Elektromobil Peugeot iOn smeruje do premávky

Peugeot vytvoril v kooperácii s Mitsubishi svoj prvý plne elektrický automobil iOn. V najbližších dňoch sa ho chystá nasadiť do reálnej premávky. My vám prinášame jeho detailné technické parametre i špecifikácie.
Vydané  Text: 

Peugeot iOn sa obracia predovšetkým na verejných činiteľov, miestne úrady a administratívu, spoločnosti pôsobiace v oblasti prepravy, energie, lízingové spoločnosti, & flotily veľkých podnikov. V prvom polroku 2010 bolo podpísaných 15 predbežných zmlúv s tromi spoločnosťami verejnej dopravy, šiestimi lízingovými spoločnosťami a s rovnakým počtom európskych energetických spoločností. Peugeot je okrem toho partnerom konzorcia VTLIB (Veolia urban transport), ktoré pôsobí ako kandidát v projekte Autolib zameranom na samoobslužný systém elektrických vozidiel v Paríži a jeho okolí plánovanom na rok 2011. Cieľovou menej početnou skupinou zákazníkov sú napokon súkromné osoby. Oblé tvary Peugeotu iOn s malou vydutou kapotou predĺženou veľkým šikmým čelným sklom vyvolávajú sympatie. Paleta farieb pozostáva zo siedmich odtieňov karosérie – dvoch perleťových, dvoch metalických a štyroch matných. Interiér je zámerne klasicky jednoduchý a k dispozícii v dvoch verziách finálneho spracovania. Prvá je striedma a nenútená. Druhá využíva materiály ako koža na volante či hlavici páky voliča (DNRP) . Najväčším prínosom elektrického pohonu sú samozrejme nulové emisie CO2 a hlučnosť v okolí vozidla obmedzená iba na hluk pneumatík. Vďaka rázvoru 2,55 m a vysokej architektúre je vozidlo pomerne priestranné a poskytuje štyrom dospelým osobám dostatok komfortu na palube. Kompaktnosť (dĺžka 3,48 m a šírka 1,47 m), polomer otáčania iba 4,50 metra a riadenie s posilňovačom mu zaručujú potrebnú obratnosť v betónových pralesoch. Vďaka lítium-iónovej batérii s 88 článkami a rekuperácii energie pri spomaľovaní a brzdení je dojazd pri štandardnej prevádzke 150 km. Podľa zistení Peugeotu je to dostatočne vysoká hodnota, nakoľko bežný motorista denne najazdí podľa prieskumov približne 90 % vzdialeností iba do hranice 60 km. Kompletné nabitie batérie pri použití klasickej domácej zásuvky si zapýta 6 hodín. Rýchle nabíjanie na špeciálnej prípojke umožňuje 50 % oživenie už za 15 minút, resp. 80 % za 30 minút. Veľkou výhodou mestského vozidla je fakt, že 90 % svojho času strávi odstavené a pripravené sa kedykoľvek doplniť „elektrickou šťavou“. Nabíjanie (riadené automaticky na základe monitorovaných parametrov každého článku batérie) v nočných hodinách znižuje náklady na spotrebovanú elektrickú energiu a pomáha navyše optimalizovať využívanie kapacít výrobcov elektrickej energie. Priemerné prevádzkové náklady boli preto vypočítané v rozpätí od 1,50 € do 2,0 € na 100 km. Ak sa pri rýchlom nabíjaní dosiahne určitá limitná teplota v jednom alebo viacerých článkoch batérie, vnútro modulu sa začne chladiť nútenou cirkuláciu chladiaceho vzduchu s teplotou prostredia alebo chladeného klimatizáciou. Nabíjanie je možné, iba ak je páka voliča v parkovacej polohe. Batéria nemá pamäťový efekt. Možno ju preto znovu nabíjať, aj keď je iba čiastočne vybitá bez potreby pravidelne vykonávať jej úplné vybitie. Batéria je 100 % „plná“ za 6 hodín pri použití domáceho 220 V zdroja. Sériová výbava zahŕňa napríklad hliníkové disky kolies, posilňovač riadenia, hmlovky, denné osvetlenie, centrálne zamykanie, palubný počítač, klimatizáciu, autorádio CD kompatibilné s MP3 a Bluetooth