Škoda Kodiaq má šancu byť bestsellerom

Peter Orosz, 05.09.2016
Aké je nové SUV z Mladej Boleslavy? Podarí sa novej škodovke naplniť očakávania automobilky?

Významné osobnosti politického a kultúrneho formátu sa spoločne so stovkami novinárov zišli na veľkolepej šou v Berlíne, ktorej vrcholom bolo odhalenie úplne nového SUV značky Škoda.

Po Škode Yeti ide o druhé sériovo vyrábané SUV značky. Kodiaq je autom bez histórie a nemôže nadviazať na tradíciu predchádzajúcich modelov, ako to napríklad robí VW so svojím Golfom. Pred sebou však má neľahkú úlohu, ktorej naplnenie škodovka očakáva – stať sa lídrom v segmente.

Pri výbere nového automobilu vo veľkej miere rozhoduje aj samotný dizajn. V tomto ohľade odviedol našinec Kabaň dobrú prácu. V porovnaní s modelmi Rapid či Octavia, ktorých by dizajnom a estetickou hodnotou porazil nie jeden domáci spotrebič, pôsobí Kodiaq moderným a suverénnym dojmom.

Predná časť je robustná, no vďaka úzkym LED hlavným svetlometom auto nepôsobí ťažkopádne. Osobne dávam palec hore za použitie dvojitých svetlometov. Podobné rozdelenie prednej masky bolo charakteristické aj pre Škodu Yeti, ktorej rozdelené predné svetlomety pri modernizácii nahradili obyčajným celistvým svetlometom, čo ubralo autu na výnimočnosti a vyvolalo určitú vlnu kritiky. Z profilu auto zaujme čiastočne hranatými blatníkmi. Zadná časť zaujme svetlometmi so zaujímavým vzorom, ktorý má pripomínať český krištáľ.

Dizajn interiéru si určite s inými modelmi značky nepomýlite. Displej multimediálneho systému je umiestnený nezvyčajne vysoko medzi výduchmi ventilácie. Celkové rozmiestnenie interiéru môže pripomínať koncernový Volkswagen Touareg. Infotainment Swing s 6,5-palcovou obrazovkou je súčasťou základnej výbavy, na želanie ho možno vybaviť rozhraním SmartLink (Apple CarPlay, Andorid Auto a Mirror Link) alebo Bluetooth konektivitu s inteligentnými telefónmi. Vo vyššej výbave je k dispozícii systém Bolero s osempalcovou obrazovkou a zaznamenávaním komunikácie vo vozidle. Navigácia Amundsen je dodávaná ako rozšírenie k systému Bolero a okrem samotnej trasy má tiež špeciálny zobrazovací režim pre jazdu v teréne alebo podzemných garážach. IT-čkári si priplatia za navigáciu Columbus s pamäťou 64 GB a DVD mechanikou. Vo výbave nechýba ani modul LTE pre pripojenie k internetu, respektíve WiFi hotspot. Pre prácu s multimédiami je určený tiež Phonebox, umožňujúci bezdrôtové pripojenie telefónu k anténe vozidla alebo nabíjačke.

Úplnou novinkou je rozhranie Škoda Connect, deliace sa na služby Infotainment Online pre navigáciu v reálnom čase a Care Connect pre vzdialený prístup k vozidlu a asistenčným službám. Infotainment Online zahŕňa napríklad informácie o pohonných hmotách, hustote dopravy, počasie alebo online spravodajstvo, do jedného roka od zakúpenia vozidla sú tieto služby zadarmo, potom už je nutné za ne priplácať. Care Connect pre zmenu zahŕňa núdzové volanie, upozornenie na nehody a vzdialený prístup. Vďaka aplikácii Škoda Connect App v smartfóne si môže vodič do navigácie vopred zadať trasu alebo ich naopak upozornený, že je s autom zaobchádzané neadekvátnym spôsobom. Milovníci hudby si však radšej priplatia za sústavu Canton s desiatimi reproduktormi s výkonom až 575 W.

