Tehotné za volantom: čo hovorí prax a čo zákon? Zásady, ktoré by ste si mali osvojiť
Tehotenstvo nemusí byť dôvodom, aby ste prestali šoférovať. Vyhnite sa však dohadom, čo môžete a čo už nie.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Bezpečnostný pás sa zapína vždy. Iba s jedinou výnimkou.
V centre pozornosti u tehotných žien sú najmä poranenia brucha a panvy. Riziko, že sa vám pri nehode udeje smrteľný úraz v dôsledku nepripútania sa bezpečnostným pásom, je enormné a pri tehotných to platí dvojnásobne. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných žien prirodzene vyššie než u pripútaných osôb. Ženy však majú majú často strach z bezpečnostných pásov, pritom by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú väčšinou iba na krátke vzdialenosti, prirodzene neobstoja. Najviac nehôd sa stáva práve cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi – teda na krátkych trasách. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod prípadného tlaku bezpečnostného pásu. Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky, je neopodstatnený, ak je žena pripútaná správne. Existuje jedna výnimka, kedy tehotná žena nemusí používať bezpečnostný pás v aute, ide však o veľmi špecifickú záležitosť. Ak jej z nejakého dôvodu bezpečnostný pás spôsobuje ťažkosti, môže po konzultácii s lekárom požiadať o vystavenie dokumentu s názvom **Lekárske osvedčenie o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla**. Toto osvedčenie sa však vystavuje prevažne ľuďom s vážnymi zažívacími problémami a dôvodom na jeho vystavenie spravidla nie je ani rizikové tehotenstvo ako také.Ako sa pripútať bezpečnostným pásom?
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás. To je ten bežný, ktorý dnes nachádzame v každom aute.Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám, musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. **Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať do polohy, kde by prechádzala cez bruško mamičky**. Pás by nikdy nemal skĺznuť z pleca. Medzi bruchom a volantom musí byť zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť. Ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už nemali samy viesť vozidlo. Pevná hranica, dokedy môže tehotná žena šoférovať, však neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Ak sa dostavujú nepríjemné príznaky tehotenstva, ako zvracania, opuchy nôh, nevoľnosť alebo kolísanie tlaku, vtedy je šoférovanie nežiadúce a rizikové aj v prvých mesiacoch tehotenstva.Zásady cestovania autom pre tehotné:
– používať bezpečnostný pás– robiť častejšie prestávky s prípadným „cvičením“
– požívať dostatok tekutín
– necestovať sama a v horúčavách
– nosiť pohodlné oblečenie a obuv
– v prípade akejkoľvek autonehody sa nechajte čo najskôr vyšetriť lekárom, hoci sa cítite byť v poriadku
– vždy mať pri sebe tehotenský preukaz
Ostatní účastníci cestnej premávky by si pre prípad nehody s tehotnou ženou mali osvojiť zásadu: Pri poskytovaní prvej pomoci pri nehodách prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy! Ak budú tehotné motoristky rešpektovať a dodržiavať vyššie uvedené zásady, tak si ony môžu užívať bezpečnú jazdu.
Na záver apel na ostatných vodičov
Na záver kladieme dôraz na vodičov, ktorí nevezú tehotné ženy, ale správajú sa arogantne a ignorantsky. Nie ste na ceste sami a každé jedno vybrzďovanie, trestanie alebo iné ohrozovanie ostatných účastníkov cestnej premávky nepatrí do našej spoločnosti. Nikdy nemôžete vedieť, či sa v tom aute, ktoré ste práve predbehli a rozhodli sa ho vybrzďovať, nesedí na sedadle spolujazdca tehotná žena a vy tak vykonávate o pokus o zabitie hneď niekoľkých ľudí naraz.Exemplárnym príkladom toho, že sa takéto prípady môžu stať, je udalosť, ktorá rezonovala v médiách pred štyrmi rokmi. Český súd rozhodol poslať do väzenia na 11 rokov vodiča BMW Martina Kostnera, ktorý zámerným vybrzďovaním vodiča staršej Octavie na diaľnici spôsobil ťažké úrazy muža a ženy a spôsobil smrť ich malého dieťaťa, ktoré v aute sedelo v detskej sedačke. Zdroj: [idnes.cz](https://www.idnes.cz/praha/zpravy/kostner-vybrzdovac-soud-rozsudek-trest.A180320_124717_praha-zpravy_rsr).
Pôvodný text od autorov MUDr. Zuzana Fülöppová a Alena Chorvátová vo februári 2018 výraznou redakčnou úpravou.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?