Autá budú drahšie, dôvodom je nový plán Európskej únie

Zdražovanie sa dotkne neprekvapivo práve najlacnejších áut, všetky by mali mať niekoľko príplatkových funkcií navyše.
Vydané  Text: 

Poslanci únie sa domnievajú, že bezpečnostné systémy by mali byť súčasťou štandardnej výbavy všetkých automobilov, pretože zabraňujú nehodám. Toto uznesenie bolo prijaté tento týždeň a môžeme očakávať, že cena najlacnejších modelov áut stúpne.

V jednoduchosti, únia chce mať viac štandardných bezpečnostných systémov, aby boli cesty o niečo bezpečnejšie. Nie je to zlý nápad, pretože bezpečnosť automobilov zažila v posledných desaťročiach enormný nárast práve vďaka tomu, že sa dovtedy prémiové technológie stávali súčasťou základu. Dnes aj k najlacnejšiemu automobilu neoddeliteľne patria bezpečnostné pásy, airbagy, ABS a ESP. Kedysi to bola záležitosť drahých modelov. Plán je teda rozumný, premietne sa však do nákladov na výrobu áut a teda pochopiteľne aj do koncových cien vozidiel. Štatistiky ukazujú, že každý rok zomiera na cestách EÚ viac ako 25-tisíc ľudí a stovky tisíc sú zranených. Približne 90 percent nehodám sa však dá vyhnúť, pretože sú výsledkom ľudskej chyby. Bezpečnostné systémy môžu preukázateľne znížiť počet nehôd, zvýšiť bezpečnosť a doslova zachraňovať životy. Prijaté uznesenie sa týka bezpečnostných systémov núdzového brzdenia, ktoré rozpoznávajú chodcov a cyklistov, čím zabraňujú kolíziám, upozorneniu na vybočenie z jazdného pruhu a asistenta sledujúceho dopravné značky, ktorý upozorňuje na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Populárne autá, ktorých cena sa pohybuje do úrovne 12-tisíc eur, zvyčajne takéto funkcie nemajú. Výnimkou je napríklad taký Volkswagen Polo, ktorý sa predáva od 10 990 eur, pričom už v štandardne obsahuje funkciu rozpoznávania chodcov a dokáže samočinne zabrzdiť, ak vodič nereaguje na novovzniknutú situáciu na ceste. Čo však prinesie plán EÚ pre autá, ktorých cena sa pohybuje okolo úrovne iba 8-tisíc eur? Ak by sme brali do úvahy sumy, ktoré si automobilky za tieto príplatkové technológie pýtajú v konfigurátoroch, mohli by sme uvažovať aj o cenovom navýšení na úrovni dvoch tisíc eur. Predpokladáme však, že sa v tejto veci udeje ešte veľa zmien a kompromisov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.