Storočné elektromobily Baker: jazdili za pár centov a cielili na najvyššiu spoločnosť

Áno, čítate správne. Značka BAKER vyrábala elektromobily pred vyše 100 rokmi!
Vydané  Text: 

Elektromobily, to nie je iba hudba budúcnosti a spôsob, ktorým sa môžu súčasní snobi realizovať a predvádzať. Prvé autá sveta boli práve na elektrický pohon a nie je to žiadne verejné tajomstvo. Spaľovacie motory však tie elektrické prekonali prakticky v každom ohľade, preto sa elektrifikované pohony na celé storočie vytratili a udržiavali sa iba ako kuriózne projekty bez budúcnosti.

Elektromobily jazdili maximálnou rýchlosťou 40 km/h a na prelome 19. a 20. storočia ich vyrábala, okrem iných, aj americká spoločnosť Baker Motor Vehicle Company. V období takzvanej „Brass Era“ (1896-1915) vyrábala modely Electrics a Coupe, ktoré ani dnes nevyznievajú komicky. Práve naopak, elektromobil Coupé cielil marketing na vyššiu spoločnosť a umožňoval otáčanie sedadiel v interiéri o 180 stupňov. O takejto funkcii dnes v autách môžeme iba snívať, prípadne ich vidieť ako súčasť koncepčných automobilov od značky Adient, o ktorých sme písali práve včera. Prvý z elektromobilov (Baker Electric) bol skôr bričkou bez koní, mechanizmus riadenia bol veľmi jednoduchý a na dnešné pomery extrémne nebezpečný a nespoľahlivý. Na jedno nabitie dokázal prejsť až do 65 kilometrov, čo bola v tej dobe významná vzdialenosť. Druhý elektromobil s názvom Baker Coupe bola špecialita, plnohodnotný a luxusný automobil. Samozrejme, v časoch pred prvou svetovou vojnou boli automobily odlišné od tých súčasných, stále išlo skôr o bričky bez konského pohonu, avšak už so stenami, oknami a interiérovým vybavením. Zdroj: 1901 Baker Electric Car – at 25 mph

Dobové inzeráty značka Baker zverejňovala v novinách, pretože inú možnosť ani nemala, televízia neexistovala a rádio takisto nebolo rozšírené. Celostranové inzeráty v novinách však boli pôsobivé, okrem ilustrácií obsahovali aj pútavé informačné texty o výhodách elektrických automobilov. Niekoľko týchto inzerátov nájdete vo fotogalérii pod článkom, pričom prinášame aj preklad dvoch inzerátov, ako ich preložili na stránke webmagazin.sk.

Ekonómia automobilu Baker Electrics
V otázke ekonomickej prevádzky sa žiadny iný automobil nemôže porovnávať s BAKER. Na porovnanie si vezmite svoj Stanhope alebo Imperial; jeho (Bakera, pozn.red.) kapacita je 40 míľ na jedno nabitie.
Predpokladajme, že každý deň túto kapacitu vyčerpáte (niekoľko majiteľov spriemerovalo tento denný dojazd s akýmkoľvek typom automobilu); akákoľvek garáž ho opäť nabije od 30 do 50 centov. Spočítané s najvyššou taxou každý mesiac zaplatíte za nabíjanie 15 dolárov, ak automobil používate každý deň. K tomu si pridajme, povedzme, 2 doláre mesačne pre starostlivosť o batériu a máte dokopy maximálnu údržbu vo výške 17 dolárov mesačne. Vlastníctvom vlastného nabíjacieho zariadenia môžete náklady znížiť ešte o tretinu tejto sumy. Žiadny benzín, žiadny olej, žiadne zapaľovacie zariadenia, ktoré by vás obťažovali a spôsobovali zvýšenie nákladov, žiadne drahé príslušenstvá. BAKER ELECTRICS je vždy pripravený – vždy pôvabný a čistý – vždy s bohatým a elegantným vzhľadom – vždy skutočný ARISTOKRAT MOTORISTICKÉHO SVETA


Veľkolepý nový Baker Coupe
Presne to, čo verejnosť požaduje od štýlového, ale konzervatívneho auta – pravého automobilu – nie iba elektricky riadeného kočára. Má zväčšenú priestrannosť; limuzínový zadok; dlhší rázvor kolies; očarujúce línie karosérie; s vychytávkami v interiéri aj exteriéri, ktoré určujú nové štandardy v kultivovanosti automobilov.
Pákové riadenie zadných kolies alebo otočný volant predných. PREDNÉ SEDADLÁ SA DAJÚ OTÁČAŤ v smere alebo proti smeru jazdy. Zavolajte pre okamžitú demonštráciu.
THE COOK & STODDARD CO.
1138-40 Conn. Ave. Tel. č. 7810


Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »