auto motor a šport 06/17 v predaji
V aktuálnom čísle nájdete:
Test: BMW 540i
Jazda: Škoda Rapid
Porovnávací test: Volvo V90 Cross Country vs Mercedes-Benz triedy E All Terrain.
Cestopis: Donkervoort na ostrove Man

nájdete vo všetkých dobrých trafikách

zavrieť informácie
viac
Autoviny.sk
Chcem inzerovať

JAZDA: Ford Ranger

Prvé dojmy

02.12.2009

Povestný ľah na brucho sa tentoraz nekonal. Aj napriek tomu sme nový Ford Ranger poriadne precvičili, veď pokyny sme rozdávali vo vojenskom priestore.

Autor:Foto:

Vysielačkou kontaktujeme vedúce vozidlo, ktoré po celý čas udáva tempo. Zaujíma nás prostredie okolo nás, túlame sa totiž po lesných cestičkách v neďalekom Maďarsku. Po chvíli dostávame odpoveď, že aktuálne okupujeme vojenský priestor. Seriózne znejúci hlas na opačnom konci ešte dodá, že o päť minúť sa začne streľba... Samozrejme, že len akože, usporiadateľom počas jazdnej prezentácie nechýbal zmysel pre humor a ani dobrá nálada.

Hlavným hrdinom celej akcie bol nový Ford Ranger. Oduševnený pracant prekypujúcimi úžitkovými vlastnosťami sa rozhodol navštíviť kozmetické štúdio. Maskérka mu premaľovala okále, niekdajšie hranaté svetlomety boli predĺžené smerom do bokov a prišlo tiež ich zvýraznenie v podobe módneho zatmavenia. Preštylizovaná bola aj maska chladiča na mohutnej prednej časti. Po novom dostala tvar „rovnoramenného lichobežníka“, ktorého boky tvoria plastové doplnky. Nechýbajú ani horizontálne lišty, tentoraz tri, pričom na vrchnej sa nachádza nápis Ranger. Zozadu prepracovaný model ľahko identifikujete podľa nových svetiel s čírou optikou. Inak je to starý dobrý pracovný pick-up s robustnou stavbou karosérie, ktorej základ tvorí pevný rebrinový rám.

Rozmery ložnej plochy verzií 4x4
Single Cab2 280 mm x 1 535 mm
Rap Cab1 753 mm x 1 535 mm
Double Cab1 530 mm x 1 535 mm

Podľa individuálnych požiadaviek sú na výber tri stavby karosérie. Od nich sa odvíjajú aj ďalšie skutočnosti ako maximálne užitočné zaťaženie či veľkosť ložnej plochy. V ponuke je Single Cab, čiže krátka kabína pre dvoch cestujúcich. Vyhotovenie Rab Cab disponuje okrem predných dverí aj polovičnými zadnými dverami otvárajúcimi sa v protismere jazdy, do ktorého sa zmestia štyria ľudia. Najviac predávanou verziou doposiaľ je však Double Cab, v preklade štvordverová kabína určená pre piatich pasažierov. Všetky typy karosérie stoja na rovnakom podvozku, ktorý vpredu tvoria dvojité priečne ramená a vzadu ako inak tuhá náprava odpružená listovými pružinami.

Ponuka sa týmto nekončí, ďalšia individualizácia pokračuje výberom pohonu. Ford Ranger môžu poháňať zadné (verzie 4x2) alebo všetky štyri kolesá (verzie 4x4). Roztáčať ich budú výlučne naftové motory, konkrétne ide o štvorvalcové jednotky 2.5 TDCi (105 kW/143 k, 330 Nm) a 3.0 TDCi (115 kW/156 k, 380 Nm). Agregáty sú napojené buď na päťstupňovú manuálnu alebo automatickú prevodovku (5 st.). Tu sa však trošku pristavíme, pretože dostupnosť jednotlivých verzií je podmienená kombináciou typu karosérie a výbavy. Napríklad vyhotovenie Single Cab možno dostať len v základnej výbave XL s motorom 2.5 TDCi a manuálom. Rab Cab je dostupný vo všetkých stupňoch (XL, XLT, Limited a Wildtrack), ale tiež len s agregátom 2.5 a manuálnou prevodovkou. Najpredávanejší Double Cab je zasa k dispozícii v najrozmanitejších verziách, čiže v akejkoľvek výbave, s oboma pohonnými jednotkami a typmi prevodoviek.

Štyri stupne výbavy znamenajú postupné pribúdanie vonkajších detailov a prvkov v interiéri. Najštýlovejšie vyhotovenie ukrýva verzia Wildtrack disponujúca napríklad 18-palcovými diskami kolies, chrómovanými spätnými zrkadlami, športovými pedálmi či sedadlami v kombinácii koža a alcantara. Štandardnými prvkami v interiéri modelu Ranger sú rádio s CD prehrávačom a podporou formátu MP3, elektrické ovládanie okien alebo aj el. ovládanie spätných zrkadiel.

Dostupnosť modelov
KarosériaVerziaTyp pohonuMotorPrevodovka
Single CabXL4x2 alebo 4x42,5 litrapäťstupňová manuálna
RAP CabXL, XLT, Thunder (UK), Limited (Európa), Wildtrak4x4 (4x2 k dispozícii pri XL)2,5 litrapäťstupňová manuálna
Double CabXL, XLT, Thunder (UK), Limited (Európa), Wildtrak4x42,5 alebo 3,0 litrapäťstupňová manuálna alebo päťstup. automatická

Poďme ale späť na trať, kde nám dokazuje svoje schopnosti vyhotovenie Double Cab 4x4 s trojlitrovým naftovým motorom a päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Táto verzia dokáže odviesť až 1 072 kg nákladu, pričom možno využiť ložnú plochu s rozmermi 1 530 x 1 535 mm. Tentoraz vzadu nevezieme nič. To by ale bolo závistlivých pohľadov, keby tam prevážame takých troch skolených diviačích samcov. Nie sme však na poľovačke, aj keď miestami sa tak cítime. Prevažná časť trate vedie lesnými cestami, čiže nemáme núdzu o blato, klzké listy či nevyspytateľné mláky.

