Koniec špekuláciám?

Redakcia, 18.12.2007
Od 1. januára 2008 sa musia vozidlá podrobiť kontrole originality. Technici pri nej budú skúmať, či nedošlo k nedovolenej manipulácii s identifikátormi auta alebo jeho dokladmi.

Poznáte ten vtip? „Navštívte Ukrajinu, vaše auto tam už je.“ Hoci nezáleží na tom, či auto skončí na Ukrajine, v Číne alebo dajme tomu v Zimbabwe. Gangy dlhoprstých bývajú dobre organizované a nezriedka sa po ukradnutom aute doslova zľahne zem. Okrem vývozu áut menia ich identifikačné čísla, vymieňajú dôležité diely alebo jednoducho poskladajú nové vozidlo.

S cieľom obmedziť tento druh trestnej činnosti sa od 1. januára 2008 zavádza povinnosť podrobiť auto kontrole originality, čiže pravosti identifikátorov. Činnosti súvisiace s kontrolami originality bude v mene Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií zabezpečovať spoločnosť Iris Ident.

Spočiatku sa bude celý proces týkať iba jednotlivo dovezených vozidiel, v priebehu roka sa rozšíri aj na zmenu majiteľa. Zatiaľ sú v prevádzke 2 desiatky špecializovaných pracovísk, ich počet sa má do konca roka 2008 zvýšiť na 50. Vozidlo je vybavené mnohými identifikátormi, ale presné umiestnenie všetkých pozná iba výrobca. Niektoré skryté kódy drží v tajnosti, aby slúžili na určenie pôvodu auta, na ktorom páchatelia odstránili všetky známe a dostupné identifikátory. Technici kontroly originality poznajú umiestnenie kódov v takom rozsahu, aby mohli odhaliť neoprávnenú manipuláciu s identifikačnými číslami vozidla a jeho súčastí alebo s jeho dokladmi.

Po približne 80 minút trvajúcej kontrole získa majiteľ certifikát a nálepku s platnosťou 30 dní. Iris Ident v tejto súvislosti upozorňuje, že auto je možné zmanipulovať už niekoľko minút po kontrole. Kupcom preto radí, aby si vzali si auto priamo od technikov. Zmanipulované dvojča totiž už môže čakať v garáži na overené doklady.

Celú záležitosť nemožno brať na ľahkú váhu, pretože falšovanie a pozmeňovanie identifikačných údajov vozidiel spadá pod § 220 Trestného zákona. Ak sa rozhodnete upraviť čísla, pripravte sa na to, že za mrežami môžete pobudnúť až desať rokov. Na to, aby sa sťažila možnosť dodatočnej manipulácie, je vozidlo po prvej kontrole vybavené ochrannými prvkami. Ak sa niektorý z nich poškodí alebo stratí napríklad pri nehode, technici ho pri najbližšej kontrole nahradia a tento fakt zaevidujú do systému AISKO (Automatizovaný informačný systém kontroly originality). Ochranné prvky v prípade krádeže uľahčia identifikáciu takto označeného auta alebo samostatného dielu.

Obmedzeniu krádeží napomôže prepojenie systémov evidencie vozidiel, kontroly originality a evidencie pátrania. V štádiu legislatívnej a technickej prípravy je aj napojenie na európsky systém národných registrov vozidiel Eucaris a na Schengenský informačný systém.

Kontrola môže označiť auto za spôsobilé, dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé. V prípade dočasnej spôsobilosti môže mať napríklad identifikátor poškodený povrch alebo zle čitateľné jedno z čísiel, rovnako to platí aj v prípade dokladov. Ak majiteľ odstráni nedostatky do 30 dní, kontrola sa zameria iba na ne. Po tejto lehote musí auto prejsť kompletnou kontrolou. Skutočné problémy nastanú, ak stanica označí vozidlo za nespôsobilé. Vtedy sa do veci zapojí polícia, ktorá vozidlo zaistí a pošle do Kriminalistického a expertízneho ústavu. Jeho úlohou bude vylúčiť alebo potvrdiť cudzí zásah.

Kým zákon hovorí o nedeštruktívnej kontrole, vyšetrovatelia auto môžu preskúmať deštruktívne. „Táto deštrukčnosť“ však spočíva len v odstránení povrchových ošetrení karosérie, čiže farby z plechu v miere nevyhnutnej pre výkon expertízy v mieste vyhotovenia identifikátora,“ upresňuje zástupca hovorcu Prezídia Policajného zboru Viktor Plézel. „Polícia teda nepoškodí identifikátor, celistvosť karosérie, nerozoberie vozidlo na diely ani žiadnym zásahom do konštrukcie vozidla nezníži jeho hodnotu.“ V každom prípade však bude vozidlo natrvalo vyradené z evidencie a majiteľ prakticky nemá nárok na finančnú kompenzáciu.

