Oficiálne stanovisko ZAD k nehode s opatrovateľkami: Je to dôsledok šedej zóny dopravy bez regulácie!

Redakcia, 17.10.2017
Podľa Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) je doprava 8+1 takzvanými mikrobusmi akousi šedou zónou, pretože nie je dostatočne regulovaná.
Zdroj: Polícia Slovenskej republiky na Facebooku

Až osem životov si vyžiadala nehoda mikrobusu Opel Vario a nákladého vozidla MAN s chladiarenským návesom v sobotu ráno medzi Hornými Vestenicami a Nitrianskymi Sučanmi v okrese Prievidza.



Podľa prezidenta Policajného zboru Tibora Gašpara je to vôbec najtragickejšia nehoda v jeho kariére, poľutovanie nad udalosťou vyjadrili aj politici, premiér Robert Fico a prezident Andrej Kiska prostredníctom Facebooku. Je to udalosť, ktorá vyvoláva otázky spojené s bezpečnosťou dopravy, kvalitou našich ciest a tiež samotnej skutočnosti, že Slováci musia kvôli absolútne nevyhovujúcim platovým podmienkam odchádzať za prácou za hranice a absolvovať pritom niekoľkohodinové cestovania. Podľa Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) je doprava 8+1 takzvanými mikrobusmi akousi šedou zónou, pretože nie je dostatočne regulovaná.

Prinášame celé stanovisko ZAD k nehode.



Tlačové stanovisko ZAD: Reakcia autobusových dopravcov k tragickej nehode mikrobusu a kamiónu


Zväz autobusovej dopravy (ZAD) vyjadruje úprimnú sústrasť pozostalým po nehode mikrobusu a kamiónu, ktorá sa udiala v sobotu ráno medzi Hornými Vestenicami a Nitrianskymi Sučanmi. Nehodu – obzvlášť s takto tragickými následkami – považujeme za mimoriadne poľutovaniahodnú udalosť. Ako nevyhnutné vnímame dôsledne prešetriť jej príčiny a zanalyzovať, ako sa do budúcna vyhnúť podobným situáciám, ak to bude čo i len trochu možné.

Autobusoví dopravcovia združení v Zväze autobusovej dopravy dlhodobo apelujú na takzvanú šedú zónu, kedy nedochádza k regulácii pri vozidlách „8 + 1“ (8 cestujúcich a jeden vodič), a to ani v prípade pravidelnej linkovej dopravy.

V praxi tak nie sú pri tomto druhu prepravy stanovené jazdné doby, pravidelné odpočinky ani spôsobilosti vodičov ako kvalifikačná karta vodiča, psychotesty či zdravotná spôsobilosť.

Dôvody nehody budú predmetom vyšetrovania, no aj v prípade, že nehoda nesúvisela s uvádzanými nedostatkami legislatívy, ZAD bude naďalej upozorňovať na nevyhnutnosť sprísnenia pravidiel pre vozidlá „8+1“ a ich prevádzku v pravidelnej doprave. Veríme, že navrhované zmeny by priniesli pozitívny vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich, ktorá musí byť prvoradým cieľom každého dopravcu. Zároveň platí, že tému vníma aj Európska komisia, ktorá uvažuje nad zahrnutím dopravy „8+1“ do verejnej osobnej dopravy pri zavádzaní takzvaného cestného balíčka.

Zväz autobusovej dopravy združuje najvýznamnejšie podniky na Slovensku poskytujúce výkony vo verejnom záujme v autobusovej doprave pre samosprávne kraje (spoločnosti slovenskej autobusovej dopravy SAD). Sektor slovenskej autobusovej dopravy ročne prevezie takmer 250 miliónov cestujúcich, vykoná viac ako 230 miliónov km a jeho flotila predstavuje 4.300 vozidiel. Spoločnosti pravidelne investujú do modernizácie a bezpečnosti vozidiel a komfortu autobusových staníc. Zväz autobusovej dopravy má 17 členov, ktorými sú najväčší autobusoví dopravcovia na Slovensku.