Fotogaléria:VW up! na plyn

Pred štyridsiatimi rokmi došlo k predstaveniu dnes už legendárneho auta, na ktoré s nostalgiou a úsmevom na perách spomína väčšina motoristov.


Už pri príchode na trh sa jednalo o zastarané vozidlo s koncepciou „všetko vzadu“, ktorá bola považovaná za nemodernú. Pri pohľade na vtedajšiu ponuku však nerobila zastaraná konštrukcia ľuďom veľké vrásky na čele a zo 120-ky sa veľmi rýchlo stalo najobľúbenejšie auto vo vtedajšom Československu.

Vývoj nástupcu modelov 1000 MB a 100/110 nebol bezproblémový. Pri návrhu vzniklo niekoľko prototypov (Škoda 720 a 760), ktoré by v dobe vzniku dokázali smelo súperiť aj s BMW. Vzhľad konceptov dokonca navrhol taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro, ktorý neskôr stál aj za modelmi značiek Renault, Seat, Fiat či Alfa Romeo. Sériová výroba konceptov však bola z rôznych politických a konštrukčných dôvodov zamietnutá.

Prednosť tak dostal jednoduchý, priam okresaný koncept s označením 742, ktorý sa do predaja dostal už ako model 105/120. Novinka bola verejnosti oficiálne predstavená v roku 1976 na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne. Rozdiel medzi modelmi 105 a 120 spočíval v technike. 105-ka disponovala benzínovým agregátom s objemom 1 046 cm³ (32,1 kW), model 120 bol poháňaný o 4 kW (verzie LS,LX a GLS dosahovali výkon 40,5 kW) silnejším motorom s objemom 1 174 cm³.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

V roku 1987 bol na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu predstavený model Škoda Favorit, ktorý predznamenal koniec automobilov s koncepciou zadného náhonu. Automobilka zaznamenala pokles dopytu po starých automobiloch. Došlo tak k uvedeniu modelov Škoda 120LX, 125, ktoré obsahovali inovované prvky modelu Škoda 130. Za označením 125 stál model s 5-stupňovou prevodovkou, vďaka ktorej došlo k výraznému zníženiu hluku v kabíne pri jazde vyššou rýchlosťou. Výroba modelovej rady Škoda 742 bola definitívne ukončená v roku 1990. Spolu s odvodeným kupé Garde či Rapid sa dokopy predalo cez dva milióny kusov.

Pokračujte na ďalší príspevok »