Osem najpôsobivejších modelov z Paríža

ERIK STRÍŽ, 12.10.2016
Autosalón v Paríži tento rok predviedol množstvo zaujímavých automobilov, ktoré napovedajú o budúcom vývoji celého autopriemyslu. 

Mnohí fanúšikovia motorizmu ostali sklamaní z neúčasti viacerých významných značiek, veľa pozornosti sa preto upiera práve na ich konkurentov.

Audi Q5

Jeden z najpopulárnejších kompaktných SUV modelov u nás sa dočkal generačnej modernizácie a aj napriek tomu, že na prvý pohľad neprináša výrazné dizajnové inovácie, opäť posúva latku kvality svojej kategórie vyššie. Koncernový dizajnový manuál preferujúci hrany a futurizmus sa prejavil na prednej maske, ktorá už sama o sebe napovedá o technologickej vyspelosti automobilu. V interiéri púta pozornosť Virtual Cockpit, ktorý umožní pocítiť esenciu toho najlepšieho z automobilizmu aj v kategórii kompaktných SUV.

V porovnaní s predchodcom sa nová Q5 mierne zväčšila a stratila 90 kilogramov na hmotnosti, vďaka čomu možno očakávať ešte väčšiu dynamiku a manévrovateľnosť. Postavená je na platforme MLB Evo, ktorú Audi úspešne využilo aj pri uvedení novej Q7-čky. Aj nová generácia modelu sa bude ponúkať v niekoľkých variantoch, ktoré sa výraznejšie dotknú jej vzhľadu, v ponuke predajcov sa objavia motorizácie TDI a TSFI, pričom výkonnostným stropom bude trojlitrový šesťvalec TDI s pôsobivými 286 koňmi a 620 Nm krútiaceho momentu.

V8cO6oXrcjI

BMW X2 (koncept)

Crossovery sú pre automobilky lukratívnou kategóriou, pretože je po nich veľký dopyt už dnes a do konca desaťročia sa očakáva ich mimoriadny trhový vzostup. Tieto predpovede dobré pozná aj mníchovský koncern BMW, ktorý na autosalóne v Paríži predviedol koncept modelu X2. Vyplní medzeru medzi crossoverom X1 a kompaktným SUV X3, pričom oslovovať by mal najmä generáciu Y. Práve od nej sa očakáva, že bude najväčším odbytiskom pre budúce crossovery.

Koncept X2 motoristi typovo zaraďujú k modelom X4 a X6, pretože s nimi zdieľa atypické prevedenie zadných partií karosérie. SUV-kupé je stále sexy a jeho transformácia do malých rozmerov sa ukazuje ako správna cesta. X2 je nositeľom modernej interpretácie dizajnu typického pre BMW, preferuje ostrejšie hrany svetlometov a rozdelenej masky chladiča. Postavený je na modulárnej platforme UKL, ktorú bude zdieľať s novým BMW X1, Mini Countryman a BMW 2 Active Tourer. Automobilka neprezrádza viac o technike pod kapotou, očakáva sa však využitie pohonu xDrive, troj a štvorvalcových motorov, verzie M Performance a snáď aj hybridného pohonu.

wBZrjlTGheQ

Honda Civic Type R (prototyp)

Atmosférické motory sú minulosť, Honda po novom stavia na tých preplňovaných aj pri modernizovanom Civicu desiatej generácie. Špeciálny Type R variant populárneho a úsporného mestského hatchbacku osloví náročnejšiu klientelu agresívnym vzhľadom, pôsobivým vizuálom kombinujúcim matnú čiernu s červenými akcentmi a preplňovaným dvojlitrovým štvorvalcom. Konkurovať bude najväčším rivalom Ford Focus RS a VW Golf GTI Clubsport a v produkčnej verzii sa chce odprezentovať ako jedno z najrýchlejších vozidiel s predným pohonom - ak nie dokonca najrýchlejším v Nürburgringu.

Prototyp vozidla zažil premiéru na parížskom autosalóne a v priebehu najbližších mesiacov by sme sa mali dočkať jeho finálnej produkčnej podoby. Po skúsenostiach s minulými prototypmi a konceptmi od Hondy očakávame, že vo finále bude Civic Type R prakticky totožný s predstaveným exponátom.

e-2Syr2OJYU

Suzuki Ignis

Suzuki Ignis je najnovšie ašpirantom na kompaktné SUV a plánuje osloviť aj európskych zákazníkov so záujmom o nápadné a úsporné vozidlá. V tejto podobe, ktorú mali príležitosť vidieť návštevníci parížskeho autosalóna, sa už Ignis odprezentoval aj v Tokiu, kde mal však o niekoľko centimetrov menšie rozmery. Japonsko kladie veľký dôraz na zachovanie štandardu dĺžky vozidiel 3,6 metra. Európsky variant bude väčší asi o 13 centimetrov, avšak v interiéri sa tento nárast neprejaví.

Nový Ignis využíva moderné dizajnové štylizácie, je nápadný a neprehliadnuteľný, v detailoch odkazuje na 70. roky 20. storočia. Iba veľmi vzdialene pripomína ostatné modely výrobcu, využije však ich motory Dualjet a otvorene sa hovorí o hybridnom variante SHVS. Ústrednou témou pri komunikácii nového vozidla je jeho úspornosť a minimálna environmentálna záťaž, s čím súvisí aj jeho veľmi nízka hmotnosť iba 905 kilogramov. Aj vďaka nej sú emisie CO2 na úrovni ďaleko pod 100 g/km, ako tvrdil predstaviteľ Suzuki na predstavení modelu. V showroomoch predajcov sa bude objavovať aj variant s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorého inteligentný systém rozdelenia náhonu dokáže posielať na prednú nápravu až 90 percent celkového potenciálu motora.

