Strešný airbag: Konečne odpoveď na otáznu bezpečnosť presklených striech?

Značka Hyundai vyvíja strešný airbag, ktorý sa nafúkne za 0,8 sekundy. Môže pomôcť vtedy, keď sa automobil so strešným oknom prevráti na strechu.
Vydané  Text: 

Aj keď ide iba o prototyp, už dnes Hyundai požiadal o registráciu 11 patentov, ktoré s novou technológiou súvisia.

Kórejská automobilka to myslí vážne. Dodnes je problematika bezpečnosti šíberov a panoramatických striech otázna a práve Hyundai môže byť tým výrobcom, ktorý vo veci spraví jasno. Panoramatické presklené strechy a strešné okná sú tŕňom v oku mnohých ľudí, ktorí pri nákupe nového auta zvažujú jeho bezpečnosť. Neukazuje sa, že by boli problémom, veď aj autá s presklenými strechami dostávajú v testoch EuroNCAP plný počet hviezdičiek, eventuálne riziko sa však s nezakrytou strechou nesie vždy.
Ilustračná fotografia, panoramatická strecha v Renault Espace (foto: Autoviny.sk/Erik Stríž)
V krajnom prípade ide o situácie, kedy sa sklo roztriešti a môže zraniť pasažierov, prípadne nepripútaní pasažieri môžu pri kotúľaní sa auta vypadnúť von. To by sa im zrejme stalo aj bez strešného okna (ako vidíme na mnohých videách, kde ľudia „vyletia“ cez čelné alebo zadné okno), ale vždy je lepšie riziká a hrozby obmedzovať na minimum.
Hyundai navrhol taký strešný airbag, ktorý sa rozprestrie po celej šírke aj dĺžke strešného okna z vnútornej strany interiéru. Pasažier je tak chránený pred úlomkami skla, pred inými predmetmi vnikajúcimi do interiéru a nafukovacia plocha bráni aj vypadnutiu samotného pasažiera. Tento špeciálny veľkoformátový airbag sa dokáže nafúknuť v priebehu 0,8 sekundy, čo je dlhší čas ako pri štandardných hlavových airbagoch. Kedy a či vôbec sa nový typ strešného airbagu dostane do sériovej výroby a príplatkovej výbavy, zatiaľ nevieme.

VIDEO: Test strešného airbagu v spomalenom zábere




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.