Hyundai IONIQ- Prius na kórejský spôsob

Peter Orosz, 08.01.2016
Celkom prekvapivá novinka od Hyundai prinesie tri druhy pohonu, ako prvý sa predstavil klasický hybrid.

Keď sa pred viac ako osemnástimi rokmi predstavil Prius, tak spôsobil celosvetové šialenstvo. Toyota presvedčila ľudí, že autá s elektromotorom z ventilátora dokážu zachrániť svet pred globálnym otepľovaním. Tento marketingový ťah na ľudí zapôsobil a z Toyoty Prius sa stal hybridný bestseller. Reakcia na predajný úspech na seba nenechala dlho čakať. Hybrid v ponuke sa pre každú automobilku stal akousi prestížnou záležitosťou. Samozrejme, neplatilo to pre všetkých. Napríklad Kórejci si s hybridmi veľkú hlavu nerobili. Tí boli vtedy radi, keď im Hyundai Accent prešiel cez nárazové skúšky a dovolili ho predávať v Európe. Časy sa však zmenili a za posledných 15 rokov sa automobilka, ktorej autá ľudia považovali za poslednú možnosť, vypracovala na jednu z najrýchlejšie rastúcich značiek nielen na starom kontinente. Teraz prichádza so svojou vlastnou predstavou hybridného automobilu.

Hyundai IONIQ rozhodne zaujme skôr vzhľadom ako názvom. Zvažujúca sa silueta a delené zadné okno so zaujímavým prepojením svetiel vytvára dojem prítlačného krídla. Podobné riešenie zadnej časti využíva aj Toyota Prius, ktorej chce Hyundai znepríjemniť život hlavne za veľkou mlákou, kde Prius dominuje.V modelovom rade IONIQ budú na výber tri verzie pohonu v tej istej karosérii. K dispozícii bude plne elektrický pohon, pohon plug-in hybrid a klasický hybridný pohon. Pri predstavení v Kórei boli zverejnené detaily prvej verzie, ktorá príde na trh – s klasickým hybridným pohonom.

O pohon sa má postarať 1,6 litrový atmosférický motor s výkonom 77 kw (105 k) doplnený krútiacim momentom 147 Nm. Aj napriek priemernému výkonu sa jedná o celkom zaujímavú pohonnú jednotku. Nový motor disponuje rozdelenými chladiacimi okruhmi s rozdielnymi teplotami, ktoré majú napomôcť motoru pracovať s termodynamickou účinnosťou na úrovni 40 %, čo je v priemere o 15 % ako pri bežnom spaľovacom motore. Elektrický systém prispeje výkonom 32 kW a krútiacim momentom 170 Nm. Zdrojom elektrickej energie pre elektromotor je lítiovo-iónová polymérová vysokonapäťová akumulátorová batéria s kapacitou 4 kWh. Krútiaci moment pohonného agregátu sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej prevodovky DCT (Dual Clutch Transmission) s dvoma spojkami

Podľa neoficiálnych informácií sa má cena pohybovať na hranici 30 000 dolárov. Viac sa však dozvieme na nadchádzajúcom autosalóne v Detroite.