Fabia a Sandero so 4×4 a 400 koňmi? Nové vynálezy od Bosch a GKN Driveline možno zmenia svet.
Hybridné štvorkolky budú dostupnejšie aj vďaka novej technike od Nemcov a Britov.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Spoločným menovateľom technológií od Boschu a GKN Driveline je, ako firmy tvrdia, jednoduchosť použitia ich inovácií. Vraj sú určené pre všetky automobily. Mohli by sme teda uvažovať nad elektrickou Fabiou s pohonom všetkých štyroch? V praxi určite nie, ale v teoretickej rovine by to snáď možné bolo.
Plus 408 koní na počkanie
Bosch eAxle (resp. eAchse) je inovatívny pohonný systém, ktorý v jednom relatívne kompaktnom vyhotovení obsahuje elektrický motor, prevodovku a tiež počítač, ktorý sa stará o riadenie pohonu. Modul eAxle je určený ako doplnok ku konvenčnému spaľovaciemu motoru, pričom teoreticky vie celkový výkon automobilu doplniť o ďalších až 408 konských síl (variabilita je 50 – 300 kW). Aj keby bola pravda iba polovica, stále by to bola revolúcia v autopriemysle.eAxle (v preklade niečo ako eNáprava) sa montuje priamo na nápravy už existujúceho automobilu, je k nemu potrebné pripojiť samostatnú trakčnú batériu. Samozrejme, nie je to iba o uložení do nejakého voľného priestoru a o priskrutkovaní, pre automobilky však môže novinka od Boschu pomôcť napĺňať predstavy Európskej únie o znižovaní priemernej spotreby a emisií osobných automobilov.
Štvorkolka z každého auta
Podobnú techniku ako Bosch predstavila aj britská spoločnosť GKN Driveline a jej technológia eTwinsterX. Táto firma sa, mimochodom, v minulosti podieľala na vývoji špičkových automobilov Porsche 918 Spyder a BMW i8, takže o jej skúsenostiach na poli autopriemyslu nemožno špekulovať.Systém od GKN Driveline je podľa slov výrobcu možné namontovať na akýkoľvek automobil, počnúc kompaktnými vozidlami až po SUV. Zariadenie sa namontuje na zadnú nápravu, čím aj automobilu s predným pohonom dopraje 4×4, trebárs aj takej Fabii či Yarisu.
Výrobca nezverejnil údaje o výkone jeho pohonného systému, upozornil iba na možnosť škálovania krútiaceho momentu tak, aby vyhovovala konkrétnemu typu automobilu. Rovnako ako pri riešení od Bosch aj v prípade eTwinsterX nebude montáž vecou niekoľkých minút v garáži. Tieto nové technológie majú potenciál podporiť rozvoj elektromobility, plug-in hybridov a hybridov a podieľať sa na znižovaní ich cien.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.