Svietenie v zime sa v skutočnosti neodlišuje od svietenia v lete: všetko záleží od aktuálnych podmienok

Ako je to s hmlovkami a automatickým svietením počas sneženia a dažďa? Odpovedáme v našej poradni.
Vydané  Text: 

Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)

V zime riešime najmä pneumatiky, ale správne osvetlenie je takisto základom bezpečnej jazdy. Ak sa spoľahnete iba na automatiku, môžete sa vystaviť riziku pokuty.

Svetlá na autách už nie sú tým, čím bývali kedysi. Predtým ste presne vedeli, ktoré svetlá svietia a mali ste nad nimi plnú kontrolu. V nových automobiloch sú svetlá automatické, u mnohých značiek na palubovke nesvietia príslušné ikony a automatika nevie vždy spoľahlivo rozpoznať skutočnú viditeľnosť. Spravili výrobcovia krok vzad? Poznáme klasické halogénové žiarovky, xenónové svetlá, denné LED pásy, Full LED svetlomety, postupnej popularizácie sa dočkáva aj laser s možnosťou grafickej projekcie. Avšak bez ohľadu na to, akú technológiu svietenia automobil využíva, počas dňa musí svietiť stretávacími svetlami a zároveň platí, že za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá (LED pásy), ak ich má. Tak to uvádza zákon o cestnej premávke. Pojem „za nezníženej viditeľnosti“ je pritom kľúčový, pretože určuje hranice použitia denných svetiel. Nezáleží na tom, či je zima alebo leto. Ak počas dňa v akomkoľvek ročnom období klesne viditeľnosť, napríklad začne pršať alebo snežiť, je povinnosťou vodiča dbať na svietenie stretávacími, prípadne aj hmlovými svetlami. Denné svetlá totiž nesvietia vzadu, odtiaľ je vozidlo prakticky neviditeľné a spredu v hmle takisto. Problém môžu spôsobiť vozidlá s automatickým systémom osvetlenia: automatické svetelné senzory nevedia spoľahlivo rozpoznať, že práve sneží a ponechávajú zapnuté iba denné LED svietenie, ktoré je pri prípadnej policajnej kontrole dôvodom na udelenie pokuty. Podľa senzorov je totiž okolitého svetla dostatok, tak ponechávajú zapnuté iba LED pásy. Za zníženej viditeľnosti je preto vodič povinný zapnúť stretávacie svetlá a prípadne aj tie hmlové manuálne. Je nevyhnutné uvedomiť si, že v zime neslúži osvetlenie automobilu iba jeho vodičovi, ale aj ostatným účastníkom premávky, aby ho videli z dostatočne veľkej vzdialenosti.
Niektoré moderné autá nezobrazujú na palubovke symbol stretávacích svetiel. Zobrazujú však aktívne diaľkové a hmlové svetlá

Nezobrazovanie ikoniek na palubnom počítači

Neduhom moderných automobilov s automatickým nastavením osvetlenia je nezobrazovanie príslušných symbolov na palubnej doske pred volantom. Stretávame sa s tým napríklad v automobiloch koncernu Volkswagen, dokonca aj u tých s displejom namiesto analógových ukazovateľov. Vodič nemá v automatickom režime svietenia možnosť zistiť, akými svetlami automobil práve svieti a overiť si tak už počas jazdy, či spĺňa predpisy.

Vodiči sa preto dostávajú do situácie, že pre nedostatok informovanosti vlastným vozidlom predstavujú riziko pre ostatných účastníkov premávky. Aj tieto automobily však príslušným symbolom informujú o tom, že sú zapnuté diaľkové svetlomety a hmlové svetlá. Neinformujú iba o tom, či sa práve svieti stretávacími alebo dennými LED svetlami.

Povinnosťou každého vodiča by malo byť nielen správne svietiť, ale aj mať prehľad v tom, ako osvetlenie na jeho automobile funguje.
Automatický režim svietenia vie byť miestami zradný, je správne naštudovať si jeho funkčnosť pred jazdou.

Automatické denné LED svetlá počas zimy

Moderné automobily sú vybavené denným LED svietením prevažne už v základnej výbave, pričom voľba správneho režimu osvetlenia je automatická. Vodič má síce možnosť ovplyvniť typ osvetlenia a nemá možnosť vozidlo „zneviditeľniť“ úplným vypnutím exteriérového osvetlenia. LED pásy sú skvelé počas dňa s dobrou viditeľnosťou, avšak počas dažďa a sneženia sú doslova neviditeľné. Navyše denné svietenie neaktivuje zadné svetlá, takže vodič za vami vás nemusí spozorovať včas. V prípade nehody môžete byť v očiach poisťovne a polície vinníkom práve vy, pretože ste nedodržali povinnosť riadneho osvetlenia vozidla.

Ako už bolo napísané, v lete slúžia svetlá vám, v zime ostatným, aby vás videli. Je preto správne venovať osvetleniu svojho vozidla najmä v zime zvýšenú pozornosť, kedy sú dôvody na zapínanie stretávacích a hmlových svetiel početnejšie a nespoliehať sa iba na automatiku.
Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)

ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ SVIETENIA V ZIME:

• aj počas zimy môžete svietiť dennými LED pásmi;
• ak klesne viditeľnosť (dážď, sneh, hmla), musíte zapnúť stretávacie, prípadne aj hmlové svetlomety;
• hmlové svetlá poznáme aj zadné aj predné, zapínajú sa manuálne;
• ak si nie ste istí automatickým režimom, nastavte svetlá manuálne;
• nezabúdajte na občasné kontroly svetlometov regloskopom.



Článok bol pôvodne publikovaný v časopise Auto Motor a Šport 12/2017




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.