Na teplotu citlivé povahy ocenia trojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie a odvetrávanie elektrických sedadiel. Zadná lavica sa dá posúvať až o 18 centimetrov, vďaka tomu by malo byť možné vytvoriť až 7 plnohodnotných miest bez nutnej amputácie dolných končatín.

Aj napriek tomu, že zákazník bude mať na výber z rôznych druhov čalúnenia, dekoračných plôch či ambientné osvetlenie, pôsobí interiér na fotografiách plastovým dojmom. Týka sa to bohužiaľ iných modelov značky, ktorých interiér je skutočným stelesnením päťdesiatich odtieňov sivej.

Bezpečnostná výbava obsahuje všetky koncernom používané bezpečnostné prvky. Zaujímavý je asistent pre cúvanie s prívesom Tow Assist, kamerový systém Arena View snímajúci dianie okolo auta či Traffic Jam Assist, ktorý umožní autu autonómne sa posúvať počas zápchy.

Auto samotné je postavené na modulárnej platforme MQB s veľkým podielom vysokopevnostnej ocele. Vpredu je náprava typu MacPherson s dielmi z hliníka, viacprvková zadná náprava je pre zmenu z ocele. Ako verzie s pohonom predných, tak aj prevedenie s pohonom všetkých kolies, disponuje elektronickou uzávierkou diferenciálu XDS +, na želanie je dodávaný voliča Driving Mode Select s režimami Normal, Eco, Šport, Individual a u 4x4 tiež Snow. Zaujímavou, ale tak trochu zbytočnou položkou je režim Offroad, ktorý upraví podvozok, riadiacu jednotku motora a brzdy do nastavenia pre ťažký terén, do ktorého sa okrem novinárov aj tak asi nikto nepustí.

Kodiaq sa môže pochváliť dĺžkou 4697 milimetrov, šírkou 1882 milimetrov a výškou (vrátane strešných lyžín) 1676 milimetrov. Batožinový priestor má objem 720 až 2065 litrov (pri siedmich miestach 270 až 2005 litrov), voliteľne sklopné sedadlo vodiča zaisťuje miesto pre prevoz až 2,8 metra dlhých predmetov. Praktické je aj elektronicky ovládané veko kufra, ktoré otvoríte a zatvoríte kopnutím pod zadný nárazník. Aby bol výpočet úžitkových vlastností kompletný, nesmieme zabudnúť na možnosť ťahať až 2,5 tony ťažký príves.

Po príchode na trh bude Kodiaq dostupný s piatimi motorizáciami v rôznych výkonoch až do 140 kW (190 koní). Vedeli by sme si však pod kapotou predstaviť aj silnejší motor z Octavie RS.

Naftové motory:

2.0 TDI

2.0 TDI 4x4

2.0 TDI 4x4

2.0 TDI 4x4

Výkon:

110 kW

110 kW

110 kW

140 kW

Krút. moment:

340 Nm

340 Nm

340 Nm

400 Nm

Prevodovka:

7 DSG

6 MT

7 DSG

7 DSG

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

9,9/10,0 s

9,6/9,8 s

10,2/10,2 s

8,6/8,8 s

Max. rýchlosť:

199 km/h

196 km/h

194 km/h

210 km/h

Spotreba l/100 km:

5,0 l/100 km

5,3 l/100 km

5,6 l/100 km

5,7 l/100 km

Benzínové motory:

1.4 TSI

1.4 TSI 4x4

1.4 TSI

1.4 TSI 4x4

2.0 TSI 4x4

Výkon:

92 kW

110 kW

110 kW

110 kW

132 kW

Krút. moment:

200 Nm

250 Nm

250 Nm

250 Nm

320 Nm

Prevodovka:

6 MT

6 MT

6 DSG

6 DSG

7 DSG

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

10,7 s

9,8 s

9,4 s

9,7 s

7,8 s

Max. rýchlosť:

190 km/h

197 km/h

198 km/h

194 km/h

206 km/h

Spotreba l/100 km:

6,0 l/100 km

6,8 l/100 km

6,1 l/100 km

7,1 l/100 km

7,3 l/100 km