Niekoľko tipov k autobatériám, ktoré by sa mali povinne učiť v autoškole!

Redakcia, 24.11.2017
Čo ovplyvňuje životnosť batérie? Ako je to s tou ekologickou jazdou na spotrebu? Platí, že nová batéria vydrží dlhšie? Odpovede nájdete v článku.

Každý vodič vie, že zima je najhoršie obdobie pre automobilovú batériu. Je nútená pracovať v nepriaznivých podmienkach a často sa stáva, že v priebehu zimy musia vodiči kupovať nové batérie. Stačilo by pritom pri prechádzajúcej kúpe zvážiť niekoľko dôležitých faktorov, ktoré vplývajú na životnosť batérie.

Čo ovplyvňuje životnosť batérie?

Samozrejme, všetci chcú, aby ich batéria podávala najlepší výkon čo najdlhšie. Existujú však faktory, ktoré treba zvážiť pri nákupe batérie a pri záujme o čo najdlhšiu bezporuchovú prevádzku. To, čo štartuje motory a poháňa elektroniku, je stále iba chémia a tá je závislá na množstve faktorov. Medzi najvýznamnejšie patria model a verzia vozidla, motor a prevádzkové podmienky.

Ako odhadnúť zaťaženie batérie v aute? To je úloha pre technika a záležitosť dlhšieho sledovania, platí však niekoľko jednoduchých vodítok, ktoré je potrebné brať do úvahy:

 •  jazdíte s autom na dlhé alebo krátke vzdialenosti?
 •  je auto vybavené naftovým alebo benzínovým motorom?
 •  aký je vek vozidla?
 •  aká elektronika sa v aute nachádza (vrátane klimatizácie)?

V prvom rade si vyberajte také batérie, ktoré odporúča výrobca pre daný model vozidla. Ľudovo sa zvykne odporúčať, že by ste si mali kupovať čo najsilnejšiu batériu, aká sa do motorového priestoru vojde, avšak je to nepresné odporúčanie. Ak alternátor nestačí batériu dobíjať na jej normálnu úroveň, neprospieva jej to. Naopak, slabšia batéria ako tá predpísaná je predpoveďou skorých problémov.

Čím je auto novšie, tým je dôležitejšie kontrolovať stav batérie pod kapotou, pretože okrem množstva elektroniky ostatnej elektroniky poháňa aj posilňovač riadenia a množsvo doplnkovej elektroniky

Mladá batéria nie je zárukou výkonu

Čím je batéria staršia, stráca schopnosť držať dostatočný náboj. Je teda prirodzené myslieť si, že mladá nová batéria je logicky lepšia a viac vydrží. Nie je to celkom pravda, pretože najdôležitejšou vecou je jej nominálne napätie a jeho udržiavanie. Batéria môže byť úplne nová, ale ak je príliš často prebíjaná alebo príliš preťažovaná, môže sa jej technický stav dramaticky zhoršiť.

Často stretávame ľudí, ktorí majú vo svojich autách rovnakú batériu aj vyše šesť rokov a nemajú žiadny problém. Naopak, už sme videli aj novú triedu S, ktorú museli káblami štartovať pomocou starého Golfu priamo na Grosslingovej ulici v centre Bratislavy.

Najhoršie sú krátke jazdy

Princíp dobíjania batérie je v podstate jednoduchý. Pri štartovaní motora a používaní elektroniky sa síce vybíja, avšak počas jazdy do nej prichádza dostatok elektriny, aby sa dobila na svoju normalizovanú hodnotu. Platí, že čím sú jazdy kratšie, o to menej sa batéria stihne dobiť. To znamená, že keď autom často štartujete a jazdíte iba krátke trasy trvajúce okolo desať minút, batéria sa postupne vybíja bez možnosti dobitia. Nezhoršuje sa tak iba jej aktuálna kondícia, ale aj celková životnosť.

Koľko by sme mali ísť na to, aby sme vyrovnali energiu spotrebovanú pri štarte? Hovorí sa asi 20 minút jazdy pri strednej rýchlosti. Avšak čím viac elektroniky (na čele s klimatizáciou) bude zapnutej, tým dlhšie bude trvať dobíjanie. Zároveň platí, že ak hodinu trčíte v dopravnej zápche s priemernou rýchlosťou 20 km/h, na batériu to dobrý vplyv nemá.

Je správne rozhodnutie občas prejsť autom dlhšiu trasu, aby vás batéria jedného dňa nenechala v nelichotivej situácii s neštartujúcim motorom. Práve v zime sa to môže stať veľmi ľahko.

Test Seat Arona 1.0 TSI: Zhmotnenie aktuálnych trendov (2017) (foto: Erik Stríž, Seat)

Ekologická jazda a životnosť batérie

Pri dodržiavaní pravidiel ekologickej jazdy šetríme palivo, čo je pre mnohých dôležitejšie ako potešenie z jazdy. Má jazda na spotrebu tiež lepší vplyv na autobatériu? Zrejme nie.

Dôraz sa kladie na znižovanie emisií CO2, avšak v prípade autobatérie to nie je najefektívnejší spôsob jazdy, pretože je založený na pomalej miernej jazde a teda aj na pomalom nabíjaní batérie. Dodržaním pravidiel ekodrivingu na krátkych trasách paradoxne ešte viac batérii škodíme, pretože sa nestíha dostatočne dobíjať a riskujeme, že sa dostaneme do problémov s nedostatkom energie. Je teda vhodné na kratších trasách jazdiť síce s o kúsok vyššou spotrebou, ale v stredných otáčkach motora, kedy sa proces dobíjania batérie dostáva do normálu.