Fotogaléria:Celkom iný Mercedes triedy M

Do ponuky Fiatu sa vracia športový roadster! Súrodenec Mazdy MX-5 svojim dizajnom odkazuje na historický model 124 Sport Spider.


Bývali časy, keď Fiat ponúkal súčasne aj niekoľko športových modelov, stačí spomenúť na 90. roky a Fiat Coupé, slávne „Ferrari pre chudobných“, či malý dvojmiestny roadster Barchetta. V posledných 10 rokoch však Fiat na šport rezignoval a venoval sa najmä malým a rodinným automobilom.

Nový dvojmiestny malý roadster koncepciou aj vzhľadom nadväzuje na Fiat 124 Sport Spider, ktorý vznikal v rokoch 1966 až 1984. Aby Fiat nemusel financovať celý nákladný vývoj roadsteru, ktorého predajný potenciál je predsa len obmedzený, nadviazal spoluprácu s japonskou Mazdou pri vývoji poslednej generácie Mazdy MX-5. Tá sa predstavila na konci minulého roka a v súčasnosti je už v predaji.

Hoci oba automobily zdieľajú spoločný základ vrátane rázvoru náprav,karoséria Fiatu vsádza na výrazne odlišný dizajn, takže príbuznosť nie je na prvý pohľad príliš viditeľná. Oproti Mazde je Fiat tiež o celých 140 mm dlhší, 5 mm širší a 8 mm nižší. Výrazne väčšiu podobnosť oboch modelov nájdete v ich interiéroch, ktoré zdieľajú palubnú dosku a prístrojový štít. Medzi hlavné odlišnosti Fiatu patrí iný volant a výplne dverí, ktoré na rozdiel od Mazdy nemajú horný diel lakovaný vo farbe karosérie.

Hoci Fiat 124 Spider a Mazda MX-5 vznikali spoločne a využívajú veľmi podobná či rovnaké technické riešenie, môžeme v nich uvidieť aj súboj dvoch úplne odlišných prístupov. Áno správne, reč je o motoroch, ktoré nové roadstery poháňa. Mazda v posledných rokoch s úspechom presadzuje koncepciu Skyactiv, ktorá v prípade zážihových motorov znamená atmosférické plnenie, vysoký kompresný pomer a odmietanie downsizingu. Pre svoju MX-5 tak môžete zvoliť dvojicu zážihových štvorvalcov, prvým je 1.5 Skyactiv s 96 kW a 150 Nm, druhým potom výkonnejší 2.0 Skyactiv sa 118 kW a 200 Nm.

Úplne iná situácia panuje v prípade Fiatu 124 Spider, pre ktorý zvolil taliansky výrobca motor z vlastnej produkcie. Preplňovaná 1.4 MultiAir na rozdiel od Mazdy ctí dnešný trend downsizingu a preplňovanie, podobne ako motory Skyactiv ale nepoužíva škrtiacu klapku a množstvo nasávaného vzduchu riadi variabilným zdvihom sacích ventilov. K dispozícii budú 6-stupňové manuálne aj automatické prevodovky.

Motor 1.4 MultiAir, ktorý nájdete tiež pod kapotou výkonnejších variantov Fiatu Abarth 500, podáva najvyšší výkon 118 kW a krútiaci moment 250 Nm. Zatiaľ čo absolútna dynamika Mazdy a Fiatu tak bude pravdepodobne veľmi podobná, jazdným prejavom sa budú obidva motory určite odlišovať. V prípade atmosférickej Mazdy môžeme očakávať lineárnejší záťah so športovou gradáciou výkonu v najvyšších otáčkach, menej točivý turbomotor vo Fiate bude kontrovať vyššou rázantnosťou v strednom pásme otáčok, čím lepšie pasuje pre každodenné použitie. Nechajme sa prekvapiť, ktorá koncepcia nakoniec priláka viac zákazníkov.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.