CES 2015: Autá sa pomaly menia na počítače

Peter Borhy, 09.01.2015
Do sveta automobilov prichádza stále viac elektroniky a počítačov. Nečudo, že sa na veľtrhu elektroniky CES predstavili aj automobilky so svojimi palubnými systémami.

Trieda S pre budúcnosť

Mercedes predstavil tento rok na veľtrhu CES2015 dlho očakávanú novinku, a priniesol pohon bez emisií, asistenčné systémy, ktoré sú stále on-line a techniku, ktorá je úplne autonómna. S víziou, ktorú predstavil Mercedes sa môžu zákazníci preniesť do budúcnosti a upustiť uzdu fantázií. "F 015 Luxury in Motion" je S-Class z inej planéty a v dnešných dňoch oslavuje premiéru aj v Detroite.

Konštrukcia, ktorá je 5,22 m dlhá, dva metre široká a 1,53 m vysoká ukrýva pod kapotou elektromotor. Ladné krivky a aerodynamický tvar exteriéru bol doplnený o LED technológie. Dlhý rázvor 3,60 m a úplne rovná podlaha poskytujú vzdušný pocit s dostatkom priestoru v interiéri. Priestranná a luxusná kabína slúži ako spoločenská miestnosť v päť hviezdičkovom hoteli. Pasažieri majú jedinečný posed na štyroch zvlášť umiestnených sedadlách a plochá podlaha je vyrobená z tvrdého dreva. Palubná doska je lemovaná drevom a bielou kožou.

Novinkou je aj digitálny pult, na ktorom môžete surfovať, hrať alebo pracovať. Vo dverách a na zadnom paneli si môžete prehliadať multimediálny obsah. Displej na palubnej doske podvedome poskytuje informácie o rýchlosti, taktiež si tam ale môžete prehliadnuť mediálny obsah. A akonáhle človek stratí koncentrovanosť, bude hneď upozornený aj vďaka „eye trackingu“, snímačom ktoré sú umiestnené na každom vhodnom mieste kam sa šofér pozrie. A samozrejme nemôže chýbať tohto roku najviac prezentovaná novinka autonómneho šoférovania.

Audi A9 Proloque novinkami len srší

Audi avizovalo už pred výstavou, že chce uskutočniť autonómne riadený prevoz z LA do Las Vegas. To sa im aj podarilo. Na ich internetovej stránke a na AudiTV, bolo možné tento počin sledovať aj online. V uliciach a na diaľniciach, je možnosť túto technológiu auto pilota využiť v rozmedzí od 0 - 65 km/h. Bude zrýchľovať a spomaľovať automaticky. V závislosti od určitých okolností a situácií, si ale vyžaduje aby vodič zasiahol do šoférovania, nakoľko by automobil zastal.

A9 proloque bola prezentovaný ako novinka už na LA Auto Show. Cesta na CES2015 mala ukázať, ako jedinečný technologický počin automobilka z Ingolstatdu dosiahla. O pohon sa stará kombinácia 4.0L motora TFSI a elektromotoru. Výkon je úctyhodných 505 kW (687 k) a maximálny krútiaci moment z oboch motorov je 950 nm. Pri jazde sa zhromažďujú údaje o vozidle a sú odosielané on-line do Cloudu, kde sú spracované a poslané späť do vozidla. V dôsledku toho sa auto učí a rozvíja.

Technológia laserového lúču, ktorá debutovala v špeciálnej edícii R8 LMX, bola vylepšená a prichádza s väčším rozlíšením a citlivosťou. Ďalším novým technologickým výdobytkom na veľtrhu je CES Mobile Key. V tejto podobe sa telefón alebo SmartWatch, správa ako zariadenie pre prístup do vozidla. Mal by to byť doplnok konvenčného kľúča, ktorý za pomoci Near Field Communication (NFC) povolí prístup do vozidla bez kľúčovo. Mal by fungovať aj keď by bola batéria úplne vybitá.

Volkswagen predstavil Golf R TOUCH

Automobilka z Wolfsburgu sa nedala zahanbiť a taktiež predstavila svoju novinku. Golf R Touch má ukázať, ako by mala fungovať prepojenosť ovládacích prvkov a systémov v aute. Intuitívne ovládanie a ovládania gestami boli v centre pozornosti. Displej číslo 1 sa nachádza pred očami vodiča a je 12,3 cm vysoký a ukazuje nástroje a jazdné dáta. Displej číslo 2 sa nachádza na stredovom paneli ma na starosti všetko, čo súvisí s informačným a zábavným systémom. Či už je to hudba, videá, obrázky alebo obsah smartfónu, všetko sa dá ovládať s ľahkými pohybmi prstom, alebo gestami. A nakoniec displej číslo 3, ktorý ma na starosti ovládanie klímy a zobrazuje informácie o vozidle.

Zaostrovať na displeje nemusíte, nakoľko 12.8-palcový dotykový displej disponuje rozlíšením 2 560 x 1 700 pixelov. Nižšie umiestnený 8-palcový displej s hmatovou spätnou väzbou má rozlíšenie 800 x 480 pixelov. Tretia obrazovka je plne digitálny kokpit založený na "virtuálnom kokpite" od Audi.

BMW s OLED technológiou

BMW predstavilo M4 Iconic Lights, vylepšenú technológiu, ktorá je známa už z BMW i8. Pri rýchlosti 70 km/h sa za pomoci diaľkových LED svetiel zopne aj tento systém laserového lúču. Laserové svetlo je prepojené s kamerami, senzormi a asistenčnými systémami. Umožňuje niekoľko nových funkcií, ktoré sa objavia u BMW v budúcnosti. Tento lúč v kombinácií s Dynamic Light Spot dokáže rozpoznať napríklad zúženie na trati, zachytáva ľudí alebo zvieratá, ktoré sú na cestách a upozorní vodiča na možnú hrozbu.

Spomínaná novinka sa týka hlavne zadných svetiel. Vďaka použitiu organických svetelných diód (OLED) sa otvorí návrhárom väčšia voľnosť pri navrhovaní zadných svetiel. Nová technológia použitá vo svetlách to umožňujú vďaka ultra-plochej výšky iba 1,4 mm. BMW Concept M4 Iconic Lights ukazuje možnosti využitia modernej technológii OLED vo svetelných funkciách automobilov . Určite budú použité aj v iných modelových radách, nakoľko BMW uvažuje o ich nasadení do sériovej výroby.

Novým prvkom technológie v interiéri by mal byť 2,2-palcovým LCD displej, ktorý zobrazuje informácie, či sú dvere a okná zamknuté, alebo stavu nabitia batérie. Novinkou by mala byť taktiež aplikácia, ktorá za pomoci smartfónu, dokáže zobrazovať aká je aktuálna farba na semaforoch na vašej trase. Taktiež tu máme priestorové ovládanie gestom.

Cestujúci sa môžu tešiť na Touch Command-System, systém, ktorý využíva tablet pripojený cez Wi-Fi na internet. Slúži ako riadiaca jednotka pre zábavne funkcie automobilu ako aj na komfortné funkcie.

Smart Ford

Ford predstavil nový systém multimediálnej platformy s názvom Sync 3. Systém pracuje na platforme QNX BlackBerry. Displej je možné ovládať pohybmi prstov ako klasický smartfón a taktiež podporuje rôzne aplikácie. Vylepšený hlasový vstup zabezpečuje aj lepšie využívanie handsfree sady. Na trh by mal byť uvedený v roku 2016 pre USA, v Európe sa začne používať o čosi neskôr.