MINI Countryman bude jazdiť za 2,1 litra

ERIK STRÍŽ, 28.10.2016
Countryman vstupuje do novej etapy svojej existencie úpravou dizajnu, modernizáciou technológií a doplnením spektra motorizácií o plug-in hybrid.

Dizajn karosérie

Evolúcia dizajnu je zreteľná, avšak nie revolučná, laik zmeny nepostrehne na prvý pohľad. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sú predné svetlomety so známym svetelným podpisom opäť o niečo hranatejšie, stále však udržiavajú kľúčové dizajnové princípy typické pre Mini. Po novom budú predné LED svetlomety vybavené aj pásom denného svietenia s kruhovým motívom.

Vizuálne menej podstatné inovácie nachádzajú význam v zlepšení aerodynamických vlastností: Mini zatiaľ neuvádza hodnoty aerodynamického koeficientu, otvorene však hovorí o optimalizácii dizajnu s vplyvom aj na spotrebu paliva.

Nový Mini Countryman je o 20 cm dlhší, o 3 cm širší, rázvor kolies sa zväčšil o 7,5 cm a objem batožinového priestoru narástol až o 220 litrov na celkových 1 309, ak sklopíme zadný rad sedadiel. Bez sklopenia sedadiel sa cez elektricky ovládané piate dvere sprístupní priestor s kapacitou 450 litrov. Tieto čísla akoby ani nepatrili vozidlu, ktoré si hovorí Mini.

Interiér

Vnútorný priestor narástol úmerne s rozmermi karosérie. Ponúkne päť miest pre dospelých pasažierov, pričom aj tí vzadu budú mať možnosť posúvať sedadlá v rozsahu až 13 centimetrov. Countryman by mal byť dostatočne priestranný aj pre vysokých ľudí, ktorí majú bežne problémy s priestorom na nohy.

Predná časť kokpitu nesie typické dizajnové prvky značky Mini, predovšetkým kruhové motívy na prístrojovej doske. Náš celkový dojem z interiéru je pozitívny, pretože nevybočuje zo zaužívaného, jednotlivé ovládače a tlačidlá sú rozmiestnené prehľadne a ergonomicky tvarovaný volant s tlačidlami sprístupňuje vybrané funkcie na dosah palcov. Mini pripomína, že v interiéri sa odohral najmä kvalitatívny pokrok, očakávať môžeme ešte dôraznejšie priblíženie sa k vozidlám BMW.

Okrem piatich sedadiel v interiéri sa bude Countryman ponúkať aj s príplatkovou výbavou Picnic Bench, teda rozkladacou lavičkou prístupnou z piatych dverí.

Technológie s rozšírenou konektivitou a funkčnosťou

Vôbec prvýkrát sa bude Mini dodávať s centrálnym dotykovým displejom, ktorý bude po novom disponovať aj rozšírenou funkčnosťou a konektivitou. Za príplatok toho dokáže nové Mini oveľa viac, ako možno očakávate - vďaka rozhraniu MINI Connected založenom na systéme Open Mobility Cloud dokáže aktívne spolupracovať s telefónmi Apple iPhone a hodinkami Apple Watch a vďaka funkcii Find Mate dokonca vyhľadávať fyzické predmety vo svojom okolí. Aby to bolo možné, je potrebné na tieto predmety pripevniť špeciálne štítky vybavené vysielačmi Bluetooth a GPS.

Po technickej stránke je nové Mini odlišné od ostatných súrodencov v portfóliu značky, disponuje aj štandardom pre zdolávanie menej náročnejšieho terénu. Ideálne jazdné vlastnosti v teréne Countryman dosiahne pri verzii s pohonom všetkých štyroch kolies All4. Zaujímavosťou je, že vo verzii plug-in hybrid elektrický motor poháňa zadnú nápravu a benzínový prednú.

Countryman ponúkne elektromechanické riadenie s funkciou Servotronic, stabilizačný systém Dynamic Stability Control (DSC), elektronické nastavovanie tlmičov Dynamic Damper Control (DDC), nastavenie jazdných režimov MID, SPORT a GREEN, prednú nápravu typu McPherson a viacprvkovú zadnú nápravu. “Zvolený režim ovplyvňuje chod pedála plynu, účinnosť posilňovača riadenia, prevádzkový režim elektricky napájaných komfortných prvkov, zvuk motora a charakteristiku radenia prevodovky Steptronic.” uvádza Mini vo svojej tlačovej správe k modelu Countryman 2017. Asistenčná výbava obsiahne aj cúvaciu kameru, Park Distance Control, head-up displej na samostatnom skle i parkovacieho asistenta.

Príplatková technologická výbava Wired obsiahne okrem už spomenutého 8,8-palcového dotykového displeja aj navigačný systém MINI Professional, prípadne audiosystém značky Harman Kardon. Doplnkovou funkciou je tiež Country Timer, služba monitoringu jazdy terénom, ktorá poskytne vodičovi podrobnejšie informácie dobe prejazdu a štýle jazdy.

Motorizácie

Nová generácia modelu Countryman sa pri vstupe na trhy bude dodávať so štyrmi motorizáciami (2× benzín a 2× nafta), k nim potom pribudne aj variant s elektrickým hybridným pohonom. Budú nimi

Cooper (3-valec, 1499 cm3, 136 k, 220 Nm, benzín),

Cooper S (4-valec, 1998 cm3, 192 k, 280 Nm, benzín),

Cooper D (4-valec, 1995 cm3, 150 k, 330 Nm, nafta)

a Cooper SD (4-valec, 1995 cm3, 190 k, 400 Nm, nafta).

Plug-in hybrid Cooper S E Countryman All4 bude kombinovať 3-valcový benzínový motor so zdvihovým objemom 1,49 litra (136 k) s elektromotorom (88 k) a 7,6 kWh akumulátorom. Ten sa bude dobíjať nielen princípom rekuperácie, ale aj na nabíjacej stanici. V domácich podmienkach sa táto 16-článková batéria nabije za niečo vyše tri hodiny. Spoločný krútiaci moment dosiahne 385 Nm a výkon 224 konských síl. Výrobca uvádza, že v režime hybrid bude priemerná spotreba paliva dosahovať skvelých 2,1 l/100 km.

Všetky spaľovacie motorické varianty ponúknu voliteľný pohon všetkých štyroch kolies All4, v základe bude v novom Countryman 6-stupňový manuál. Verzie Cooper S a Cooper D umožnia využitie 8-stupňového automatu Steptronic, ktorá bude pre Cooper SD štandardom.

Dostupnosť

Ohlásenie novej generácie modelu Countryman prišlo v čase, kedy ho ešte verejnosť nemá možnosť vidieť naživo. Prvýkrát bude mať príležitosť tento rok 13. novembra na autosalóne v Los Angeles, pričom do predaja sa dostane v priebehu februára budúceho roka. K cenovým reláciám nového modelu sa výrobca zatiaľ nevyjadruje.