Fabia a Sandero so 4×4 a 400 koňmi? Nové vynálezy od Bosch a GKN Driveline možno zmenia svet.

Hybridné štvorkolky budú dostupnejšie aj vďaka novej technike od Nemcov a Britov.
Vydané  Text: 

Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom sa objavilo množstvo zaujímavých automobilových noviniek, ktoré úplne zatienili nové technológie, ktoré mali premiéru na rovnakom podujatí. Spomedzi tých, ktoré sa venujú pohonom moderných automobilov, sú mimoriadne zaujímavé najmä dve z nich: Bosch eAxle (resp. eAchse) a GKN Driveline eTwinsterX. Jeden umožní prerobenie akéhokoľvek automobilu so spaľovacím motorom na elektrický pohon, druhý dopraje údajne každému vozidlu pohon všetkých štyroch kolies.

Spoločným menovateľom technológií od Boschu a GKN Driveline je, ako firmy tvrdia, jednoduchosť použitia ich inovácií. Vraj sú určené pre všetky automobily. Mohli by sme teda uvažovať nad elektrickou Fabiou s pohonom všetkých štyroch? V praxi určite nie, ale v teoretickej rovine by to snáď možné bolo.

Plus 408 koní na počkanie

Bosch eAxle (resp. eAchse) je inovatívny pohonný systém, ktorý v jednom relatívne kompaktnom vyhotovení obsahuje elektrický motor, prevodovku a tiež počítač, ktorý sa stará o riadenie pohonu. Modul eAxle je určený ako doplnok ku konvenčnému spaľovaciemu motoru, pričom teoreticky vie celkový výkon automobilu doplniť o ďalších až 408 konských síl (variabilita je 50 – 300 kW). Aj keby bola pravda iba polovica, stále by to bola revolúcia v autopriemysle.

Bosch eAxle


eAxle (v preklade niečo ako eNáprava) sa montuje priamo na nápravy už existujúceho automobilu, je k nemu potrebné pripojiť samostatnú trakčnú batériu. Samozrejme, nie je to iba o uložení do nejakého voľného priestoru a o priskrutkovaní, pre automobilky však môže novinka od Boschu pomôcť napĺňať predstavy Európskej únie o znižovaní priemernej spotreby a emisií osobných automobilov.



Štvorkolka z každého auta

Podobnú techniku ako Bosch predstavila aj britská spoločnosť GKN Driveline a jej technológia eTwinsterX. Táto firma sa, mimochodom, v minulosti podieľala na vývoji špičkových automobilov Porsche 918 Spyder a BMW i8, takže o jej skúsenostiach na poli autopriemyslu nemožno špekulovať.

Systém od GKN Driveline je podľa slov výrobcu možné namontovať na akýkoľvek automobil, počnúc kompaktnými vozidlami až po SUV. Zariadenie sa namontuje na zadnú nápravu, čím aj automobilu s predným pohonom dopraje 4×4, trebárs aj takej Fabii či Yarisu.

GKN Driveline eTwinsterX


Výrobca nezverejnil údaje o výkone jeho pohonného systému, upozornil iba na možnosť škálovania krútiaceho momentu tak, aby vyhovovala konkrétnemu typu automobilu. Rovnako ako pri riešení od Bosch aj v prípade eTwinsterX nebude montáž vecou niekoľkých minút v garáži. Tieto nové technológie majú potenciál podporiť rozvoj elektromobility, plug-in hybridov a hybridov a podieľať sa na znižovaní ich cien.


Zdroje: GKN Driveline eTwinsterX 1, 2 Bosch eAxle 1, 2






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.