Technológie aktívnej bezpečnosti znižujú reálnu nehodovosť, ukazujú najnovšie výskumy
Čísla sú pritom skutočne pôsobivé.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Bezpečnosť je v automobiloch stále téma číslo jeden – a zrejme vždy bude. Aj výrobcovia bez „prémiových ambícií“ dokážu do svojich cenovo dostupných modelov vložiť funkcie adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom pruhu alebo automatického núdzového brzdenia, čo sú technológie, ktoré dokážu vodiča nielen usmerniť, ale predovšetkým reagovať namiesto neho.
Väčšina incidentov na cestách sú menej vážne nehody, šuchnutia laku alebo mierne poškodenia karosérie. Vo veľkej miere k menšej úrazovosti prispieva pasívna bezpečnosť automobilov, teda bezpečnostné pásy, airbagy a napríklad aj pokrokové deformačné zóny v nových automobiloch, ktoré vedia absorbovať veľkú časť kinetickej energie pri náraze.
Máte motorku? Neparkujte takto!
Padol rozsudok nad chlapcom, ktorý z bicykla odstránil brzdy a potom ním zabil ženu
6 záludných otázok: Zvládli by ste skúšky v autoškole aj po rokoch?
VIDEO: Takto sa v Rusku kradnú autá! Ako by ste sa v podobnej situácii zachovali vy?
Toyota chce vyrobiť „blbovzdornú“ manuálnu prevodovku, uplatnenie by našla v autoškolách
Prieskumy hodnotia aktívnu bezpečnosť pozitívne
Magazín Dailymail uvádza dve štúdie, ktoré v Spojených štátoch poukazujú na pozitívny vplyv elektronických asistentov na štatistiky nehodovosti.Zistenia poukazujú na to, že Lane Assist znižuje počet zrážok s jedným vozidlom z boku o 11 percent a znižuje množstvo úrazov a zranení o 21 percent. Výskum viedla istá Dr Jessica Cicchino a jej výsledky prepočítané na reálne čísla hovoria o tom, že Lane Assist zabránili až 85-tisícom nehôd iba v USA.
V druhej štúdii sa vedeckí pracovníci zamerali na automatizované systémy, ktoré sledujú takzvaný mŕtvy uhol. Analýza odhalila, že detekcia mŕtvych uhlov znižuje mieru všetkých zrážok pri zmene jazdného pruhu o 14 percent a počet zranení v dôsledku týchto nehôd až o 23 percent.
Sú to uspokojivé čísla, ročne sa vďaka technológiám ochráni zdravie a životy tisícov ľudí po celom svete.
Stručný slovník pojmov
Adaptívny tempomat (ACC) – tempomat s funkciou sledovania vozidla pred vami a automatickým udržiavaním bezpečnej vzdialenosti. Ak je druhé vozidlo pomalšie alebo začne brzdiť, vaše auto s ACC sa mu prispôsobí. Niektoré drahšie autá vybavené ACC vedia aj úplne zastaviť a vypnúť motor počas státia (ACC start/stop). Keď vozidlo pred vami zrýchli, vaše auto s ACC zrýchli tiež.Lane Assist – udržiavanie v jazdnom pruhu môže byť buď vo forme alarmu, ktorý na vybočenie upozorní vizuálne a zvukovým hlásením, druhý typ dokáže samočinne otáčať volantom tak, aby sa automobil aj naďalej držal svojho pruhu. Táto funkcia však neznamená, že môžete z volantu zložiť ruky, po chvíľke vás na takúto potrebu automobil upozorní.
Attention Assist – sledovanie únavy vodiča. Spôsobov, akými automobilky sledujú svojich zákazníkov a hodnotia jeho únavu, je niekoľko. Napríklad nové Mercedesy sledujú jazdný štýl vodiča (až 70 rôznych veličín) a porovnávajú ho s aktuálnou jazdou. Ak vodič reaguje spomalene, na displeji sa objaví upozornenie na zistenú únavu.
Sledovanie mŕtveho uhla – keď sa v takzvanom mŕtvom uhle (kde nie je vidno cez spätné zrkadlá, ani periférne očami) objaví predmet, na spätnom zrkadle sa rozsvieti ikona upozornenia. Je to praktické riešenie, ktoré je neprehliadnuteľné. Keď zapnete smerovku počas toho, ako je detekovaný predmet v mŕtvom uhle, zaznie výstražný zvuk. Drahšie automobily dokonca samočinne mierne zadržia volant, keď ho vytočíte aj napriek výstrahe.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.