Autosalón Tokio: Wankel od Mazdy a návrat Ignisu

František Pisarovič, 29.10.2015
Na tokijskom autosalóne sa to tento rok hmýri novinkami a konceptami. Ako pre japonský trh, tak aj také, ktoré možno uvidíme aj u nás.

Medzi najaktívnejšie automobilky na domácom autosalóne patrí určite Subaru. To si prinieslo modernizovaný Forester a dva koncepty. Prvý z nich, Viziv Future Concept, nadväzuje na dizajnérsky štýl aktuálneho Foresteru a posúva ho opäť o kus ďalej. Premiéru si v ňom odbil aj systém autonómneho riadenia od Subaru. Vzhľadom na výsledky testov autonómneho brzdenia, ktoré Outback s prehľadom vyhral, sme už dnes zvedaví na výsledok.

Druhou novinkou je Subaru Impreza Concept, predzvesť budúcej generácie (teraz už) populárneho hatchbacku. Už z vopred uverejnených skíc je jasné, že si tentoraz v dizajnérskom štúdiu dali veľký pozor na detaily a proporcie.

Automobilkou, ktorá priniesla zásadnú sériovú novinku, sa stalo Suzuki. Hamamatská automobilka si priviezla nový Ignis a z neho odvodený koncept. V porovnaní s predchodcom Ignis pôsobí kompaktnejšie a viac mestsky s rozšírenou ponukou individualizácie – ktorá doteraz robí veľa Japoncom problémy.

Ignis Trail Concept posúva filozofiu mestského automobilu o niečo ďalej, do vôd crossoverov. Napriek svojej výške nenahrádza obstarožné Jimny, ktoré je na trhu už od roku 1998 – i keď je len o dva milimetre dlhšie. Pod kapotou bude pracovať benzínová jedna-dvojka, či prepĺňaný litrový agregát „Boosterjet“.

Okrem nového Ignisu ukázalo Suzuki ešte koncept s názvom Air Triser, vyznačujúci sa priestranným interiérom, kompaktným pôdorysom a takmer symetrickým designom a ďalšiu štúdiu Mighty Deck, ktorá je malým vozidlom pre voľný čas, so zadnou časťou výklopnou v štýle pick-upov.

O koncepčnom vozidle Teatro For Dayz od Nissanu už sme na našom webe písali. Nissan však predstavil aj víziu toho, kde by chcel v nasledujúcej generácii vidieť svoj model Leaf – Nissan IDS Autonomous Electric Vehicle. Nielen, že automobil je schopný samostatnej jazdy, mal by sa vedieť aj adaptovať na jazdný štýl svojho majiteľa.

Odhadovať, prečo automobilka ako Mini predstavila práve v Japonsku svoje nové kabrio Mini Convertible, by možno stačilo na dlhšiu krčmovú debatu, pravda je však oveľa pragmatickejšia. Nejde o stále vzrastajúci retro-ošiaľ mladých Japoncov, no o prudké nárasty predaja za uplynulý mesiac, v porovnaní so svetovými číslami. Ale k veci. Nové Mini narástlo do rozmerov najmä pri dĺžke a šírke, výška zostala takmer nezmenená (+1 mm), v porovnaní s minulými generáciami. Narástol však údaj hmotnosti, a to o približne 120 kilogramov.

U Nemcov ešte zostaneme. Tí prišli, v podobe zastúpenia automobilky Mercedes-Benz , do Tokia s monoliticky pôsobiacim konceptom Vision Tokyo. Ide o variáciu stuttgartského výrobcu na automobil pre generáciu úzko spätú s modernými technológiami. Na rozdiel od produkcie tamojších výrobcov, Mercedes ukázal na japonskej pôde skutočného obra: na dĺžku meria automobil 4 803 milimetrov, široký je až 2 100 milimetrov a na výšku sa meradlo zastaví na čísle 1 600 milimetrov. Netreba opomenúť masívne, 26-palcové disky kolies. O pohon sa starajú palivové články v spojení s plug-in hybridným systémom.

Najväčšia automobilka prekvapila konceptom malého športového automobilu pre voľný čas – Toyota S-FR Coupe. Toyota sa plánmi pokryť trh zábavnejšími automobilmi rozhodne netají. Čím však S-FR klame, je pocitovou veľkosťou. Automobil totiž na dĺžku meria takmer štyri metre, čo ho vyraďuje z kategórie kei-car a konkurenčne priraďuje skôr k Mazde MX-5. Ide síce o koncepčný automobil, no jeho prevedenie nie je vzdialené „sériovke“.

Honda ukázala nástupcu experimentálneho vozidla FCX Clarity. Model Clarity Fuel Cell pravdepodobne uvidíme aj v Európe od roku 2017, ako konkurenta nedávno uvedenej Toyoty Mirai. So svojím výkonom 100 kilowattov je Honda Clarity Fuel Cell namierená proti tradičnému rodinnému sedanu a ponúkne tiež dlhší dojazd ako Mirai – Honda sľubuje takmer 700 kilometrov na jednu nádrž. Ponúka však ešte niečo naviac – palivové články Hondy Clarity môžu byť po zaparkovaní použité aj ako minielektráreň – dokážu vyvinúť stály výkon až 9 kW.

Pri vodíku však ešte zostaneme – Lexus predstavil víziu novej vlajkovej lodi značky. LF-FC využíva energiu z palivových článkov, nie sú mu cudzie ani systémy autonómnej jazdy. Ponúka pohľad do blízkej budúcnosti značky a jej technológií.

Yamaha Sports Ride Concept je niečím, po čom nadšenci doslova bažia. Malé, dvojsedadlové vozidlo s hojným využitím uhlíkových kompozitov, novou technológiou iStream Carbon, vyvinutou Gordonom Murrayom. Celé vozidlo váži len niečo okolo 750 kilogramov. Yamaha mlčí o použitej pohonnej jednotke, špekuluje sa však o jednolitrovom trojvalci s výkonom okolo 80 koní (60 kW).

Azda najväčšou novinkou na tokijskom autosalóne je však koncept Mazda RX-Vision. Tento model pokračuje tam, kde skončili všetky predchádzajúce generácie modelu RX-7 a model RX8. Tušíte správne, je vybavený Wankelovým motorom! Nie je žiadnym tajomstvom, že Mazda neposlala wankel k vode. Bohužiaľ však bez presnejších špecifikácií novej jednotky vieme len ťažko odhadnúť, nakoľko je jeho uvedenie do sériovej výroby vzdialené. Volajú ho Skyactiv-R a umiestnený je v prednej časti vozidla, zatiaľ čo poháňané sú zadné kolesá. Spolu s novým dizajnérskym jazykom KODO ide o pôsobivý automobil, u ktorého fanúšikovia značky Mazda dúfajú v blízky príchod na trh. Novinka od Mazdy je ale prekvapivo kompaktná – na dĺžku meria 4 389 milimetrov, na výšku má len 1 160 milimetrov a široká je 1 925 milimetrov.