3D tlač zmení svet áut, Nemci tlačia výbavu interiérov a tiež náhradné diely
VIDEO | Umožňuje výrobu špeciálnej výbavy prakticky na počkanie a šetrí peniaze všetkým zúčastneným: automobilke aj zákazníkovi.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Nemecký automobilový koncern Daimler informoval o tom, ako využíva 3D tlač pri výrobe špeciálneho príslušenstva na objednávku a dokonca aj náhradných dielov vozidiel značiek Mercedes-Benz a Setra. Daimler Buses pritom využíva skúsenosti, ktoré s 3D tlačou nazbieral v priebehu štvrťstoročia. Za 25 rokov si firma vytvorila vlastné štandardy na kvalitu, pričom náklady spojené s výrobou náradia, s uskladnením dielov a s likvidáciou prebytkov materiálu sú nulové, ako uvádza.
Značka dnes technológiou 3D tlače vyrába až 780 konštrukčných dielov a minimálne ďalších 150 typov dielov sa testuje. Samozrejme, cieľom nie je iba finančná nenáročnosť výroby, ale aj kvalita dielov, ktorá musí dosahovať minimálne rovnakých úrovní ako pri konvenčnej výrobe.
Nemci využívajú 3D tlačiarne typu SLS (Selective Laser Sintering), ktoré sú vybavené laserom a využívajú princíp takzvaného selektívneho laserového spekania. „Pri tomto generatívnom vrstviacom postupe sa pomocou laseru z práškových polyamidových látok vrstva po vrstve vyrábajú trojrozmerné štruktúry vopred naprogramovaného 3D dielu.“ uvádza Daimler vo svojej oficiálnej správe.
Zaujímavosťou je, že do interiéru sa dá vyhotoviť prakticky akákoľvek doplnková výbava, dokonca aj v malosérii do 50 kusov. Pre zákazníkov, ktorí majú špecifické potreby, je to skoro ako dar z nebies, pretože ich vozidlá nemusia vybavovať produktmi tretích strán alebo si ich vyrábať in-house, jednoducho zadajú zakázku do Daimleru a ten všetko pripraví – značkovo a s vysokým štandardom kvality. Výrobca tvrdí, že od prvej myšlienky o konštruovaní, kalkulácii a vyhotovení až po dodanie prejde len pár dní. Tieto 3D modely sa pritom ukladajú do katalógov a pre ich opätovnú neskoršiu výrobu nie je potrebné nič iné, než pripraviť materiály a cez počítač spustiť 3D tlač.
Výhodné je aj to, že celý proces výroby prebieha iba v jednom kroku, bez potreby skladovania, montáže dielov a bez odpadu. Vyrobiť sa dajú aj pohyblivé súčiastky, napríklad pánty či svorky.
3D tlač sa v automobilovom priemysle udomácňuje a už dnes umožňuje takú vysokú kvalitu, že môže bez problémov konkurovať konvenčných výrobným metódam. Nevýhodou je zatiaľ iba to, že je časovo nákladná, samotná výroba jedného dielu môže trvať dlhšie – to sa však neberie do úvahy čas, ktorý by sa inak výrobca musel investovať do plánovania a prípravy celého výrobného procesu.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo