Kapitola desaťvalcového BMW M5 a M6 sa uzavrela

BMW definitívne ukončilo výrobu jedinečných desaťvalcových modelov M5 a M6.
Vydané  Text: 
Exkluzívne verzie manažérskeho sedanu a praktického kombi BMW M5 skončili svoju púť už pred časom. Teraz nasledoval smutný osud i kontroverzne tvarované M6 Coupé a Convertible. S ich odchodom končí jedna éra. Vysokovýkonný atmosférický desaťvalec do V s uhlom rozovretia 90 stupňov, výkon mohutných 508 koní (373 kW), krútiaci moment 520 Nm a nulové environmentálne starosti vytvorili megalomanský koncept najvýkonnejších vozidiel v línii modro-bielych vrtúľ. Budúcnosť už zakryjú prísnejšie emisné normy, elektromobily, hybridy a snaha o neustále znižovanie spotreby. I preto je odchod dvojice sprevádzaný nostalgiou a miernymi obavami o silu charakteru budúcich vozidiel určených pre zábavu a radosť. Počas rokov svojej najväčšej slávy dosiahol mohutný 5,0 litrový V10 s možnosťou točiť maximálnych 7 750 ot./min. mnoho úspechov. Jedným z najväčších bol zisk titulu Motor roka 2005 a 2006 v celkovom hodnotení, ako i rovnaké ocenenie nasledujúce v dvoch ostatných rokoch, tentokrát už ale v kategórii motorov s objemom nad 4 litre. Všetkých BMW M6 Coupé (od roku 2005) a M6 Convertible (2006) sa dohromady vyrobilo 14 152 kusov, pričom na kupé pripadlo 9 087 a na kabriolet 5 065 vozidiel. Najlačnejším trhom sa stali USA, kam smerovalo 3 528 kupé a 3 247 kabrioletov. Druhým najsilnejším odbytiskom sa stalo domáce Nemecko so skromnejšími 1 183, resp. 561 predanými kusmi. Na treťom mieste v počte registrácií Coupé verzie skončila Veľká Británia a Írsko (619 kusov), Convertible si ako tretia obľúbila chladná Kanada (209 kusov). Práve „uzavretá“ verzia disponovala veľmi ľahkou a karbónom spevnenou plastovou strechou (technológia CFRP) i blatníkmi z rovnakého materiálu. Pomer výkonu a hmotnosti sa pohyboval na úrovni 3,37 kg na jednu konskú silu. Dynamické vlastnosti distribuovala sedem stupňová prevodovka SMG Drivelogic, lepšie zrýchlenie stimuloval systém launch control a jazdné vlastnosti upravoval zadný M diferenciál reagujúci na zmenu rýchlosti. Vozidlo používalo elektronickú kontrolu pruženia (EDC) či kompozitné brzdy. Presun z pokoja na 100 km/h „spotreboval“ 4,6 sekundy, kabriolet to zvládol o 0,2 s pomalšie. V prípade BMW M5 sa podarilo predať viac ako 20 500 kusov oboch karosárskych verzií. Zaujímavosťou je fakt, že podstatnú väčšinu (19 494 ks) si na svoje konto od roku 2005 pripísal sedan, kombi verzií Touring sa totiž predalo iba 1 009 kusov (na trhu od roku 2007). Poradie najúspešnejších trhov sa nezmenilo, vedie USA (8 786 ks) a Nemecko (2 473 ks) nasledované Veľkou Britániou a Írskom (1 980 ks). Značke BMW M GmbH (od 1972), stopercentne patriacej pod BMW AG sa minulý rok podarilo zákazníkom predať viac ako 15 000 vozidiel všetkých modelových radov. Počet zamestnancov je v porovnaní s ostatnými pomerne malý. Vo vývoji, administratíve a marketingu pracuje iba 500 ľudí. Produktovú škálu netvoria iba vozidlá, ale i línia BMW Individual, príplatkové balíky M Sport Package a jazdecké kurzy.








Pokračujte na ďalší príspevok »