Toyota má auto s pneumatikami bez vzduchu. Majú však príliš veľký valivý odpor.

ERIK STRÍŽ, 02.11.2017

Už niekoľko spoločností predstavilo svoje koncepty a prototypy pneumatík bez vzduchu. Zatiaľ jedinou, ktorá ich aj reálne vyrába a stará sa tak o ich popularizáciu, je firma Polaris. Aj keď vo svete armádnych, stavbárskych a iných extrémnych vozidiel takáto technológia nachádza uplatnenie, do prostredia bežných osobných automobilov preniká iba veľmi ťažko.

Dodnes neexistuje žiadna priama podpora airless pneumatík zo strany veľkého výrobcu automobilov, čo by bol jeden z najvýznamnejších faktorov vplývajúcich na rozvoj tohto typu pneumatík.

Keď sme už pri tom, bolo by vôbec správne označovať tento produkt ako pneumatiky, keďže ich názov vychádza zo slova „pneu“, teda „vzduch“? Správnejšie by bolo označovať ich ako kolesá bez vzduchu.

Toyota  Fine-Comfort Ride koncept (Tokio 2017)

Toyota najnovšie predstavila automobilový koncept, ktorý s takýmito bezvzduchovými kolesami počíta ako so štandardom. Koncept sa volá Fine-Comfort Ride, premiéru zažil na tohtoročnom autosalóne v Tokiu novú technológiu kolies odôvodňuje lepšími vlastnosťami v súvislosti s palivovými článkami Fuel Cell.

Podľa dostupných informácií hrala prím v rozhodovaní Toyoty výrazne nižšia hmotnosť kolies v porovnaní s tými konvenčnými. Na ich výrobe s Toyotou spolupracovala spoločnosť Sumitomo Rubber Industries.

Toyota  Fine-Comfort Ride koncept (Tokio 2017)

Výhody kolies, ktoré nie sú odkázané na natlakovaný vzduch, sú nepochybné: nemôžu dostať defekt, umožňujú lepšie tlmenie nerovností vozovky, dokonca sa dokážu v určitej miere prispôsobiť terénu. Prejsť vedia aj po špičkách klincov, čo je dnes niečo nepredstaviteľné.

Toyota  Fine-Comfort Ride koncept (Tokio 2017)

Toyota, Sumitomo Rubber Industries a tiež značka Polaris sa však dodnes potýkajú s vážnym problémom tejto stále pomerne novej technológie: kolesá bez vzduchu majú o 10 až 20 percent vyšší valivý odpor.

V dobe, ktorá tak veľmi dbá na efektivitu civilných automobilov, by to znamenalo síce malý, ale signifikantný nárast spotreby paliva, respektíve elektrickej energie. A pri elektromobiloch je táto spotreba energie o to dôležitejšia, keďže kapacity moderných trakčných batérií stále nie sú na takej úrovni, aby s nimi bola verejnosť spokojná.