Subaru Outback s pokročilou elektronikou

Lukáš Vaverka, 29.01.2015
Veľké terénne kombi sa tešia obľube, a tak sa v Subaru pri novej generácii zamerali hlavne na zlepšenie bezpečnosti a ovládateľnosti. Zmodernizoval sa ale aj dizajn.

Outback je zakladateľom kategórie spájajúcej tvar karosérie kombi s prednosťami terénnych automobilov. Teraz do Európy prichádza jeho piata generácia, ktorá rozvíja osvedčený koncept - nechýbajú ochranné plasty, pridala ale výraznejšie masku chladiča a dizajn vyladila do väčšej elegancie.

Radikálna premena sa nekoná, o to viac úsilia ale automobilka investovala do ladenia detailov. Výrazne sa zvýšila tuhosť karosérie a vďaka tomu má Outback všestrannejšiu charakteristiku zadného zavesenia. Znížilo sa ťažisko karosérie, jej náklony v zákrutách a o desatinu je nižší aerodynamický odpor. Výraznou zmenou je tiež skrátenie prevodu riadenia z 16,5: 1 na 14,0: 1.

Motory boxer sú známe z odchádzajúci generácie, prešli ale nevyhnutnou modernizáciou, aby splnili normu Euro 6. Atmosférický benzínový štvorvalec má 2,5 l, 129 kW a 235 Nm, dvojlitrový turbodiesel potom 110 kW a 350 Nm. Benzínový šesťvalec je v Subaru už v Európe definitívne minulosťou.

Systém pohonu všetkých kolies využíva lamelovú spojku. Presný pomer rozdelenia hnacích síl je premenlivý, predvolené nastavenie je ale 60:40 s väčšou porciou pre predné kolesá. Štandardom bude na slovenskom trhu bezstupňová prevodovka Lineartronic, a to pre oba ponúkané motory. K naftovému sa na želanie bude dodávať aj šesťstupňový manuál, potom má štvorkolka namiesto lamelovej spojky medzinápravový diferenciál.

Štvorkolke výdatne pomáha aktívne smerovanie krútiaceho momentu, ktoré pribrzďovaním vnútorných kolies v zákrute pomáha auto stočiť požadovaným smerom (podľa natočenia volantu). Ďalšia paleta nových pomocníkov sa spolieha na revolučné riešenie v podobe dvojice kamier pod čelným oknom - Subaru im hovorí EyeSight. Spracované dáta z kamier slúžia nielen pre asistenta jazdy v pruhoch, ale tiež ich využíva systém núdzového autonómneho brzdenia a adaptívny tempomat, udržujúci bezpečný odstup.