BMW M4 GTS dvíha rukavicu z Ringu

František Pisarovič, 09.10.2015
Alfa Romeo Giulietta QV nedávno zajazdila na Nordschleife čas lepší ako sériové BMW M4. Odpoveď na seba nenechala dlho čakať - volá sa GTS, má 500 koní a ide až 305 km/h.

Ako správne tušíte, BMW M4 GTS bolo skonštruované tak, aby Taliani zostali hlboko zarmútení. A naozaj – tomuto automobilu sa podarilo zajazdiť čas až o jedenásť sekúnd lepší. Vyše dvadsať kilometrov dlhý okruh zvládlo za 7 minút a 28 sekúnd.

Pomohlo mu k tomu viacero faktorov – pohonná jednotka novej M4 GTS je vybavená vstrekovaním vody, čo radikálne pomohlo zvýšiť výkon vzhľadom na zachovanie priemernej spotreby a emisií na rovnakých hodnotách ako u pôvodného prepĺňaného šesťvalca (8,3 litra na 100km, 194 g CO2 na kilometer). Zároveň však automobil podstúpil výraznú odľahčovaciu kúru, výsledkom ktorej je podľa normy DIN hmotnosť vozidla na úrovni 1 510 kilogramov.

S výkonom motora pozdvihnutým na 368 kW (500 koní) a 600 Nm dosahuje zrýchlenia z nuly na stovku už za 3,8 sekundy. Veľmi pekný je tiež pomer výkonu ku hmotnosti. Spomínaných 1 510 kilogramov síce nie je zrovna mušia váha, no s pomerom 3 kone/kilogram (2,206 kW/kg) sa jedná o najagilnejší a najsvižnejší model mníchovskej automobilky, ako sama tvrdí v tlačovej správe. Maximálna rýchlosť tejto mníchovskej strely sa elektronicky zastaví na 305 kilometroch za hodinu.

Snahy o zníženie hmotnosti dohnali konštruktérov až k takým činom, akým je implementovanie sedadiel z uhlíkových vlákien, kompletne „prekopaná“ zadná časť vozidla s pomocným rámom pre väčšiu tuhosť karosérie (v balíku Clubsport) či dokonca použitie pútok miesto klasických kľučiek na dverách. Zvonku sa môžeme kochať karbónom vystuženým plastom (CFRP) na kapote, nastaviteľnom prednom splitteri a streche. A tam určite nekončíme, tento materiál nájdeme aj na veku batožinového priestoru a v neposlednom rade na výraznom zadnom krídle. Nový je tiež difúzor a výfukový systém s titánovým tlmičom.

Tento špeciál je vybavený preprogramovaným sedemstupňovým dvojspojkovým automatom M DCT s radením pákou alebo pádielkami pod volantom. Optimalizovaním softwaru prešiel tiež systém Launch Control a program Drivelogic. Toto všetko brzdia uhlíkovo-keramické brzdiče cez poriadne lepiace Micheliny Pilot Sport Cup 2 (vpredu: 265/35 R19, vzadu: 285/30 R20).

V interiéri nájdeme okrem anatomických sedadiel aj veľké množstvo Alcantary a uhlíkových kompozitov. V spomínanom balíku Clubsport sa okrem pomocného rámu môže zákazník tešiť na hasiaci prístroj a pretekárske sedadlá so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi.