Fotogaléria:Vieme, ktoré zimné pneumatiky sú najlepšie

Tému hothatchov by sme mohli začať prednáškou o histórii VW Golf GTi. No skúsme to trocha inak, vo Francúzsku. Krajine, kde nič nie je mäkkšie ako autosedadlo!


**Peugeot 205 GTI**

Tento malý a drzý galský kohút nie je nič iné ako legenda. V osemdesiatych rokoch vyvolal vlnu nadšenia, novinári ho ospevovali pre jeho živé jazdné vlastnosti a bláznivý prejav slabšej motorizácie GTI 1.6 alebo lenivú, no prieraznú silu GTI 1.9. Teenageri ho milovali pre červenú linku v plastových lištách a matky plačúce nad hrobmi teenagerov volali po jeho zakázaní. Presne tak, toto decko s chlpatou hruďou potrebovalo za volantom niekoho zručného, akútna a náhla pretáčavosť po ubraní plynu má totiž na svedomí veľa plotov zvalených neovládateľnou zadnou časťou. Vo výrobnom cykle sa držal ako kliešť až do zavedenia nových emisných limitov a po vyššom sledovaní aktívnej i pasívnej bezpečnosti.

**Peugeot 309 GTi**

Pre niekoho o troška škaredší a menej vyhlásený brat nezaháľal. Vlastne, mnohí ho považovali za lepšieho, vyváženejšieho a menej satanášskeho súrodenca. S motorom XU9 (130 koní) s priamym vstrekovaním sa veľmi rýchlo vyšplhal na samotný vrchol kategórie „hot hatch“ svojej doby; istý nedostatok imidžu oproti 205 ale poslal jeho popularitu po čase takpovediac k vode. Nevysvetliteľnú stratu pozornosti vyvážilo len uvedenie verzie GTI 16 (UX9J4; 160 koní/118kW, známy napríklad v 405 Mi16 alebo Citroëne BX 16V) pri facelifte roku 1989, kedy sa tiež výkon slabšieho menovaného odsunul na 90kW/120 koní, kvôli potrebe spaľovania Naturalu 95. Auto tým ale zas až tak veľmi pri svojej váhe 975 kilogramov neutrpelo. A ja dúfam, že ste sa nestratili.

Výbava bola viac než pózerská; Kožený volant, polokožené sedadlá, diaľkovo ovládané zadné okná u trojdverovej verzie a v neposlednej rade „parádňácké“ disky Speedline, ktoré boli cool asi ako Samantha Fox usilujúca o to, aby sa jej niekto dotkol.

**Peugeot 205 T16**

Toto dielo Satanovo, vychádzajúce z kulisy neznámeho plynu je výplod známej „Skupiny B“, fenoménu rally osemdesiatych rokov. Ako tušíte, Peugeot musel vyrobiť, podobne ako iní zúčastnení (Ford s RS200, Audi so Sport Quattro SWB), minimálne dvestokusovú sériu nadopovaného závodného špeciálu. Čo to znamená v praxi? Že sa svet dočkal Peugeotu 205 s macho blatníkmi a v strede uloženým, turbodúchadlom prepĺňaným štvorvalcom, ktorý prenášal na všetky štyri kolesá silu slušných 147 kW, alebo tiež 197 koní. Číslovka „16“ v názve znamenala počet ventilov. Všetky z dvestokusovej série boli vyrobené s ľavostranným riadením vo fabrike Heuliéz.

**Peugeot 106 GTi**

Milujú ho slalomári, nadšenci, novinári, a v neposlednej rade i my. Reč je o ďalšom malom Francúzovi, Peugeote 106 GTI, Rallye a jeho pokrvnom súrodencovi – Citroëne Saxo VTS.

Vec sa má takto. Na začiatku deväťdesiatych rokov sláva Peugeotu 205 pomaly, ale isto vyhárala. Francúzi, ktorým to došlo o niečo neskôr, potrebovali nutne náhradu, pretože ich zákazníci sa postupne začali presúvať k novinke od Renaultu, ku Cliu. Peugeot potreboval protiútok, a tak vzali platformu z AX, svojou pevnosťou podobnou sušienkam Marína, a snažili sa z nej spraviť bezpečnejší a sofistikovanejší kus automobilu. Lenže Francúzi radi víno a šialené nápady. A to nás elegantne privádza k Peugeotu 106 GTI, uvedenému v roku 1991.

Rovnako, ako Renault mal svoje Clio Williams, aj Peugeot potreboval rýchlu verziu. No a keď vravím rýchlu, myslím tým benzínovú jednatrojku so sto konskými silami, pohybujúcimi so 790-timi kilogramami váhy.

To najlepšie ale ešte len malo prísť. Stošesťka si odpracovávala svoju druhú fázu života. Menia sa ľudia, menia sa alkoholické návyky a niekomu napadlo ísť ešte ďalej – napchať do maličkého Peugeotu GTI motor s objemom 1.6 litra so 120-timi konskými silami (89 kW). A odľahčiť ho. Tak vznikla ďalšia legenda – 106 Rallye. So svojimi bielymi „plecháčmi“ a frajerskou samolepkou na dverách vošla do sveta ako majster slalomov. Peugeot tieto vreckové rakety chŕlil v rokoch 1997-1998.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

**Peugeot 306 GTI-6**

V roku 1996 prišla na trh ďalšia porcia výkonu od Peugeotu, 306 GTI-6, ktorý nahradil model S16. Bol v ňom síce ten istý motor, starý známy dvojlitrový šestnásťventil, tentoraz však naladený na vyšší výkon – na 163 koní (120 kW). Ale najmä bol vybavený šesťstupňovou prevodovkou. Ale narozdiel staršej S16 bola vyvinutá oddelením Peugeot Motorsport, čo dotváralo celkový obraz o tom, s kým máte tú česť. od Táto tristošesťka zožala veľké úspechy pre jej veľmi nízku hmotnosť a z nej vyplývajúcu obratnosť a ľahkosť bytia. Veď pomer hmotnosti a výkonu bol úctyhodných 143 koní (107 kW) na tonu.

Pokračujte na ďalší príspevok »