Podľa riaditeľa Iris Ident Róberta Zrubáka je hlavným cieľom manipulácie vyšší zisk z predaja, napríklad, „omladením“ výrobného čísla. Poškodený vodič sa preto môže svojich práv domáhať len v občiansko-právnom konaní. Polícia samozrejme vyšetrí, či manipuláciu vykonal súčasný majiteľ auta alebo ho upravené už kúpil. Každý by si mal preto odkladať kúpno-predajné zmluvy, pretože auto mohlo zmeniť majiteľa viackrát a k manipulácii mohlo dôjsť v ľubovoľnom okamihu. Polícii sa tým uľahčí skúmanie a nevinný sa vyhne trestu. Viktor Plézel v tejto súvislosti odporúča, aby ľudia nereagovali na „výhodné kúpy“ cez inzerát s miestom stretnutia na čerpacej stanici alebo pred obchodným domom. Radšej by mali kupovať vozidlo cez renomované autobazáry alebo dovozcov.

Dve strany jednej mince
Kontroly originality so sebou prinášajú niekoľko sporných bodov. Na jeden z nich upozornil výkonný viceprezident Združenia automobilového priemyslu Ľudovít Ujhelyi. Podľa neho za ochranu majetku občanov zodpovedá štát. Má na to príslušné štruktúry (políciu, armádu a súdy), ktoré platíme zo svojich daní. Ak by kontrola originality bola dobrovoľná, motorista si ju ochotne zaplatí. Nikto predsa nechce, aby mu na slovinských či talianskych hraniciach zaistili auto ako kradnuté. No ak štát zákonom nariadi povinné kontroly, mal by aj znášať náklady. V podstate ide o to, že štát chce vedieť, či autá, ktoré jazdia po jeho cestách, sú legálne alebo kradnuté či inak zmanipulované. Pôsobí to však dojmom, že chce dokázať vinu alebo nevinu motoristov na ich náklady.
Sporný môže byť aj ďalší osud zaisteného vozidla. Každé sa bude musieť uskladniť, čo si bude vyžadovať vhodné priestory a ďalšie administratívne úkony. Problémy môžu nastať najmä vtedy, keď auto pochádza zo zahraničia. Za predpokladu, že sa polícii podarí zistiť majiteľa, vznikajú dve alternatívy. Poverená osoba môže auto odviezť pôvodnému majiteľovi, ale to so sebou prináša dodatočné náklady. Ďalšou možnosťou je vyzvať majiteľa, aby si auto prišiel prevziať na Slovensko. Nie je však isté, či bude chcieť späť vozidlo, za ktoré už zinkasoval peniaze od poisťovne.

Odzvonilo korupcii?
Každú kontrolu musia vykonávať dvaja technici a každý má pridelený osobný bezpečnostný kód, ktorým sa prihlasuje do systému. Pri kontrole používajú meradlá a prístroje s priamym záznamom nameraných hodnôt. Pravosť dokladu overujú špeciálnym skenerom, ktorého program zaznamenáva skeny v jednotlivých svetelných spektrách.

Celý postup krok po kroku riadi aplikačný program, ktorý technikom znemožní vynechať povinné úkony. Súčasťou kontroly je aj podrobná fotodokumentácia vozidla a jeho identifikátorov, ktorú systém priraďuje k údajom o vozidle. Ak technik poruší svoje povinnosti, zákon mu ukladá sankcie, vrátane odobratia osvedčenia. V takom prípade môže prísť o licenciu aj pracovisko, ktoré vinníka zamestnáva.

Globálne otepľovanie a krádeže áut
Globálne otepľovanie je často preberanou témou. Každý človek na vlastnej koži pociťuje výkyvy počasia, povodne a iné prírodné katastrofy väčšieho či menšieho rozsahu. Pod tento vývoj sa svojou mierou podpisujú aj autá.

Z tohto hľadiska môže byť diskutabilná práve kontrola originality. Na jednej strane sa snažíme o výrobu ekologickejších áut, na druhej strane s ohľadom na kúpyschopnosť obyvateľov chránime obchodovanie s ojazdenými, miestami už nevyhovujúcimi vozidlami.

Pred touto dilemou stojí celá Európska únia. Príkladom môžu byť limity na emisie nových áut. Keď Brusel v prvom návrhu stanovil nízky strop, automobilový priemysel upozornil na jeho likvidačné dôsledky. Najväčšie problémy by mali prémioví výrobcovia. Za všetkých to začiatkom roka 2007 skonštatoval šéf Audi Rupert Stadler slovami: „Fyziku neoklamete.“ Luxusné autá obyčajne vážia niekoľko ton a takúto masu rozhýbe iba motor s určitým výkonom, a teda aj s určitou úrovňou emisií.

Úsporné technológie už samozrejme existujú, ale zväčša sú ešte neúmerne drahé. Takže v konečnom dôsledku by sa aj najekologickejšie a najmodernejšie autá stali iba účinnými lapačmi prachu na sklade. Brusel sa napokon sklonil tlaku priemyslu a strop emisií zmiernil. Pravdou však je, že tento vývoj nemožno zastaviť. Skôr či neskôr začne byť cena druhoradá a pojazdný „šrot“ bude musieť zmiznúť. Nielen z našich ciest.

Text: Soňa Zverková
Foto: PANER a Iris Ident