To všetko vzal čas...

Redakcia, 01.01.2008
Niektoré autá ponúkajú človeku viac ako len obyčajný presun z bodu A do bodu B. Rolls-Royce Silver Wright sa s nami vybral na cestu v čase o približne 60 rokov dozadu.

Píše sa rok 1948. Európa sa pomaly spamätáva z následkov šialeného nápadu jedného príliš ambiciózneho maliara izieb. Zatiaľ čo u nás víťazí robotnícka trieda a všetko začína patriť všetkým, vo Veľkej Británii sa začínajú opäť naplno roztáčať kolesá kapitalizmu. Tamojšia smotánka môže pokojne zasa vyrážať na honosné záhradné párty v jednom z jeho symbolov, automobiloch Rolls-Royce.

Džentlmeni prichádzajú v starostlivo strihaných frakoch a s vysokými cylindrami na hlavách, dámy v honosných kožuchoch. Okrem pravej škótskej whisky sa pije gin či tradičný anglický čaj s mliekom a diskutuje sa o krikete, politike či poslednej móde. Smotánka sa pred tradičnými sídlami schádza vo svojich Astonoch, Bentleyoch a Rollsoch. Kto chce byť „in“, nechá sa voziť modelom Rolls-Royce Silver Wright (Strieborný prízrak), ktorý predstavuje jeden z vrcholov vtedajšej doby. Niet divu, že slúži aj britskej kráľovskej rodine. Automobil na fotografiách sa zúčastnil korunovácie kráľovnej Alžbety v roku 1952. Pod kapotou má radový šesťvalec so zdvihovým objemom 4,3 litra, ktorého výkon predstavitelia firmy označujú ako „dostatočný“. Autá Rolls-Royce sú so svojím typickým chladičom v tvare antického chrámu symbolom bohatstva, moci a slávy. Kto sa zaujíma o jeho cenu, zväčša dostane len strohú odpoveď, že ak sa na ňu musí skutočne pýtať, nemôže si ho asi dovoliť.

Výrobca „najlepších áut na svete“ v roku 1946 oprašuje v upravenej podobe výrobu svojej osvedčenej predvojnovej konštrukcie. Výroba Silver Wrightu sa rozbieha v Crewe, zatiaľ čo v niekdajšej továrni v Derby pokračuje po vojne produkcia leteckých motorov. Za dvanásť rokov výroby vzniká 1783 kusov tohto modelu. Používajú tie najvyberanejšie materiály, tradičná londýnska firma Connolly zabezpečuje kvalitnú škandinávsku hovädziu kožu, orechové drevo na výrobu tenkých dýh na obloženie prístrojovej dosky a dverové výplne zasa pochádzajú najmä z talianskej Lombardie.

Rovnako ako pred vojnou dodáva Rolls-Royce zákazníkom iba podvozky s motorom, na ktoré chýrne karosárne stavajú zákazkové karosérie presne podľa požiadaviek ich majiteľov. Mnohé z nich nesú označenie dnes už zabudnutých firiem ako James Young, Barker, Hooper či Trupp a Maberly. Najviac ich však vzniká v karosárni Park Ward, ktorú v roku 1938 Rolls-Royce prevzal pod svoje ochranné krídla. V prípade Silver Wright ide väčšinou o sedemmiestne limuzíny riadené šoférom, ktorý musel absolvovať vo firme Rolls-Royce špeciálny vodičský kurz. Mimochodom, súčasťou kúpnej zmluvy bolo zvyčajne aj nariadenie, že šofér musí byť vždy bezchybne oblečený a auto nesmie byť za žiadnych okolností ťahané iným autom, či dokonca zvieracím povozom. Takmer šesť desaťročí uplynulo ako voda a Silver Wright jazdí ďalej. Aj keď už ide o automobilového deduška, jeho čaro počas dlhých rokov nevymizlo. V duchu odkazu zakladateľa Fredericka Henryho Royca totiž kvalita týchto čisto aristokratických vozidiel zostáva, aj keď ich cena je už dávno zabudnutá.

Časy dávno minulé si pripomenula aj česká rallyová špička, Jan Kopecký so spolujazdcom Filipom Schovánkom a fínskym kolegom Janim Paasonenom, ktorých poznáme vyobliekaných do pestrofarebných pretekárskych overalov. Presne na mieru šité obleky im tiež pristali, veď posúďte sami...

O vozidle
V rokoch 1946 až 1958 sa vyrobilo celkom 1783 kusov modelu Rolls-Royce Silver Wright. Auto bolo vybavené radovým šesťvalcom s objemom 4257 cm3, ktorý sa postupne zväčšoval na 4566 a 4887 cm3. Motor mal dve palivové čerpadlá a pracoval s ventilovým rozvodom SV. Výkon rollsov sa dlhé roky uvádzal ako dostatočný, čomu nemáme dôvod neveriť. Hnacia sila sa na zadnú nápravu prenášala cez štvorstupňovú manuálnu prevodovku. Základom podvozoka je rámová konštrukcia, predné zavesenie je nezávislé s vinutými pružinami, vzadu sídli tuhá náprava s listovými pružinami. Zaujímavosťou je meniteľné nastavovanie tuhosti pruženia s ovládaním na volante, ktoré funguje pomocou olejového čerpadla poháňaného prevodovkou. To reguluje tlak na páky pri olejových tlmičoch. Hliníková karoséria typu Park Ward bola natretá štrnástimi vrstvami laku.

Text: Vladimir Löbl a Zdeněk Sluka
Foto: Zdeněk Sluka