Pre laikov: Takto funguje bezstupňová prevodovka CVT

Redakcia, 28.08.2017
Bezstupňové prevodovky CVT nie sú v ničom horšie a ani ťažšie na používanie. Sú dobrou alternatívou ku konvenčnej automatike, dokonca ju majú aj športové autá.
Prevodovka CVT v Toyota Yaris Hybrid (2017) a Honda Civic Sedan (2017) (foto: Autoviny)


Už sa v tom pomaly nikto nebude vyznať. Manuál, dvojspojková prevodovka, automatická, poloautomatická, bezstupňová CVT… v skutočnosti to vôbec nie je ťažké na pochopenie, i keď dokonale porozumieť konštrukciám a výkonovým charakteristikám každej z nich je pre laika priveľa.

Moderné automobily majú okrem iných aj takzvané bezstupňové prevodovky, zvyčajne označované ako CVT. Je to taký typ prevodovky, ktorá naozaj nie je vybavená tradičnými prevodovými stupňami 1, 2, 3, 4, 5 a 6, majú iba akýsi „jeden rozsiahly univerzálny stupeň“. V praxi sa však používajú aj virtuálne prevodové stupne, aby sa u vodičov dosiahla skúsenosť porovnateľná s jazdou na konvenčnej automatike. My sme si naposledy CVT vyskúšali v Honda Civic Sedan a v Toyota Yaris Hybrid. V oboch autách, hoci sú celkom odlišné, bola praktická, fungovala výborne a dokáza dostať z motorov to najlepšie.

CVT znamená Continuously Variable Transmission, teda plynule meniteľný prevodový pomer (ostatné prevodovky majú tzv. fixné prevodové pomery, aj automaty). Význam prevodových stupňov nie je potrebné zvlášť rozoberať, v princípe ide o to, aby bol motor pri každej dosahovanej rýchlosti čo najbližšie k optimálnemu chodu, respektíve k maximálnemu výkonu a krútiacemu momentu, ak je to práve potrebné. Pomocou prevodov viete aktívne ovplyvňovať nielen zvukové prejavy motora, ale aj jeho spotrebu paliva.

Jazda s autom vybaveným bezstupňovou prevodovkou je totožná s jazdou na automatickej prevodovke. Zaradíte polohu radiacej páky R pre spiatočku, N pre neutrál, P pre parkovaciu brzdu a D pre jazdu vpred.

Pri prudkej akcelerácii však môžete pri CVT-čku počuť odlišné prejavy motora, než na aké ste zvyknutí: znie tak, akoby ani nepreraďovala a točila motor do nepotrebne vysokých otáčok. Za tento akustický diskomfort môže odlišný princíp funkčnosti prevodovky a fakt, že skutočne nepreraďuje na vyšší stupeň.

Keď chcete s autom vyštartovať z miesta a čo najdlhšie udržiavať maximálne zrýchľovanie, s manuálnou a automatickou prevodovkou budete pri každom preradení strácať časť z maximálneho výkonu a krútiaceho momentu motora. Pri prevodovke CVT sa toto nedeje, pretože počítač riadiaci prevodovku dnes dokáže využívať práve taký prevodový pomer, ktorý je pre potrebu zrýchľovania ideálny a udržiavať ho počas celej doby zrýchľovania. Preto vie aj zdanlivo menej výkonné auto s prevodovkou CVT poriadne prekvapiť silou, akou tlačí do sedadiel.

Prehľadný opis princípu funkčnosti bezstupňových prevodoviek CVT nájdete v priložených videách (prvé je 3D animácia, druhé reálny záber CVT prevodovky počas chodu):





Prevodovky CVT sú občas zaznávané a nepochopené, stávajú sa až treťou voľbou zákazníkov po manuále a automate. Dnešné bezstupňové prevodovky sú však natoľko vyspelé, že umožňujú kultivovanú jazdu s nízkou spotrebou a v prípade potreby umožňujú prudkú akceleráciu, ktorej sila vie prekvapiť.

Mať auto vybavené práve týmto typom prevodovky preto nie je žiadnou cnosťou z núdze, ale oprávnene rozumným krokom.