Čerpacia stanica vymenila benzín za naftu, zničila tým niekoľko áut zákazníkov

Práve pre takéto prípady by ste si mali vždy odkladať pokladničné bloky.
Vydané  Text: 

Ilustračná fotografia (7News Sydney)
Keď do svojho auta nalejete neprávny motorový olej, neznamená to katastrofu. Môžete jazdiť aj s ním, ale lepšie spravíte, keď čo najskôr olej vymeníte za ten, ktorý predpisuje výrobca auta. **Keď však do palivovej nádrže natankujete naftu namiesto benzínu, dôsledky budú priam fatálne**. V lepšom prípade si to všimnete hneď a motor vypnete, v horšom prípade sa motor zničí natoľko, že bude lepšia jeho generálna oprava alebo rovno výmena. Istá čerpacia stanica aktuálne spôsobila veľké nepríjemnosti svojim zákazníkom, ktorí žiadnu chybu nespravili – teda okrem tej, že tankovali na stanici, ktorá už rovnaký problém predtým spôsobila. Pri plnení zásob paliva došlo k zámene a do nádrží s benzínom bola doliata nafta. Zmes nafty a benzínu je absolútne nepoužiteľná, predovšetkým v benzínových motoroch, ktoré sú na kvalitu paliva citlivejšie. Naftový motor dokáže spaľovať aj použitý rastlinný olej… veď arašidový olej spočiatku používal aj sám Rudolf Diesel, vynálezca naftového pohonu, ešte pred vyše sto rokmi! Spravodajstvo televízie 7News Sydney informovalo o technickej chybe čerpacej stanice United 24, ktorá pôsobí v austrálskom Melbourne. V reportáži neuvádza, koľko zákazníkov utrpelo škody a akého rozsahu, zmieňuje sa iba o škodách v hodnote tisícov austrálskych dolárov.

Čo robiť, keď natankujete nesprávne palivo?

Keď do auta natankujete naftu namiesto benzínu alebo benzín namiesto nafty, nič nie je stratené. Dôležité je neštartovať motor a postarať sa o to, aby sa čo najskôr dostalo do servisu. Tam vypustia a prečistia nádrž – keď sa nesprávne palivo nedostalo „hlbšie“, po tomto úkone skrátka natankujete správne palivo, naštartujete motor a idete ďalej. Ak ste po natankovaní nesprávneho paliva motor chceli naštartovať, pravdepodobne sa vám to nepodarilo. Nafta skrátka nezhorí vplyvom zážihu elektrickým impulzom, benzín by sa zasa nemal vznietiť vplyvom tepla a tlaku. Avšak iba snaha o naštartovanie spôsobí, že sa palivo dostane hlbšie do útrob pohonného systému a začne spôsobovať škody. V takomto prípade je nevyhnutné motor vypnúť a opäť kontaktovať servis, kde vám povedia, čo sa ešte dá zachrániť. V lepšom prípade sa všetko prečistí a motor pôjde, v horšom prípade budete musieť vymeniť celé časti motora. Najhoršie je, že vo chvíli, keď vám po nevedomom natankovaní nesprávneho paliva nenaštartuje motor, nemáte šancu zistiť, o aký problém ide. Keď je chyba na strane čerpacej stanice, zistíte to zrejme až pri kontrole auta v servise. Preto by ste si mali vždy nechávať pokladničný blok, aby ste v takejto situácii mali šancu riešiť aspoň dôsledky problému.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.