Škoda Superb III (2015): Už sme na nej jazdili

Michael Kudela, 11.12.2014
EXKLUZÍVNY TEST Pol roka pred zahájením predaja sme sa naživo zoznámili s modelom, ktorý bude novou a oveľa hodnotnejšou výkladnou skriňou Škody.

Doteraz sa automobilov s menom Superb vyrobilo približne 750 tisíc kusov a od novinky, vyrábanej v Kvasinách a v čínskom závode, sa očakáva, že obe generácie svojim odbytom hravo prekoná. Akú teda má šancu postaviť sa silným súperom na čele s nedávno uvedeným sesterským modelom VW Passat?

Neprehliadnite: Škoda Superb III: Má sa Passat báť?

Hneď na úvod môžeme fanúšikov značky upokojiť: šancu má veľkú. Na rozdiel od prvej generácie, ktorá bola len pretiahnutým a postarším Passatom, aj od druhej, ktorá zase so sebou niesla rad obmedzení úzkej platformy minulej Octavie, je Škoda Superb III nielen plnohodnotným vozidlom strednej triedy, ale jedným z najlepších: či už hovoríme o vonkajšom dizajne, vnútornom priestore alebo dostupnej výbave, ktorá s výnimkou pár prvkov zodpovedá prvotriedne riešenému VW Passat. Škoda zatiaľ nezverejnila žiadne podrobnosti, ale podľa našich informácií novinka narástla o približne 20 mm, rázvor sa však natiahol o zásadných 80 mm, pritom sa o 60 mm skrátil predný previs (vďaka priestorovo úspornej platforme MQB). Výsledkom je oveľa viac miesta v interiéri. Potvrdené máme zväčšenie šírky karosérie o zásadných 47 mm.

Dizajn môžeme žiaľ len popísať, nie ukázať, hoci my sme v utajení a s prelepenými šošovkami na mobilných telefónoch mohli reálne auto vidieť aj bez "maskáčov". Vďaka tomu vznikla pomerne reálna kresba, aby ste si mohli urobiť predstavu o budúcom modeli. Testovacie vozidlá boli dôsledne kamuflované nie snáď preto, že by sa na dizajne toho ešte veľa menilo (upraviť sa majú už len zadné svetlá, inak má tím Jozefa Kabaňa "hotovo"), ale jednoducho z toho dôvodu, že Škoda chce informácie o novinke púšťať postupne. Finálny automobil má byť k videniu až vo februári, krátko pred oficiálnou svetovou premiérou na autosalóne v Ženeve.

Takže k tvarom: na prvý dojem je to oveľa širší, noblesnejší a tiež dravší automobil než súčasný bacuľatý Superb. Hranaté predné svetlomety s toľko diskutovanými trojuholníkmi v duchu svetiel štúdie VisionC tvoria pôsobivé lákadlo, ktoré právom priťahuje pozornosť. Vedľa bi-xenónových projektorov je totiž čisto dizajnový prvok v podobe "krištáľu", akási kváder s naznačeným výbrusom. "Chcel som na aute ukázať niečo typicky domáceho a aspoň na niektorých detailoch dodať vozidlu menej formálny výraz," vysvetlil šéfdizajnér. Ďalší taký "výbrus" nájdete na zadných svetlách, aj keď už v menšom prevedení. V predných svetlometoch sa podobne ako vo Fabii nachádzajú pozdĺžne linky nadväzujúce na lamely v mohutnej a nízko posadenej maske chladiča, v noci sú tieto linky osvetlené LED diódami.

Za dizajnérsku a zároveň konštruktérsku lahôdku môžeme vyhlásiť ohromnú kapotu, ktorá presahuje až do blatníkov. Autu pridáva na luxusnom a až nečakane športovým výraze. Dobrá správa pre prakticky založených: kapotu dvíhajú dve plynové vzpery - jedna, ktorá sa dnes stáva z úsporných dôvodov štandardom aj u drahých áut, by tak obrovský diel najskôr ani neuniesla.

Športové dojem robí tiež zadná zdvihnutá línia okien a veľmi pozvoľný sklon zadného okna. Nielen konštrukčne, ale aj proporčne je automobil viac liftbackom než sedanom a nie je to na škodu. Keď to trochu zjednodušíme: Superb je vlastne Passat so splývajúcou zadnou časťou. V nej ukrýva tradične gigantický batožinový priestor, ktorý vzrástol o 30 dm3 na v strednej triede rekordných 625 dm3, pod dnom pritom zostalo miesto na "ozajstnú" rezervu. A na otváranie môže poslúžiť z iných áut známy zlepšovák: senzor pod nárazníkom reagujúci na kopnutie nohy. Auto akoby nakopnete a elektromotor zdvihne veľký zadný diel.

Splývavá karoséria vykazuje dobrú aerodynamiku, špičkový variant v tomto smere sa má pochváliť súčiniteľom čelného odporu len 0,26 - zjavne to bude budúci rok uvedený GreenLine s motorom 1.6 TDI/88 kW. Podľa zákulisných správ má byť celkový odpor vzduchu, napriek väčšej čelnej ploche, nižší ako doteraz, čo spolu s nižšou hmotnosťou v priemere o 75 kg prispeje k reálne lepšej spotrebe. Konkrétne pri Greenline sľubujú konštruktéri laboratórnych 3,7 l nafty, čo je výrazne menej ako súčasných 4,2 l. Realitu si ale radšej sami overíme, pri rozumne dimenzovanej 66 litrovej nádrži by potom jazdný dosah mohol prekročiť aj 1 650 kilometrov.

A naše dojmy z jazdy? V interiéri sa dobre zabývate ako v každej škodovke (alebo koncernovom aute), k funkčnosti sme nemali výhrady. Zásadnú inováciu predstavuje nielen podvozok modernej platformy, ale prvýkrát aj elektronicky riadené tlmiče. Aj v športovom (z celkovo piatich jazdných) režime je Superb pohodlný, len u vozidla s motorom 1.8/132 kW sme zaznamenali trochu väčšie vibrácie, tie ale pričítame predprodukčnej fáze. Zato v komfortnom móde bolo auto neskutočne pohodlné a plavné, a to aj na 18 "kolesách. Maximum mimochodom predstavujú "devätnástky".

Asistenčné systémy sú tiež veľkým kladom luxusnej škodovky, čo podstatné teda naopak Superbu schádza? V zásade nič: LED svetlomety v pokoji oželieme, pretože nie vždy vykazujú lepšiu svietivosť než dobre navrhnuté bi-xenóny. Nová generácia svetiel AFS teraz umožňuje neoslniť protiidúce auto pomocou tienidla v projektore. Šéf Škody Winfried Vahland nám tiež vysvetlil absenciu digitálneho prístrojového displeja a silného biturbodieselu (oba top prvky má nielen VW Passat, ale napríklad aj Opel Insignia): rozhodla vraj cena a očakávaný (ne)záujem zákazníkov. "Dôvodom nebola koncernová politika," zdôraznil Vahland.

A ďalší vývoj modelového radu Superb? V septembri sa môžeme tešiť na kombi, o ktorom zákulisné zdroje hovoria ako o ešte atraktívnejším vozidle. O rok neskôr sa dočkáme aj športovejšieho variantu - nie RS, ale pravdepodobne štylistického paketu. Zatiaľ nie je rozhodnuté o verzii s alternatívnym pohonom, údajne sa však počíta so zavedením plug-in hybridu, podobného, aký už teraz existuje v Passate GLE. Najskôr však v roku 2017.