Husqvarna, to nie sú iba drahé kosačky, ale aj fantastické cestné motorky

Značka Husqvarna vyrába motorky už 115 rokov, samotná firma pritom vznikla ešte v 17. storočí!
Vydané  Text: 

Značka Husqvarna pred zopár rokmi zažila znovuzrudenie a minulý týždeň v Bratislave predviedla svoje motocykle Vitpilen a Svartpilen. V preklade biely a čierny šíp chcú byť autentické, puristické, nekompromisné a moderné cestné motorky s klasickým dizajnom.

Nezasvätení poznájú značku Husqvarna predovšetkým ako výrobcu nie práve lacných kosačiek. Aj keď z obchodného hľadiska sleduje úspechy, v očiach motoristov klesla hlboko – veď pôvodne vyrábala motorky s pôsobivým dizajnom, dnes je známa svojimi zariadeniami na kosenie trávy. Značka započala vyrábať motocykle ešte v roku 1903 vo švédskom meste Huskvarna, **firma samotná však vznikla už v roku 1689**! Do roku 1918 značka využívala motory od iných dodávateľov, odvtedy si však začala vyrábať motocykle kompletne sama. V nasledujúcich rokoch sa značka stala dodávateľom motoriek pre švédsku armádu a zúčastňovala sa cross-country pretekov a pretekov na dlhé vzdialenosti a v roku 1939 sa stala najväčším výrobcom motocyklov v krajine. Koncom druhej svetovej vojny Husqvarna dokonca vyrobila aj vlastný nenáročný automobil s tromi kolesami a dizajnom podobným Saabu 92. Prototyp z roku 1943 mal výkon 20 koní, dvojvalcový motor s kubatúrou 500 cm3 a jeho krútiaci moment sa prenáša na zadné koleso prostredníctvom reťaze. Kolesá pochádzali z Fiatu 500, konštrukčne prototyp zdieľal techniku so zmieneným Saabom 92, ale v roku 1944 bol nakoniec zhodený zo stola a v 50. rokoch dokonca úplne zničený.

Husqvarna v súčasnosti

V roku 2007 značku Husqvarna odkúpil koncern BMW za 93 miliónov eur, začiatkom roka 2013 prešla švédska značka do rúk spoločnosti Pierer Industrie AG, avšak už za nezverejnenú cenu. Z týchto rúk ďalej značka putovala pod KTM AG, až napokon vznikla samostatná značka Husqvarna Motorcycle GmbH. Sama značka dnes uvádza, že dátumom jej znovuzrodenia je november 2014. Dnes sa v portfóliu Husqvarny nachádzajú cestné motocykle VITPILEN 401 a SVARTPILEN 401, tento rok sa do predaja dostáva VITPILEN 701 a predvádza sa koncept SVARTPILEN 701.
Husqvarna SVARTPILEN (2018)
Ako výrobca uvádza vo svojej tlačovej správe, nový „VITPILEN 701 je ďalší vizionársky krok značky Husqvarna Motorcycles v jej návrate na cesty. Je to moderný a inovatívny naked bike so sofistikovaným jednovalcovým štvortaktným motorom. Svojím minimalistickým dizajnom bol stvorený k naozajstným, radostným a autentickým zážitkom z jazdy. Originálnymi myšlienkami pri zrode tohto stroja boli jednoduchosť, funkčnosť a praktickosť.“
Husqvarna VITPILEN (2018)
Rám je vyrobený z chróm-molybdénovej ocele, rúry sú rezané laserom, roboticky zvárané a tvarované tlakom vody. Motocykel poháňa kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec s objemom 692,7 cm3, je vybavený napríklad aj vypínateľnou kontrolou trakcie. Disponuje maximálnym výkonom 56 kW (75 k) a krútiacim momentom 72 Nm pri 6750 otáčkach.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.