ZLX8GytojmE

Citroën C3

Nová generácia modelu C3 celkom pochopiteľne zvolila Paríž za dejisko svojej premiéry. Inovovanie modelu znamenalo prebratie niekoľkých kľúčových prvkov z modelov C4 Cactus a C4 Picasso, využitie technológií Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink a vstavanej palubnej kamery.

Očakáva sa, že typickým majiteľom novej C3 bude mladý dynamický človek so záujmom o integráciu moderných technológií do automobilu a o jeho úžitkovú hodnotu. Doplnky AirBumps, osvetľovacia technika LED, 36 farebných možností personalizácie a motory PureTech a BlueHDi budú dopĺňať paletu funkcií novodobého mestského vozidla, ktoré by sa v blízkej dobe malo dočkať aj rozšírenia o variant Picasso a crossover.

pqHDEoKzxPU

Opel Ampera-E

Generačné výmeny niekedy znamenajú celkovú zmenu stratégie a aj zaradenia modelu. Opel Ampera možno nebol z pohľadu predajov najúspešnejší, mal však krásny dizajn a praktické karosárske prevedenie. Nová Ampera-E bude zdanlivo menšia a viac urbánna. Vychádza z amerického Chevrolet Bolt, ponúkne nápadný dizajn prednej masky a svetlometov, prevedenie podobné MPV a veľmi pôsobivý údaj o dojazde. Až 380 kilometrov vie prejsť na výlučne elektrický pohon -platí to podľa metodiky EPA, v USA s vyššími nárokmi dosahuje totožný Bolt výsledok stále zaujímavých 320 km.

Pod prednou kapotou pracuje elektromotor s maximálnym výkonom 204 konských síl a krútiacim momentom 340 Nm dostupným prakticky od prvej otáčky. Z nuly na 100 kmh zrýchľuje údajne už za sedem sekúnd. Ponúkaný akumulátor s kapacitou 60 kWh bude možné dobíjať aj zrýchlene za hodinu na 80 percent jeho kapacity.

gNxT6oB95ak

Toyota Prius Prime

Toyota a jej snaha o nápravu vzhľadu populáreho Priusu pravdepodobne vyšla dobre. Keď minulý rok automobilka predstavila novú generáciu svojho ikonického plug-in hybridu, verejnosť ho prijala rozpačito. Nesúrodý dizajn kombinoval prvky, ktoré akoby patrili niekoľkým rôznym automobilom a predovšetkým zadné partie nevzbudzovali najlepšie reakcie. Nový Prius si v tomto smere polepšil a prináša vyladený, i keď na európske pomery stále futuristický a odvážny vzhľad. Pridanie slova Prime k názvu má svedčiť o výraznom pokroku, ktorý má dostať hybrid aj do pozornosti bonitných zákazníkov.

Prius Prime bude ponúkať pozdvihnutú úroveň bezpečnosti, dizajnových princípov, úžitkovosti a tiež úspornosti prevádzky. Bude k dispozícii ako plug-in hybrid a tiež ako plne elektrické vozidlo. Zaujímavosťou je, že dokáže optimalizovať dojazd na základe štýlu jazdy, ktorý odpozoruje od vodiča. Mohli by sme to považovať za veľký pokrok v personalizácii automobilov, ktorý doslovne znamená prispôsobovanie sa vozidla konkrétnemu človeku. V hybridnej verzii bude elektromotor spolupracovať s 1,8-litrovým štvorvalcom pracujúcim v Atkinsonovom cykle a spoločne vyvinú výkon na úrovni 121 konských síl.

VmIt9E-cel4

LaFerrari Aperta

To najlepšie na koniec. LaFerrari Aperta je špeciál, ktorý je svedectvom talianskej progresívnosti, konštrukčného a technologického majstrovstva a emocionálneho dizajnu v jednom. Nezameniteľný športový stroj z Maranella vznikol pri príležitosti 70. výročia založenia značky Ferrari.

Automobilka tvrdí, že najväčšou výzvou pre konštruktérov bolo odovzdať kabrioletu extrémne jazdné vlastnosti predurčené pre kupé. Výsledok, LaFerrari Aperta, je dôkazom, že sa to podarilo. Jedinečný superšportový hybrid harmonizuje klasickú športovú eleganciu Ferrari s automobilovým dizajnom 21. storočia a umožňuje verzie soft top aj hard top zdieľajúce totožné pohonné ústrojenstvo s celkovým výkonom fantastických 949 konských síl. Na tomto čísle sa podieľa spaľovací šesťliter V12 a elektromotor s výkonom 120 kW.

LaFerrrari Aperta je skvostom a ozdobou automobilového priemyslu súčasnosti, ktorý definuje hranice možností strojárenskej výroby a využiteľnosti elektronických doplnkov. Aj napriek tomu je však stále v prvom rade puristickým automobilom, do ktorého kokpitu sa posadí iba niekoľko ľudí na svete.

Wr4v1wFS_OY