Fotogaléria:Show pre Peugeot 208

Za krátke obdobie sa Vitara dokázala vyšplhať na prvé miesto v rebríčku najpredávanejších SUV na trhu.


Pri pohľade na modelovú ponuku Suzuki si nie je ľahké vybrať. V podstate máte na výber z piatich modelov. Z toho sú dva mestské hatchbacky a zvyšok sa radí do kategórií s vyššou svetlou výškou. Kto by bol povedal, že automobilka Suzuki patrí k jedným z najväčších výrobcov automobilov na svete a každoročne sa v rebríčkoch umiestňuje v prvej desiatke vedľa hráčov ako je Toyota či VW. Je to automobilka, ktorá sa nesnaží za každú cenu obsadiť všetky kategórie nejakým rýchlokvaseným modelom. Je vidieť, že Suzuki čerpá zo svojej minulosti a tá bola zameraná práve na už vyššie spomínané hatchbacky a off-roady. Minulý rok sa do predaja dostala nová Vitara. Za relatívne krátke obdobie sa dokázala vyšplhať na prvé miesto v rebríčku najpredávanejších SUV na trhu. Je pravdepodobné, že k úspechu jej pomohol aj samotný názov „Vitara“, ktorým Suzuki označuje svoje terénne modely už od roku 1988.

**Vitara** (1988-1998)

Prvá generácia mala premiéru na autosalóne v Tokiu. So svojou dĺžkou 3,57 metra sa zaradila tesne nad legendárny off-road Samurai. Z hľadiska terénnych parametrov mala Vitara všetko to, čo má správny off-road mať. Rebrinový rám, tuhú zadnú nápravu, manuálne priraditeľný pohon 4×4 a redukciu. Pod kapotou sa nachádzal štvorvalcový benzínový motor s objemom 1,6 litra a výkonom 59 kW. Vitara sa predávala aj vo verzii s plátenou strechou a ochranným oblúkom. Vďaka svojmu dizajnu a možným konfiguráciám strechy si Vitara rýchlo našla svojich priaznivcov. V roku 1991 prišla na trh päťdverová verzia, ktorá narástla na 3,98 metra. Tá dostala o niečo silnejšiu 1,6ku s výkonom 71 kW.

K výraznejším zmenám došlo po roku 1994, kedy sa Vitara dočkala novej benzínovej motorizácie 2,0 V6 a o dva roky neskôr aj naftového agregátu 2,0 TD (52 kW). Výroba modelu bola oficiálne ukončená v roku 1998, ale do roku 2009 ju licenčne vyrábala Španielska automobilka Santana.

**Grand Vitara** (1998-2005)

Už označenie „Grand“ nám napovedá, že druhá generácia so sebou priniesla väčšie rozmery. Najviac narástla do dĺžky (+21 cm) na 4,19 metra. Väčší priestor však nie je jedinou vecou, na ktorú sa cestujúci mohli tešiť. Pribudli aj výkonnejšie motory ako benzínový dvojliter disponujúci výkonom 98 kW a šesťvalec s objemom 2,5 l (106 kW). Grand Vitara sa vyrábala aj v trojdverovej verzii s benzínovou 1,6kou (69 kW). Na prelome milénia došlo k faceliftu. Z Európskeho trhu Suzuki stiahlo verziu s plátenou strechou, pribudol však naftový agregát 2,0 HDi (80 kW) so vstrekovaním common-rail.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

**Grand Vitara** (2005-2015)

Grand Vitara tretej generácie sa predstavila na jesennom frankfurtskom autosalóne v roku 2005. Tá medzigeneračne narástla o ďalších takmer 20 centimetrov do dĺžky – v prípade päťdverovej verzie. Na výber bola opäť v trojdverovej alebo päťdverovej verzii. Pod kapotou boli k dispozícii 1,6 16V VVT (78 kW) – len pre trojdverovú verziu, 2,0 16V (103 kW) a naftový agregát 1,9 DDiS (95 kW). Všetky verzie boli spriahnuté s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Štvorstupňový automat bol dostupný iba v kombinácii s benzínovým dvojlitrom, neskôr s 2,4 VVT (124 kW). Vrcholom ponuky bol 3,2 litrový šesťvalec, ten sa však predával len krátko – pre nedostatočný záujem ho v roku 2009 stiahli z ponuky. V roku 2012 prešla Vitara modernizáciou. Dostala prepracovaný predok, nový predný nárazník a ľahko modifikované boli aj hlavné svetlomety.

**Vitara** (2015-)

Z poslednej generácie sa stalo radové SUV. Suzuki si uvedomilo, že v dnešnej dobe si ľudia kupujú autá s vyššou svetlou výškou kvôli pohodlnému nastupovaniu a pocitu bezpečia, nie kvôli terénnym schopnostiam. Vo väčšine prípadoch bude Vitara brázdiť len betónovou džungľou a tomu prispôsobili aj rozmery. Tentokrát došlo k nevídanému zmenšovaniu. Na dĺžku má nová Vitara 4,17 metra, na výšku 1,6 a na šírku 1,75 metra. Vitara je dostupná už od 14 200€ s benzínovou 1,6kou s výkonom 88 kW a poháňanou prednou nápravou. Vo vyšších výbavách je dostupný aj naftový agregát s rovnakým objemom (88 kW). V závislosti od výbavy a motorizácie máte na výber medzi 5-stupňovou a 6-stupňovou manuálnou, alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Akousi čerešničkou na torte je Vitara s prívlastkom „S“. Tá sa od bežnej verzie odlišuje prednou maskou, čiernymi 17 palcovými zliatinovými diskami a červenými detailmi v interiéri. Najpodstatnejšia zmena sa však ukrýva pod kapotou. Preplňovaný benzínový motor s objemom 1,4 litra a výkonom 103 kW (138 k) už je zárukou relatívne slušnej dynamiky.

Možno je pre niekoho sklamaním, že Vitara už nie je auto do ťažkého terénu. Doba však ide dopredu a automobilky sa musia prispôsobiť trendom a požiadavkám zákazníkov. Suzuki na pravoverných off-roaderov nezabúda a stále drží v ponuke takmer nesmrteľného Jimnyho, ktorý v mnohých ohľadoch pripomína pôvodnú Vitaru.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!