so vstupom USB, elektricky ovládané okná vpredu a vzadu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, nastaviteľné a sklápateľné operadlá zadných sedadiel, 6 airbagov, ESP, elektronické rozdeľovanie brzdného účinku (REF), podporu brzdenia – a koncepcia konštrukcie si trúfa ašpirovať na zisk minimálne štyroch hviezdičiek v crashtestoch EuroNcap. Články batérie sú uložené v nepriepustnom odolnom puzdre na podlahe kabíny v zóne, kde nedochádza k deformáciám. Znížením ťažiska napokon došlo i k zlepšeniu vyváženosti vozidla. Vo voliteľnej výbave sa nachádza zaujímavá súprava na transformáciu na profesionálne dvojmiestne vozidlo s objemom nákladného priestoru 1,3 m3 či mobilný navigačný systém umožňujúci používanie aj pri iných spôsoboch prepravy (pešo, na bicykli…), inštalovaný na palubnej doske. iOn má poháňanú zadnú nápravu, pričom elektrický motor a redukčná prevodovka s jedným prevodom sú inštalované pred zadnou nápravou. Menič reguluje prúd, frekvenciu a napätie v závislosti od stlačenia pedálu akcelerátora. Progresívnosť odozvy stlačenia pedálu bola nastavená tak, aby sa dosiahlo skutočne požadované dávkovanie výkonu. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s neodýmom (Nd) je mimoriadne kompaktný. Poskytuje maximálny výkon 47 kW (64 k), maximálny krútiaci moment 180 Nm pri 0 až 2 000 ot./min. Skladá sa z mobilného rotora v centrálnej časti s magnetmi po obvode striedavo natáčajúcimi póly (sever/juh) smerom von a z pevného statora zvonku pozostávajúceho z cievok napájaných tromi nezávislými fázami vytvárajúcimi magnetické pole roztáčajúce rotor. Lítium-iónovú batériu vyvinula spoločnosť Lithium Energy Japan. Vyrába sa v Kusatsu v Japonsku v prvej továrni na svete určenej na hromadnú výrobu takýchto akumulátorov. Zvolená bola technológia využívajúca oxid mangánatý. Každý modul pozostáva zo 4 alebo 8 článkov s napätím 3,7 V a kapacitou 50 Ah. S celkovo 88 článkami zapojenými do série umožňuje batériový modul uskladniť 16 kWh elektrickej energie s nominálnym napätím 330 V. Technické údaje: Peugeot iOn ****Karoséria**** **Dĺžka x šírka x výška (mm)** 3 474 x 1 475 x 1 608 **Rázvor (mm)** 2 550 **Objem batožinového priestoru (l)** 168 **Prevádzková hmotnosť (kg)** 1 120 ****Podovozok**** **Predná náprava** pseudo McPherson **Zadná náprava** hnacia náprava Dion a tyč Panhard **Brzdy vpredu/vzadu** kotúčové/bubnové **Pohon** zadných kolies ****Motor**** ****elektrický synchrónny**** **Uloženie motora** pred zadnou nápravou **Trvalý výkon (kW)** 25 **Maximálny výkon (kW/k)** **47/64** pri ot./min. 3 500 – 8 000 **Trvalý krútiaci moment (Nm)** 65 **Max. krútiaci moment (Nm)** **180** pri ot./min. 0 – 2 000 **Maximálne otáčky** 8 500 **Napájanie (V)** 330 (trojfázový prúd) ****Batéria**** ****lítium-iónová (oxid mangánatý)**** **Kapacita (kWh)** 16 **Počet článkov v sérii** 88 **Kapacita článku (kWh/V)** 0,187/3,75 **Max. napätie článku (V)** 4,1 **Min. napätie článku (V)** 2,75 **Hmotnosť vš. článkov (kg)** 158 ****Nabíjanie**** **Normálne cez domácu zásuvku (V)** 220 striedavý prúd **Rýchle na špeciálnej prípojke (V)** 330 jednosmerný prúd **Rekuperácia pri spomaľovaní** motor v režime generátora ****Jazdné výkony**** **Zrýchlenie 0-100 km/h (s)** 15,9 **Pružnosť 40-60 km/h (s)** 2,9 **Pružnosť 60-80 km/h (s)** 3,9 **Maximálna rýchlosť (km/h)** 130 **Dojazd v režime NEDC (km)** 150 **Emisie CO2 (g/km)** 0








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.