Fisker Latigo CS: Haute Couture

Redakcia, 09.12.2007
Henrik Fisker je vo svete exkluzívnej automobilovej módy uznávaným návrhárom. Novým vrcholným kúskom kolekcie dánskeho dizajnéra je celokarbónový kabát pre BMW M6. A k tomu poriadne rozrastené stádo pod prednou kapotou: statočných 654 koní.

Los Angeles, Beverly Hills, Rodeo Drive: výkladná skriňa amerického sna. Armani, Burberry, Chanel: abeceda pre tých, ktorí „to zvládli.“ Ak sa tu nechcete nechať zatieniť leskom luxusných butikov, musíte žiariť minimálne rovnako. Alebo sa napríklad spoľahnúť na divoký vzhľad exotického kupé Fisker Latigo CS. Toto BMW M6 s novou karosériou je ešte aj vo svete automobilového prebytku prvotriednym extrovertom.

Concours d´Elégance. Henrik Fisker, niekdajší dizajnér značiek BMW a Aston Martin, tu hrdo predvádza stelesnenie sna: kupé, nesúce jeho meno. Ak máte vlastnú značku, zaručí vám minimálne šancu na nesmrteľnosť. O tú sa Fisker uchádzal už klasikami ako BMW Z8 či Aston Martin V8 Vantage.

Latigo CS má byť alternatívou k šestkovému BMW alebo k Mercedesu CL. „Skutočne elegantné trojpriestorové kupé takmer neexistuje,“ hovorí Fisker a poriadne tým podkopáva nohy sebavedomia veľkých značiek. Je presvedčený o kvalitách svojho dizajnu. A chce ich dokázať stavbou nových karosérií.

Toto Latigo nie je jediným exemplárom. Je prvým zo série, ktorá by mala čítať asi 150 kusov a ponúkne sa aj európskym zákazníkom. „Náš topmodel nestojí tri milióny dolárov, ale iba nejakých tristo tisíc,“ žartuje Fisker, narážajúc na Glickenhausovo Ferrari P4/5. A publikum súhlasne prikyvuje. V Beverly Hills, kde vôňu peňazí priam cítite vo vzduchu, a kde sa luxusné automobily premávajú v húfoch, je individualita mimoriadne dôležitá. A zvlášť pre exotov, postavených na veľkosériových základoch, ktoré im dodajú odolnosť pre využitie v každodennej premávke.

Na mieru šité karosérie sú v Hollywoode populárne už oddávna. Svedčia o tom ojedinelé verzie špičkových talianskych športiakov so signatúrami slávnych hercov v názve, napríklad také Bergman-Ferrari. Potom však samonosná karoséria nahradila rúrkové rámy a exkluzívne nadstavby sa presunuli zo sveta bohatých k superbohatým. Henrik Fisker a jeho spoločník Bernhard Köhler aktuálne urobili z tradície modernu: v Spojených štátoch už predali dvanásť modelov Tramonto, postavených na báze sériového Mercedesa SL.

Fisker a Köhler pochádzajú zo sveta vysokej kvality. Obaja získali svoju licenciu na luxus pod strechou už spomínaných značiek BMW a Aston Martin. Dán ako zodpovedný za elegantné línie, Nemec ako ich trojdimenzionálny stvárniteľ. Teraz majú svoj vlastný minipodnik s dvanástimi pracovníkmi. Sídlom firmy je Irvine na periférii Los Angeles.

V južnej Kalifornii slnko pri západe do modrých vĺn Pacifiku často vytvára žiarivo červené scenérie. Pridajte si k tomuto obrazu dve zvislé modelárske čepele, reprezentujúce dizajnérov Fiskera s Köhlerom a firemné logo je na svete. Latigo ho nesie na prednej kapote ako znamienko krásy. Pod ním sa bojovne škerí charakteristická maska chladiča, ktorej silueta je inšpirovaná stíhačkou F/A 22 Raptor.

Šestkový rad má svoje typické proporcie. S typickou dvojitou „obličkovou“ mrežou chladiča by aj Latigo CS bolo takým elegantným kupé, aké očakávajú priaznivci BMW. Po svojom strihnutými prednými partiami však Fisker takmer celkom ukrýva svoj bavorský pôvod. Už východiskové M6 má z karbónu vyrobenú strechu, po prestavbe sa však do uhlíkovými vláknami zosilneného plastu prezlečie celé auto.

Iba komponenty podkladu, zodpovedné za odolnosť karosérie pri nárazoch, ostali oceľové. Všetky povrchové diely, ako predná aj zadná kapota, či bočné panely, boli odskrutkované, prípadne natvrdo oddelené. Namiesto nich sa naskrutkovali alebo nalepili tie nové.

