Fotogaléria:Kia Rio Autom roka 2012 na Slovensku

Volvo odhaľuje nástupcu modelu S80. Volá sa S90, je väčší – na dĺžku meria skoro päť metrov – a využíva techniku z novej XC90. Neskôr ho doplní aj kombi V90.


Na januárovom autosalóne v Detroite sa predstaví zbrusu nové Volvo S90. Zmena v číselnom označení zdôrazňuje fakt, že je vozidlo o 10 cm dlhší ako S80 – celkom meria 4 963 mm. Má tiež extrémny rázvor 2 941 mm, takže základnými rozmermi prekonáva napríklad aj Audi A6.

Technický základ SPA zdieľa S90 s XC90, čo znamená okrem iného unikátnu zadnú nápravu odpruženú kompozitným listovým perom alebo vzduchovými vakmi a použitie výhradne štvorvalcových motorov. Základným motorom bude dvojlitrový turbodiesel D4 s dvoma turbodúchadlami, poháňajúci predné kolesá cez manuálnu prevodovku. Ponúkne výkon 140 kW a krútiaci moment 400 Nm v širokom pásme od 1 750 do 2 500 otáčok.

Silnejšia verzia D5 AWD bude mať 173 kW a 480 Nm, ktoré bude štandardne posielať cez osemstupňový automat na všetky kolesá. Dvoma turbami (z ktorých jedno má na rozdiel od D4 nastaviteľnú geometriu lopatiek) preplňovaný motor dostane revolučný systém PowerPulse, ktorý pri preplňovanie využíva tlakový zásobník na dva litre vzduchu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Pri akcelerácii z miesta alebo pri zrýchľovaní v nízkych otáčkach sa vzduch z tohto zásobníka vstrekne do výfukového potrubia, a tým urýchli reakciu turbodúchadla pri zošliapnutí plynu. Čerpadlo medzi vzduchovým filtrom a zásobníkom medzi tým doplní natlakovaný vzduch, aby bol systém pripravený na ďalšie zrýchľovanie z nízkych otáčok.

Okrem toho obaja naftové motory disponujú vstrekovaním i-Art, ktoré sa vyznačuje maximálnym tlakom 2 500 bar – bežné sú dnes hodnoty medzi 1 800 a 2 000 bar. Vstrekovač navyše obsahuje senzor tlaku a riadiaci čip. Tieto inovácie umožňujú presnejšie a rýchlejšie dávkovanie paliva v závislosti na podmienkach v každom jednotlivom valci. Výsledkom je vyšší výkon a o 2% nižšia spotreba paliva.

Bez zaujímavosti nie sú ale ani benzínové motory. T6 AWD už nie je trojlitrovým šesťvalcom, opäť sa jedná o dvojliter, ktorý je preplňovaný turbodúchadlom a kompresorom. Mechanicky poháňaný kompresor pomáha turbu v nízkych otáčkach (do 3 500/min), vo vysokých zostáva len účinnejšie preplňovanie výfukovým turbodúchadlom. Výsledkom je výkon 235 kW (320 k) a krútiaci moment 400 Nm medzi 2 200 a 5 400 otáčkami.

Rovnaký štvorvalec je tiež základom verzia T8 Twin Engine AWD, kde sa k nemu pridávajú dva ďalšie elektromotory. Ten predný má 34 kW a slúžia na dobíjanie batérií, štartovanie spaľovacieho motora a nárazové zvýšenie výkonu. Zadný s parametrami 65 kW a 240 Nm roztáča zadné kolesá a zaisťuje pohon v čisto elektrickom režime, prípadne pri súčinnosti s poprednými agregátmi tvorí pohon 4×4. Batérie s využiteľnou kapacitou 6,2 kWh váži 113 kg, nachádza sa v stredovom tuneli a dajú sa dobíjať z rozvodnej siete.

Ďalšími inováciami je systém Pilot Assist, ktorý je poloautomatickým riadením. Na diaľnici so správnym pozdĺžnym značením dokáže sám riadiť auto. Systém City Safety je zase novo rozšírený o detekciu veľkých zvierat.

Inzercia

Inzercia

Pokračujte na ďalší príspevok »