Plán oživiť poľské Syreny zrejme stroskotal, imidžové autá sa po odvážnych rečiach nevyrábajú

Redakcia, 26.01.2018
Stáli na technike a podvozkoch od Fiatu a niektoré modely vyzerali naozaj krásne!

Poľský autopriemysel stál dlhé roky na licenčnej výrobe Fiatov, originálnych poľských áut veľa nebolo. Skupinka nadšencov sa pred dvomi rokmi pokúsila vrátiť na cesty značku Syrena, avšak za tri roky sme sa oživenia výroby nedočkali.

Syrena bolo malé vozidlo z varšavskej továrne FSO (Fabrika Samochodów Osobowych), dvojdverové miniauto bolo dobovým konkurentom napríklad pre Trabant. Tento model pomáhal poľskému ľudu postupne sa motorizovať, výhodný sa vtedy javil jeho dvojtaktný motor. Medzi rokmi 1957 až 1983 sa vyrobilo asi pol milióna Syren s tým, že potom o nich dlho nebolo počuť. A mnohé boli pritom naozaj krásnymi kúskami!

FSO Syrena 102 (foto: Zwiadowca21 / Wikimedia Commons)

FSO Syrena 102 (foto: Zwiadowca21 / Wikimedia Commons)

Keď sa pred niekoľkými rokmi stretli Zygmunt Fabisiak a Mieczyslaw Wosko, zhodli sa na tom, že by stálo za to oživiť túto poľskú legendu. Na projekte začali pracovať v roku 2012 a tvorcom sa dokonca podarilo získať podporu od poľskej vlády, pričom pri formálnom predstavení auta v roku 2015 hosťovala samo ministerka poľskej vlády Iwona Wendelová.

Oživený model nazvali S201 GT a hlásil sa k odkazu na niekdajšiu Syrenu. Podľa konštruktéra vozidla Andrzeja Stasiak išlo o prvé v Poľsku vyvinuté auto po celých päťdesiatich rokoch - teda také, ktoré dostalo aj homologáciu na prevádzku na cestách.

Poľské autá Syrena

Nová éra vozidiel značky Syrena mala byť imidžovou záležitosťou. Tvorcom sa však plán o výrobe zatiaľ nesplnil.

O novej Syren sa veľa nevedelo - iba toľko, že mala mať pohon predných kolies a pod kapotou benzínový 1,4-litrový motor s výkonom 90 koní, karoséria bola pravdepodobne z laminátu. Pôvodná Syrena mala kapotu z plechov..

Fabisiak ešte v roku 2015 dúfal, že by produkcia novej Syreny mohla začať do dvoch rokov. Zatiaľ mal plán postaviť za prvý rok päťdesiat áut, potom predávať až sto kusov vozidiel ročne s cenou okolo 10-tisíc eur. To by však platilo vtedy, keby sa tvorcom podarilo získať investorov na započatie výroby.

Ako nám ukazuje realita, na začiatku roka 2018 sa výroba stále nezačala je teda pravdepodobné, že značka Syrena si na svoje zmŕtvychvstanie bude musieť ešte pár rokov počkať...