďalej výkon 81 kW (110 k), ponúka ale vyšší krútiaci moment 200 Nm (doteraz 175 Nm). Spotreba nových motorov klesla až o 6 %. Vďaka zvýšeniu vstrekovacieho tlaku na 250 barov ponúka nový motor s objemom 1,0 litra v oboch výkonnostných verziách lepšie dynamické parametre ako doteraz používaný agregát s objemom 1,2 litra.

Motor je vďaka svojej kompaktnej konštrukcii a ľahkej kľukovej skrini z hliníkovej zliatiny o 10 kilogramov ľahší ako doteraz používaný motor s objemom 1,2 litra. Nový motor s nízkym vnútorným trením beží ticho a kultivovane. Prispeli k tomu vyvážené komponenty kľukového mechanizmu, piesty z hliníkovej zliatiny a kované ojnice.

Nízkej spotrebe pomáha aj olejové čerpadlo s plynule regulovateľným výkonom, ktoré tlak prispôsobuje aktuálnemu zaťaženiu motora. Plniaci tlak turbodúchadla, ktorý dosahuje hodnotu až 1,6 baru, narastá veľmi spontánne, pretože medzichladič stlačeného vzduchu je integrovaný do sacieho potrubia.

Škodu Fabia s motorom 1.0 TSI (70 kW) si kúpite s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. V porovnaní s 1.2 TSI (66 kW) zostal najvyšší krútiaci moment bez zmeny na hodnote 160 Nm, ale dynamické vlastnosti sa aj napriek tomu zlepšili. Maximálna rýchlosť vzrástla o 3 km/h na 185 km/h a hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa zlepšila o 0,3 s na 10,6 s. Hodnoty pružného zrýchlenia z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h sú identické s hodnotami predchádzajúceho modelu. Spotreba a emisie hatchbacku aj kombi klesli zo 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km).

Silnejší litrový motor dodávaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou má rovnako ako predchodca s objemom 1,2 litra výkon 81 kW (110 k). Jeho krútiaci moment ale vzrástol zo 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje Fabia s týmto motorom za 9,5 s, maximálna rýchlosť je 196 km/h. Zvýšenie krútiaceho momentu sa prejavuje najmä pri akcelerácii na diaľniciach a mimo mestskej prevádzky. Najvýraznejšie sa lepšia pružnosť prejavuje v spojení s voliteľne dodávanou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na najvyššom prevodovom stupni zvláda táto motorizácia o 2,6 s rýchlejšie, zrýchlenie z 80 na 120 km/h dokonca o 4,1 s svižnejšie. Spotreba a emisie škodlivín trojvalcového motora s výkonom 81 kW/110 k klesli v oboch verziách s manuálnou prevodovkou o 0,3 litra na 4,4 l/100 km (101 g CO2/km). Pri verziách s prevodovkou DSG sa spotreba znížila o 0,1 litra na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).