Opel Astra K: Proti Golfu s ľahkosťou

František Pisarovič, 03.06.2015
Astra v boji s Golfom stále prehrávala, inovácie novej generácie to majú zmeniť.

Automobilka vo svojich oficiálnych materiáloch priznáva, že napriek zjavnému zachovaniu proporcií nie nepodobných predchádzajúcej generácii je nová Astra postavená na úplne novej platforme. Nemáme však dôvod nedôverovať tomuto tvrdeniu, nakoľko je vozidlo o približne 5 centimetrov kratšie a nižšie o 2,6 centimetra.

Podľa aktuálneho prevedenia tak môžeme očakávať automobil o približne 200 kilogramov ľahší ako jeho predchodca, vďaka čomu Opel zdôrazňuje výrazne prepracovaný, ľahší a agilnejší jazdný prejav. Samotná karoséria má na tomto hmotnostnom rozdiele najväčší podiel – oproti predchádzajúcej generácii schudla o 120 kilogramov, o ďalšiu redukciu hmotnosti sa postarali nové komponenty náprav, bezpečnosti a komfortu.

O pohon sa postará paleta najmodernejšej technológie, akou Opel disponuje: Začíname s benzínovými či dieselovými pohonnými jednotkami od výkonu 70 kilowattov až po jedna šestku s výkonom atakujúcim 147 kilowattov (200 k). Z turbodieselov ide konkrétne o rôzne výkonové varianty motora 1.6 CDTI, benzínové agregáty štartujú trojvalcom 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonom 77 kilowattov. Zatiaľ čo ten je nám už známy, úplne nová je celohliníková benzínová jedna-štvorka vychádzajúca z rovnakého základu s výkonom 107 kilowattov. Disponuje maximálnym krútiacim momentom 250 Nm v rozpätí od 1 800 až po 4000 otáčok za minútu a je o poznanie ľahší ako aktuálna pohonná jednotka s identickým objemom.

Filozoficky vychádzajúca z konceptu Monza predstavenom v roku 2013, Astra sa odovzdáva do náruče efektivity a tomu nasvedčuje aj inovovaný vzhľad automobilu. Po bokoch sa vyskytuje línia pripomínajúca čepeľ a zaraďujúca novú Astru medzi rodinu inovovaných Opelov. Celkové pôsobenie automobilu je rezané viac dynamicky a jeho výsledkom je nižší súčiniteľ aerodynamického odporu, dosahujúci hodnoty menšej ako 0,30.

Napriek rázvoru menšiemu o dva centimetre inžinieri z Opelu zapracovali na vnútornom priestore a vďaka inej architektúre interiéru a prepracovaným sedadlám sa zadní pasažieri môžu tešiť z priestoru pre nohy zväčšeného o 35 milimetrov. Astra tiež zavádza novú architektúru interiérov značky Opel, ako môžeme vidieť na priložených fotografiách. Zmizli šialené množstvá prepínačov a tlačidiel, prístrojový panel dostal omnoho jasnejšie členenie.

Podstatnou novinkou je zavedenie viacerých bezpečnostných systémov. Okrem už známeho systému LED-Matrix, o ktorom sme písali dávnejšie, pribudol tiež prepracovaný asistenčný a servisný systém Opel OnStar. Napríklad pri nafúknutí airbagu automaticky vyšle správu operátorovi, ktorý sa postará o čo najrýchlejší priebeh udalostí – pri neodpovedaní na telefonát dispečing zasa kontaktuje záchranárov a vyšle ich priamo k vozidlu, 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku. So systémom získava tiež Astra prístup na internet a stáva sa mobilným WiFi 4G/LTE hotspotom, s možnosťou pripojenia až siedmich mobilných zariadení.

Premiéru si tiež odbíja aj inovovaný systém infotainmentu IntelliLink. Umožňuje pripojiť vozidlo ku smartfónu pomocou Android Auto a Apple CarPlay. S automobilom možno prepojiť množstvo aplikácií, z príkladov uvedieme Google Maps, Google Now, WhatsApp, Skype, Spotify a mnohé iné. Prvky možno ovládať pomocou osempalcového dotykového displeja na stredovej konzole, pomocou hlasového ovládania a v neposlednom rade tiež prostredníctvom multifunkčného volantu.

V automobile sa tiež vyskytnú už pomaly tradičné prvky značky Opel, ako napríklad čítanie dopravných značiek, asistent držania v jazdnom pruhu, indikácia odstupu a výstraha pred kolíziou s automatickým núdzovým brzdením, či systém pre zmenu jazdného pruhu varujúci pred vozidlami v mŕtvom uhle vodiča. Samozrejmosťou sú tiež inovované ortopedické sedadlá s certifikátom AGR.

Novinka bude predstavená na jesennom autosalóne IAA vo Frankfurte, dátum uvedenia na trh a cenník zatiaľ však nie sú známe.