Londýn zaviedol poplatok pre staršie naftové autá. Spejeme k diskriminácii strednej triedy?!

ERIK STRÍŽ, 23.10.2017
„Ak nemáte na nové auto, budete musieť platiť viac!“ Asi tak môžeme stručne zhrnúť najnovšie opatrenie mesta Londýn, ktoré zaviedlo špeciálny poplatok pre držiteľov starších naftových áut.
London Bridge nad riekou Temža (foto: Pixabay)

London Bridge nad riekou Temža (foto: Pixabay)

Práve od dneška britské mesto Londýn spustilo opatrenie, ktorým chce docieliť menej výfukových plynov v centre. Namiesto toho, aby prijalo systémové opatrenia, vedenie mesta sa rozhodlo diskriminovať strednú triedu, ktorá si nové autá skrátka dovoliť nemôže.

V praxi to znamená, že tí bohatší, ktorí majú na nové autá, budú ďalej a ďalej zvýhodňovaní na úkor ostatných. Najlepšie sú na tom majitelia drahých elektromobilov, ktorí za vjazd do centra neplatia nič.

Londýn sa najnovším opatrením dostáva do prestížneho klubu veľkomiest, v ktorých sa už realizujú praktické kroky na znižovanie množstva výfukových plynov. V porovnaní s takým Parížom je na tom Londýn o to horšie, že je podľa prieskumov vôbec najviac znečisteným mestom v Európe. Staršie automobily s naftovými motormi, ktoré boli prvýkrát registrované pred rokom 2006, budú musieť pri každom vjazde do centra mesta zaplatiť poplatok vo výške 21,50 britských libier.

Aj takto sa Londýn pripravuje na status ultra-nízkej emisnej zóny, ktorú plánuje zaviesť v apríli 2019.

Ani teraz nebola jazda po centre Londýna úplne zadarmo. Takzvaný London Congestion Charge (LCC) je uplatňovaný už od roku 2003, platí pre všetky automobily a výška denného poplatku je dnes 11,50 britských libier. Ak kamerový systém zistí, že sa v zóne nachádza auto, ktoré nezaplatilo vopred, cena za jeho vjazd sa zvyšuje na 50 libier.

Táto špeciálna taxa neplatí iba pre autobusy, minibusy, taxi, vozidlá záchrannej služby, políciu, hasičov, pre motocykle a ani pre autá s alternatívnym pohonom.