Veľké kožou čalúnené plochy interiéru si môžete vybrať v niektorej z dvanástich farieb, ladiacich s hliníkovými obkladmi. Skulptúrny charakter, zvýraznený kovom, sa dá opticky zjemniť drevenými aplikáciami.

Latigo a jeho dizajn nepotrebujú žiadne alibistické vysvetlenia. Línie sú síce prísne, ale zato citlivo krojené. V chladnej elegancii nového Fiskera sa plošná mohutnosť šestky prakticky stráca, aj keď ľadový nádych titánovo strieborného povrchu sa priznáva k technokratickému základu východiskového modelu.

Napriek číslam, ktoré vysypeme o kúsok ďalej, sa však Latigo netvári ako nekompromisný športovec. Je to síce supercar, ale nanajvýš subtílny. Svoju výkonnosť každopádne navonok prezradí štyrmi koncovkami výfukov.

Až 654 koní namiesto em-šestkových 507 sa prebudí k životu na povel štartovacieho tlačidla. Za 54 000 eur ponúka Fisker balík motorového tuningu značky Racing Dynamics. Zdvihový objem narastie z piatich na 5,6 litra, rozšíri sa nasávací aj výfukový trakt. Výraznejšie prúdenie na vstupe aj na výstupe navyše dramaticky mení akustiku motora.

Desaťvalcové véčko po úprave bručí neskutočne hlbokým tónom. To už nie je barytón, to už je totálny bas. Tam, kde em šestka len nesmelo mrnčí z útrob suterénu, sa Fisker revúc driape na najvyššie poschodia. Rozšírené nasávacie potrubie pridáva zvuku na hrdelnosti a so stúpajúcimi otáčkami ho mení na ušné bubienky trhajúci jakot. Extra cenu tuningu musíte skrátka nielen cítiť, ale aj počuť. Podobne ako šestka spĺňa aj Fisker Latigo nároky na bezpečnú rýchlu jazdu.

V USA s tamojšími prísnymi obmedzeniami však ostáva teória viac-menej na papieri. Ručičku rýchlomera sa vám sotva podarí vyhnať na maximálnych viac než 200 míľ za hodinu (322 km/h). K hraničnej situácii v zákrute sa priblížite leda tak na esíčkovitom výjazde na diaľnicu. Začíname nadobúdať dojem, že toto auto je odsúdené do úlohy paliča gumy na asfalte hollywoodskeho bulváru. Až kým sa mu zrazu neponúkne možnosť aspoň trochu sa predviesť na kúsku pahorkami zvlnenej krajiny. Ruky sa euforicky oprú do volantu, Latigo poslušne zareaguje. Pneumatiky veselo zavýskajú, zjavne potešené zmenou.

Samozrejme, od 1,8 tony ťažkého auta nemôžete očakávať, že sa bude zvŕtať s ľahkosťou baletky, športovec sa tu však rozhodne nezaprie. Oduševnene reaguje na zmenu dynamickej záťaže, rozhodne sa oprie do apexu a s plnou motiváciou opúšťa zákrutu. Tu ho pribrzdí akurát ASR a limity trakcie, niekde tam, kde aj u východiskového M6.

Sotva vás teda vyruší, keď pri prvom výjazde zo zákruty zabudnete tlačidlom „Power“ aktivovať 100 koní extra výkonu. Najmä ak vám pri dosiahnutí 60 míľ za hodinu zákona znalá pravá noha pustí plynový pedál. A ono je to možno aj jedno: tento Fisker nebude predávať jeho skutočná, ale skôr optická športovosť. Takže: po štarte päťkrát ťuknúť do krídelka SMG a celkom legálne vkĺznuť do atmosféry kalifornského večera. A zamieriť z blikajúceho veľkomesta k pobrežiu, tam, kam Fisker patrí, tam kde sa pri západe slnka stretávajú temne modrý oceán a sýto červená obloha.

Text: Marcus Peters, Ladislav Malák
Foto: Guy Spannenberg

Technické údajeMotoratmosférický benzínový 5.0 V10Zdvihový objem5600 cm3Výkon481 kW/654 k pri 7800 ot/minKrútiaci moment577 Nm pri 6600 ot/minKarosériaDĺžka x šírka x výška4793 x 1895 x 1369 mmRázvor2781 mmPohotovostná hmotnosť1773 kgJazdné výkonyMaximálna rýchlosť330 km/hZrýchlenie 0-100 km/h3,9 s