Ešte pred štartom prišlo na rad niekoľko poučení o jazde v teréne, ktoré sa oplatí opäť raz pripomenúť. Rýchlosť v tomto prípade nie je dôležitá. Volant sa drží podobne ako počas bežnej jazdy, palce však treba držať smerom von. Stret predných kolies s blatom môže mať za následok nečakané otáčanie volantu, čo nám môže poprekrúcať ruky, čiže ide o vlastné zdravie i bezpečnosť. A ako inak, aj teraz platí disciplína. Vedúce auto rozdáva pokyny a ostatní ich prirodzene nasledujú. Zo začiatku sa motáme po spevnených cestách, kde je cítiť pracovné vyladenie auta. Zadná časť na nerovnostiach poskakuje a my sa s úsmevom na tvárach natriasame. Aj zákruty si pýtajú nové návyky, riadenie je okolo strednej polohy mŕtve, ale pár zatočení a sme v tom.

Príchod na nespevnenú cestu znamená nové inštrukcie - treba zaradiť pohon 4x4. Voliacu páku posúvame s vyšliapnutou spojkou z pôvodnej polohy 2H do 4H a môžeme ísť na to. Po pár metroch cítiť, že teraz má nastavenie riadenia svoje opodstatnenie. Jazda naberá zvláštny nádych, keďže slnko je už za obzorom a postupne je všetko tmavšie a tmavšie. O to viac „iného druhu“ adrenalínu dostávajú naše telá. Konečne ide to hlavné, rozbahnený podklad. Vysielačka hovorí jasnou rečou, ideme na redukciu. Zaraďujeme teda režim 4L a volíme rovno druhý prevodový stupeň. Po rozbehnutí nestláčame žiadny pedál, motor si potiahne svoje a my len korigujeme smer. Pasovanie sa s terénom je zbytočné, najrozumnejšie je zvoliť vyjazdenú koľaj, a keď je hlboká, volíme trať vedľa nej a zároveň nad ňou. Ranger sa sem-tam vychýli z požadovaného smeru, ale stačí okamih a chytí sa. Skúšame ho dostať do úzkych, ale všetko zvláda s pokojom Angličana aj vďaka zubatým off-roadovým pneumatikám. Plyn sa dostáva k slovu len pri prudších výjazdoch, no a brzdenie zo svahu nechávame predovšetkým na motor.

Postupný návrat do zastavených častí sprevádza prácu s voliacou pákou. Najprv za stoja cez spojku prechádzame z redukovanej na klasickú štvorkolku. Príchod pevnejších a suchších podkladov si následne pýta východiskový jazdný režim s pohonom zadnej nápravy. Ten sa dá zaradiť aj za jazdy, treba však vyšliapnuť spojku. Prvý výjazd na asfaltovú cestu znamenal menšie prekvapenie. Zablatené zadné kolesá chceli znenazdajky predbehnúť predné. Táto mierne pretáčavá vložka sa ale dala bez problémov podchytiť a po chvíli už uháňame krajinou. Aj na bežnej ceste má Ranger príjemné správanie, čo sa potvrdzuje i na diaľnici. Motor so solídnym ťahom dokáže auto bez problémov rozhýbať na stotridsať a ani narážajúci vzduch nie je vzhľadom na koncepciu auta nijak otravný.

Po zastavení na mieste určenia zaťahujeme tiahlo ručnej parkovacej brzdy, ktoré občas narážalo do vodičovho pravého kolena. Toto netradičné riešenie náš celkový dojem však vôbec nepokazilo. Práve naopak, Ford Ranger je veľmi talentovaný nástroj, ktorý môžete bez obáv zaťažiť nespočetným množstvom pracovných úloh.

Text: Peter Michalec
Foto: Ford


Technické údaje - Ford Ranger Double Cab 4x4 
Typ motora 2.5 TDCi3.0 TDCi 
Motor/počet valcov R/4R/4 
Zdvihový objemcm32 4992 953 
Max. výkonkW/k pri ot/min105/143 pri 3 500115/156 pri 3 200 
Max. krútiaci momentNm pri ot/min330 pri 1 800380 pri 1 800 
Karoséria 
Dĺžka x šírka x výškamm5 080 x 1 805 x 1 745 
Rázvormm3 000 
Rozmery ložnej plochyd x š v mm1 530 x 1 535 
Pohotovostná hmotnosťkg2 985 (2 995)2 985 (2 995) 
Užitočné zaťaženiekg1 140 (1 069)1 072 (1 069) 
Objem palivovej nádržel70 
Jazdné výkony 
Zrýchlenie 0-100 km/hs12,5 (14,7)11,3 (13,3) 
Maximálna rýchlosťkm/h158170 
Kombinovaná spotrebal/100 km9,3 (10,4)9,5 (10,2) 
Emisie CO2g/km220 (239)225 (236) 
Terénne schopnosti 
Svetlá výškamm205 
Brodivosťmm750 
Predný nájazdový uhol 34° 
Zadný nájazdový uhol  20° 

údaje v zátvorkách platia pre modely s automatickou prevodovkou

Tagy:
Hore

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte sa na odber noviniek. Váš e-mail: