Lotus Esprit S2 JPS 1978: Hračka pre 007

Redakcia, 25.09.2017
Najslávnejší agent všetkých čias je známy milovník žien a hračiek všetkého druhu. Jedným z najkrajšícháut, aké sa kedy objavili v jeho rukách, je zrejme legendárny superšport z dielne Colina Chapmana.

Dalo by sa povedať, že dôvodom vzniku Espritu bolo náhodné stretnutie majiteľa Lotusu Colina Chapmana a legendárneho dizanéra Giorgetta Giugiara, šéfa štúdia ITAL DESIGN. Toto náhodné stretnutie sa odohralo na ženevskom autosalóne v roku 1972, slovo dalo slovo a návrh športiaka Chapmana doslova nadchol. Okamžite sa preto rozhodol zaradiť ho do sériovej výroby. Áno, išlo to tak ľahko - alebo aspoň zvonka to tak vyzeralo.

V skutočnosti automobilke trvalo ďalšie nekonečné štyri roky, než na trh uviedla prvú sériovú verziu S1, druhá generácia S2 bola verejnosti predstavená v roku 1978.



Automobil má výrazný klinovitý dizajn zo sklených vláken a u menej informovaných ľudí vyvoláva dojem, že pod pokrievkou pracuje obrovský a supersilný motor. Očakávalo sa, že tam bude niečo na spôsob šialeného V12, avšak v skutočnosti pod sklom ľudia nachádzali iba radový štvorvalec s výkonom 160 koní. Superšport s výkonom iba 160 koní? Je potrebné uvedomiť si, že sme sa preniesli do roku 1978 a predovšetkým to, že automobil váži iba 900 kilogramov! To celkom mení situáciu, samozrejme.



Hmotnosť je alfa a omega jazdného zážitku. Filozofia Colina Chapmana bola jednoduchá: „Keď zvyšujete výkon, ste rýchlejší na rovine, ale keď stratíte váhu, ste rýchlejší všade!“



Vďaka grandióznemu lotusovmu podvozku sa nemusíte obávať zákerných zákrut, esprit nebude pri prvej malej chybe kopať, práve naopak - teší sa na čoraz viac zákrut akéhokoľvek uhlu a polomeru, pričom vás neustále vyzýva na rýchlejšie prejazdy a aktívnejšiu prácu v akceleračným pedálom. Stručne povedané: sakra rýchla motokára!


Pôvodný článok pripravili Jiří Hladík a Michal Borský pre AUTO 7 (01/2016), editoval a redakčne upravil Erik Stríž (09/2017)