Vyastrovaný Opel Mokka X

Peter Orosz, 16.02.2016
Malé SUV prebralo množstvo techniky z Astry, vrátane Matrix LED svetlometov.

Popularita kategórie SUV každým rokom rastie a niet sa čomu čudovať. Vďaka vyššiemu posedu nemusíte pri častom nastupovaní a vystupovaní navštevovať ortopéda každé dva týždne. Vyššia stavba karosérie napomáha pri zdolávaní obrubníkov a poskytuje lepší prehľad diania v okolitej premávke. SUVčka však mali jeden zásadný problém, ktorý ich obmedzoval pri presúvaní sa mestskou džungľou. Problémom boli veľké rozmery a neohrabanosť. Automobilky začali na tento problém promptne reagovať. A na platforme mestského auta postavili karosériu typickú pre SUV. Prakticky okamžite sa s kategóriou subkompaktných SUV roztrhlo vrece.

V roku 2012 predstavil Opel vlastného zástupcu tejto kategórie, Mokku. Tá je globálnym modelom koncernu General Motors a pod rozličnými názvami sa úspešne predáva po celom svete. Po štyroch rokoch prišiel čas na jej modernizáciu. Prvú zmenu môžeme registrovať už v samotnom názve, kde pribudlo písmenko X. Podľa automobilky má „X“ zdôrazniť dobrodružný charakter auta.

Dizajnéri sa venovali hlavne predným partiám. K oblým líniám pribudli hrany. Výrazné sú predné svetlomety s dvojitým LED pásikom denného svietenia. Nové nárazníky prispeli k optickému rozšíreniu auta. Exteriér uzatvára bohatšia ponuka farieb a dizajn diskov kolies.

V interiéri nezostal kameň na kameni. Mokka dostala úplne novú palubnú dosku, ktorá nesie DNA Astry. Nová stredová konzola ukryla veľké množstvo ovládacích prvkov do 7 alebo 8-palcovej obrazovky s rozhraním IntelliLink. To je kompatibilné aj s funkciami Android Auto či Apple Carplay a umožňuje prepojenie údajov so smartfónom. V závislosti od výbavy je k dispozícii aj asistenčná služba Opel OnStar a bezkľúčové odomykanie vozidla.

Mokka napredovala aj v bezpečnosti. Základom asistenčných systémov je kamera Opel Eye s vysokým rozlíšením, ktorá napomáha asistentom čítať dopravné značky, udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu či varovať vodiča pred blížiacou sa kolíziou. Okrem toho spolupracuje aj s novými adaptívnymi LED svetlometmi, ktoré sa v deviatich režimoch dokážu automaticky prispôsobovať okolitej premávke. Zaujímavosťou je, že regulácia funguje bez akéhokoľvek mechanického prvku.

Novinky sme zaznamenali aj pod kapotou. Facelift prináša turbom preplňovaný benzínový 4-valec s objemom 1,4 litra, ktorý disponuje výkonom 112 kW (152 k). Ten bude kombinovaný výhradne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Vďaka inteligentnému pohonu 4x4, ktorý automaticky dávkuje krútiaci moment na nápravy podľa adhéznych podmienok, dokázali konštruktéri stlačiť spotrebu na papierových 6,6 litra na sto kilometrov.