Tesla Model X: elektrická facka

František Pisarovič, 01.10.2015
Americký nováčik Tesla Motors predstavil svoje kladivo na všetky konvenčné SUV. Model X sa chváli svojimi výkonmi, vizážou aj praktickými nápadmi.

Do segmentu SUV zavial čerstvý vietor v podobe dlho avizovaného elektrického SUV, Model X. Už na prvý pohľad je jasné, že to nebude len štandardná variácia na tému takmer-terénneho automobilu. Tesla prichádza s mnohými esami v rukávoch, ktoré sa nebojí použiť. Keďže bol automobil od základu vyvíjaný ako elektromobil, umiestnenie pohonného ústrojenstva a batérií umožňuje prispôsobiť konštrukciu vozidla tak, aby zvládol nárazové testy s plným počtom hviezdičiek v každej kategórii – tak, ako sa to podľa tvrdení Tesly ešte žiadnemu SUV v Amerike nepodarilo.

Výhodou elektropohonu je tiež jednoduchá aplikácia jazdných asistentov. Štandardne prichádza Model X so systémom automatického brzdenia, funkčným aj vo vysokých rýchlostiach. Vybavená je tiež radarom a ostatným príslušenstvom zaisťujúcim funkčnosť základných autopilotných funkcií – Autosteer a Autopark. Nehovoriac o tom, že vďaka modulárnosti elektropohonu je možné tieto systémy jednoducho upgradovať.

V zásade platí, že to, prečo si svet obľúbil Model S sa nachádza aj v chystanej novinke, len opäť v trocha vylepšenom kabáte. Čelné sklo je pretiahnuté hlboko do strechy pre vzdušnejší pocit z inak známeho interiéru s jednoduchým rozhraním, ktorého srdcom je sedemnásťpalcová dotyková obrazovka. Automobilka sa tiež chváli prítomnosťou HEPA filtra v klimatizácii, aj alergici či paranoici zo znečisteného ovzdušia si teda prídu na svoje.

Zaujímavé je riešenie prístupu k zadným sedadlám. Okrem faktu, že je možné vybrať si z dvoch, či troch sedadiel v druhej rade automobilu, upúta otváranie dverí „Falcon Wing Doors“. Ide o systém dverí otváraných smerom k oblohe s dvomi ohybnými bodmi, čo znamená veľmi malý bočný priestor potrebný na pohyb posádky z, či dovnútra kabíny. Potrebných je len 30 centimetrov na každú stranu a tento priestor je senzormi chránený proti kolízii.

Tesla sa vyžíva v dychberúcich číslach. Inak tomu nie je ani pri uvedení tohto modelu, pri ktorom v základnom variante 90D deklaruje výkon 190 kW na prednej aj zadnej náprave, spoločný výkon je 380 kW. Ako pri staršom bračekovi, existuje aj verzia P90D s 380 kW motorom na zadnej náprave. Ponúka tiež legendárny Ludicrous režim, v ktorom dokáže zrýchliť z nuly na 96 km/h za 3,2 sekundy. Ak ste sa rozhodli ušetriť, veľmi neutrpíte – štandardných 3,8 sekundy je takmer nepoznateľný rozdiel a 4,8 sekundy pri 90D taktiež neurazí. Minimálne na vozidlo so siedmimi sedadlami, vážiace takmer 2,5 tony. Maximálna rýchlosť je vždy obmedzená na 250 km/h a k pôsobivému dojazdu 414 kilometrov určite pomáha aj koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,24.

K zákazníkom by sa prvé kusy mali dostať v druhej polovici roka 2016, prvé objednávky sa hrnú už dnes. Cena sa pohybuje na úrovni porovnateľného Modelu S.