Ako je to so zmenami v maximálnej povolenej rýchlosti?

Redakcia, 29.01.2018
Správy o tom, že Slovensko zavedie rovnaké opatrenia ako Francúzsko a zmení maximálnu povolenú rýchlosť z 90 na 80 km/h, sú dnes neopodstatnené.
Test Honda Civic Sedan 1.5 VTEC TURBO CVT Executive 2017 (foto: Erik Stríž, redakcia Autoviny)

Predstavte si, že by sa na Slovensku na všetkých mestách mimo miest a obcí znížila maximálna povolená rýchlosť z 90 na 80 km/h. Znamenalo by to skutočnú stratu času pri jazdách na dlhšiu vzdialenosť alebo by sa tak naozaj zvýšila bezpečnosť cestnej premávky?

V priebehu jednej hodiny jazdy tak dojazdíte o 10 kilometrov menej, ktoré pri rýchlosti 80 km/h doženiete v priebehu ďalších 7 a pol minúty.

Vo Francúzsku veria, že na úkor niekoľkých minút cestovania navyše stojí za to spomaliť. Odmenou môže byť menej smrteľných nehôd na cestách, ako to zamýšľajú francúzski zákonodarcovia.

K zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti na okresných komunikáciách z 90 na 80 km/h dôjde 1. júna 2018 a podľa denníka Pravda bude táto zmena stáť daňových poplatníkov maximálne 10 miliónov eur. Do tejto sumy sú zahrnuté náklady na výmenu asi 200-tisíc dopravných značiek a preprogramovanie radarov na 400-tisíc kilometroch ciest. Okrem toho Francúzsko prijíma ďalších 20 opatrení, ktorými mieni znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách.

Podobný krok údajne zvažuje aj Nemecko. Hovorí sa o tom, že maximálna rýchlosť 80 km/h má byť zavedená spočiatku na okresných cestách užších ako osem metrov a pre nákladné automobily sa rýchlosť zniži iba na 60 km/h. Diaľnice s neobmedzenou rýchlosťou, ktorými je Nemecko slávne na celom svete, zatiaľ ohrozené nie sú.

Test Honda Civic Sedan 1.5 VTEC TURBO CVT Executive 2017 (foto: Erik Stríž, redakcia Autoviny)

Na Slovensku sa zmeny v maximálnych povolených rýchlostiach nepripravujú, Francúzsko a Nemecko naopak pristupujú k ich znižovaniu. Ilustračné foto.

Dôvod na znižovanie maximálnej rýchlosti tkvie vo vysokých číslach úmrtnosti na cestách, kde je dnes limit 90 km/h. Teoreticky by mohlo znamenať, že sa zníženie o 10 km/h prejaví signifikantne na štatistikách, avšak realita môže byť celkom odlišná od predpokladov. S nadhľadom by sme mohli tvrdiť, že oznamované znižovanie rýchlosti je obrovským experimentom, ktorého výsledok môžeme poznať už o jeden či dva roky.

Podobne ako vo Francúzsku a v Nemecku, tak aj na Slovensku sa väčšina smrteľných nehôd odohráva na cestách 2. a 3. triedy. Na Slovensku je dovedna 18 031 km všetkých cestných komunikácií, z toho 10 363 km ciest III. triedy a 3 611 km ciest II. triedy (január 2016). U nás sa však o znížení maximálnej povolenej rýchlosti neuvažuje ako reálnom scenári pre najbližšie obdobie.