Čína kupuje všetko. Aj Lotus bude patriť pod Geely.
Lotus už dnes patrí malajzijskému koncernu, najnovšie oň javí záujem Geely stojace aj za Volvom.
Vydané Text: Redakcia
Automobilová značka Lotus má takú povesť, že jej modely patria k chlapčenským snom nejedného motoristu. O tom, že sa Lotus čiastočne formou kúpy akcií zaradí pod čínsky automobilový koncern Geely, sa píše už od apríla, avšak o podrobnostiach dohody medzi aktuálnym a potencionálnym budúcim vlastníkom značky sa viac nevedelo.
Značka Lotus dnes patrí malajzijskej spoločnosti Proton, ktorá vyrába vlastné automobily: napríklad kompaktný Iriz, malý sedan Era, väčší sedan Perdana alebo aj MPV-čko Exora. Keby sa tieto automobily predávali v našich končinách, mohli by sme ich porovnávať s niektorými Daciami, Škodovkami a možno aj s Fordami.
Od spoločnosti Proton plánuje čínsky koncern Geely odkúpiť 49,99 percenta verejne obchodovateľných akcií a až 51 percent akcií značky Lotus. V prípade Prototu by sa teda Geely stalo takmer polovičným a v prípade Lotusu dokonca väčšinovým vlastníkom.
Čínsky kapitál je, zdá sa, všemocný a má kapacity na to, aby akvizoval všetky automobilky sveta. Aby to bolo ešte o trocha komplikovanejšie, Proton vlastní ďalší malajzijský automobilový koncern DRB-Hicom. Vlastníctvo legendárneho Lotusu bude teda šikovným biznisom, v konečnom dôsledku však finančné injekcie môžu znamenať nielen lepší marketing, ale najmä kvalitnejšie automobily.
K dnešnému dňu sa v ponuke Lotusu nachádzajú modely Evora, Exige, Elise a špeciál 3-Eleven. Automobily sa vyznačujú orientáciou na výkon a športové jazdné vlastnosti, výrobca zdôrazňuje vysokú kvalitu používaných materiálov, nízku hmotnosť konštrukcií, špičkové riadenie a ručnú výrobu automobilov.
Čínskym peniazom podľahli aj Švédi, Briti a najnovšie Taliani
Iba pred niekoľkými dňami sme zverejnili medzi prvými správu o tom, že taliansko-americký Fiat Chrysler Automobiles zvažuje práve zaradenie sa pod veľké čínske krídla. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) je automobilový koncern, ktorý zastrešuje značky ako Fiat, Dodge, Ram, Jeep, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati a Chrysler. Podobne ako Toyota, Daimler či Volkswagen je to veľký stroj na peniaze, hoci talianska divízia spoločnosti je paradoxne stratová. Aktuálne taliansko-americký koncern spravuje tisícky showroomov, má 162 tovární a 87 vývojových centier. Čínske peniaze sa však nemajú dotknúť všetkých značiek koncernu FCA. Napríklad Alfa Romeo, Ferrari a Maserati zostanú naďalej v pôvodných rukách, zmeny sa budú týkať Fiatu, Chrysleru, Dodge, Jeepu a Ramu.Joint-venture, fúzie, akvizície a veľké odkupy akcií ďalekým východom nie sú výnimočné a zdá sa, že čínsky kapitál je dostatočne presvedčivým argumentom, ktorému riaditelia veľkých koncernov radi podľahnú. Ide o veľké peniaze, na ktoré európske a americké zdroje nestačia. Spomenieme napríklad joint-venture Chery Jaguar Land Rover, účasť značky Tata na Jaguar Land Rover a tiež Geely, ktoré stojí za Volvom.
Rysujúci sa obchod medzi FCA a Guangzhou Automobile Group (GAC), Zhejiang Geely, Dongfeng Motor Corporation či Great Wall Motor Company je reálnou víziou blízkej budúcnosti.
Zdroje: Lotus Cars; Fiat, Jeep aj Dodge zrejme prevezmú Číňania; Lotus kupujú Číňania; Proton Edar – oficiálna stránka;
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024