Autá budú drahšie, dôvodom je nový plán Európskej únie
Zdražovanie sa dotkne neprekvapivo práve najlacnejších áut, všetky by mali mať niekoľko príplatkových funkcií navyše.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Poslanci únie sa domnievajú, že bezpečnostné systémy by mali byť súčasťou štandardnej výbavy všetkých automobilov, pretože zabraňujú nehodám. Toto uznesenie bolo prijaté tento týždeň a môžeme očakávať, že cena najlacnejších modelov áut stúpne.
V jednoduchosti, únia chce mať viac štandardných bezpečnostných systémov, aby boli cesty o niečo bezpečnejšie. Nie je to zlý nápad, pretože bezpečnosť automobilov zažila v posledných desaťročiach enormný nárast práve vďaka tomu, že sa dovtedy prémiové technológie stávali súčasťou základu. Dnes aj k najlacnejšiemu automobilu neoddeliteľne patria bezpečnostné pásy, airbagy, ABS a ESP. Kedysi to bola záležitosť drahých modelov. Plán je teda rozumný, premietne sa však do nákladov na výrobu áut a teda pochopiteľne aj do koncových cien vozidiel. Štatistiky ukazujú, že každý rok zomiera na cestách EÚ viac ako 25-tisíc ľudí a stovky tisíc sú zranených. Približne 90 percent nehodám sa však dá vyhnúť, pretože sú výsledkom ľudskej chyby. Bezpečnostné systémy môžu preukázateľne znížiť počet nehôd, zvýšiť bezpečnosť a doslova zachraňovať životy. Prijaté uznesenie sa týka bezpečnostných systémov núdzového brzdenia, ktoré rozpoznávajú chodcov a cyklistov, čím zabraňujú kolíziám, upozorneniu na vybočenie z jazdného pruhu a asistenta sledujúceho dopravné značky, ktorý upozorňuje na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Populárne autá, ktorých cena sa pohybuje do úrovne 12-tisíc eur, zvyčajne takéto funkcie nemajú. Výnimkou je napríklad taký Volkswagen Polo, ktorý sa predáva od 10 990 eur, pričom už v štandardne obsahuje funkciu rozpoznávania chodcov a dokáže samočinne zabrzdiť, ak vodič nereaguje na novovzniknutú situáciu na ceste. Čo však prinesie plán EÚ pre autá, ktorých cena sa pohybuje okolo úrovne iba 8-tisíc eur? Ak by sme brali do úvahy sumy, ktoré si automobilky za tieto príplatkové technológie pýtajú v konfigurátoroch, mohli by sme uvažovať aj o cenovom navýšení na úrovni dvoch tisíc eur. Predpokladáme však, že sa v tejto veci udeje ešte veľa zmien a kompromisov.ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?Lacná elektrická dodávka
TEST BYD ETP3: Prvý raz sme testovali čínsky BYD, je veľkým lákadlom pre firmy
Elektrické autá nemusia byť technologicky ohromujúce, aby ich zákazníci ocenili. Elektrické LCV BYD ETP3 je toho príkladom, predáva sa za menej ako 30-tisíc.
Základné údaje: 3,5 m³, 100 kW, 100 km/h a reálny dojazd presahujúci 200 km. Jednoduchšie elektrické LCV oslovuje cenou 29 990 € bez DPH.