Nová Škoda Superb je väčšia a ľahšia

Lukáš Vaverka, 17.02.2015
(Oficiálne uvedenie) Vrcholný model značky Škoda prichádza s úplne novou technikou. Moderné motory s výkonom až do 206 kW dopĺňa pokročilou elektronikou.

Tretia novodobá generácia Škody Superb je obklopená superlatívami. Dizajn nechajme bokom, prinajmenšom rovnako pôsobivá je totiž aj technika. Nová generácia využíva zväčšenú variantu modulárnej platformy MQB, vďaka tomu je o 75 kg ľahšia, a napriek tomu o 28 mm dlhšia a 47 mm širšia. Podstatnou zmenou je predĺženie rázvoru o 80 mm na 2 841 mm. Táto úprava prospela dizajnu, rozloženiu hmotnosti i vnútornému priestoru.

V predchádzajúcej generácii toľko kritizovaný úzky interiér je vecou minulosti. Novinka je v úrovni lakťov širšia o 39 mm vpredu a o 69 mm vzadu. Neprekonateľný priestor pred kolenami a nad hlavou v druhom rade sedadiel zostáva aj v novej generácii - žiadny konkurenčný model neponúkne vnútri viac miesta. Nezabudlo sa ani na batožinový priestor, narástol na 625 dm3 (+30 dm3).

Osem motorov a štyri štvorkolky

Široká škála motorov začína benzínovým štvorvalcom 1,4 l TSI/92 kW (125 k), silnejší variant toho istého motora má 110 kW (150 k) a ako prvá Škoda je vybavená technológiou vypínania valcov, ktorá šetrí palivo pri jazde s nízkou záťažou. V reči technických údajov je silnejšia tisícštyristovka napriek vyššiemu výkonu o pol litra úspornejšia (4,8 l/100 km). Motor so 110 kW navyše ponúkne alternatívy v podobe prevodovky DSG alebo pohonu všetkých kolies.

Záujemcu o silnejšie benzínové motory uspokojí 1,8 l TSI/132 kW (180 k), známy už z Octavie a agregát 2,0 l TSI v dvoch verziách. Slabší má 162 kW (220 k) ako v Octavii RS a štandardne prevodovku DSG, silnejší 206 kW (280 k) k DSG pridáva aj pohon všetkých kolies. Najsilnejšia verzia nahrádza šesťvalec 3,6 l FSI/191 kW (260 k), oproti nemu je o dva litre úspornejšia (7,1 l/100 km) a na stovku zrýchli o pol sekundy skôr (5,8 s).

Naftové trio tvoria 1,6 l TDI/88 kW (120 k), a ďalej 2,0 l TDI s výkonom 110 kW (150 k) alebo 140 kW (190 k). Oba dvojlitre môžu mať pohon všetkých kolies. Neskôr sa pridá aj úsporné prevedenie GreenLine s kombinovanou spotrebou 3,7 l/100 km, do tej doby bude najúspornejším Superbom naftová tisícšesťstovka (3,9 l s manuálom a 3,8 l s DSG).

Nové prvky výbavy

Výrazne sa rozšíria možnosti pokročilých prvkov výbavy. Radarový tempomat, asistent jazdy v pruhoch, rozpoznávanie dopravných značiek alebo parkovacia kamera boli zatiaľ k videniu len v Octavii. Nový Superb ich dostane tiež a pridáva k nim sledovanie mŕtveho uhla či pokročilý infotainment.

Rozhranie MirrorLink poznáme už z Fabie, Superb k nim pridáva dve ďalšie možnosti úzkeho prepojenia s mobilným telefónom - Android Auto a Apple CarPlay, ktoré komunikujú s príslušnými operačnými systémami. Palubná Wi-Fi sieť naviac umožňuje načítať prevádzkové údaje cez rozhranie SmartGate do špeciálnych aplikácií a tiež cez spárovaný tablet ovládať navigáciu, rádio alebo prehrávanie multimédií.
Vrcholnou výbavou bude už od začiatku luxusný Superb L & K (v predchádzajúcej generácii sa zákazníci tohto prevedenia dočkali až po troch rokoch). Ponúkať sa bude výhradne s dvojlitrovým motorom.

Premiéru u Škody oslavujú adaptívne tlmiče DCC, ktorých charakteristika sa prispôsobí v závislosti na zvolenom jazdnom režime.

Ešte viac Simply Clever

Škoda sa chváli paletou 29 "Simply Clever" riešení, 23 z nich sa v Superbe objavia prvýkrát a desiate sa ešte neobjavilo v žiadnom ďalšom modeli.

Úplnými novinkami je bezdotykové otváranie piatych dverí doplnené o jednoduché elektrické zatváranie - stačí ľahko zatlačiť. Elektricky ovládané piate dvere sa dajú tiež zatvoriť pomocou tlačidla na diaľkovom ovládači, táto funkciá väčšine konkurentov nanešťastie chýba. Záujemcovia o Superb sa môžu tešiť tiež na sklopné sedadlo spolujazdca, ktore umožní prevoz predmetov dlhých až 3,1 metra, diaľkové sklápanie zadných sedadiel, 230V zásuvku, prenosné LED svietidlo alebo škrabku na ľad pod viečkom nádrže.

V predaji už v máji, kombi na jeseň
Verejnosť sa môže s novým Superbom prvýkrát zoznámiť za dva týždne na autosalóne v Ženeve. Predaj bude zahájený v máji, na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom sa predstaví kombi.