Nové BMW M5 (F90): Prvýkrát s xDrive, 600 koní a šialená cena

Koncern BMW predstavil úplne nové BMW M5, športovo ladenú verziu sedanu radu 5. Má fantastické technické parametre a upravený dizajn.
Vydané  Text: 

Nové BMW M5 prichádza po relatívne dlhej dobe po základnej verzii sedanu radu 5. Ten vedel očariť estetickým vzhľadom a modernými funkciami a technológiami, vo športovom variante M ich ešte zdokonaľuje a sľubuje mimoriadny zážitok z jazdy. Technológie v novej M5 zdanlivo dosahujú svojho vrcholu, parametre má takmer šokujúce.

BMW M5 – Kľúčové vlastnosti

Motor: 4,4 V8 M TwinPower (dve turbá)
Výkon: 441 kW/600 k @5600-6700rpm
Krútiaci moment 750 Nm @1800rmp
Prevodovka: M Steptronic 8 st. s personalizáciou Drivelogic
Pohon: 2WD, 4WD xDrive
Zrýchlenie: 0-100 za 3,4 s; 0-200 za 11,1 s
Max. rýchlosť: 250 km/h, resp. 305 km/h s M Driver’s Package
Kolesá: štandard 19”, za príplatok 275/35 R20; 285/35 R20;
Brzdy: zliatinové s vnútorným chladením; vpredu 6-piestikové; vzadu 1-piestikové strmene
Cena od 117 900 €


Dizajn obhajuje aj bez rečí

Písať o dizajne je prakticky zbytočné, stačí sa na vozidlo pozrieť na fotografiách. Sledujeme výraznejšie krivky karosérie, svalnatejšie tvary a agresívnejší motív spodných partí prednej časti. Pútavejšie prevedenie detailov a viac lesku je samozrejmou prísadou každej športovej verzie inak civilného automobilu a M5 v tejto tradícii pokračuje.



F90 sa prezentuje okrem modrej úpravy laku aj v krásnej matnej bordovej, ide o takzvaný Frozen Dark Red Metallic z dielne BMW Individual. Tento lak je možné získať (výlučne?) v limitovanej sérii vozidla First Edition, ktorej sa vyrobí 400 kusov a zákazník si za ňu priplatí až 19 500 eur.

Inovácie sa dotkli aj interiéru, ktorý získal karbónové finalizácie, páku prevodovky a volant s červeným akcentom a logami M.


Ohromujúce údaje o motore

Nová M5 má pod kapotou 4,4-litrový agregát typu V8 s dvomi turbami, pričom maximálny výkon tohto systému je až 600 konských síl. Na nie celkom ľahký sedan je to krásne číslo, ktoré sa v spojení s krútiacim momentom až 750 Nm postará nielen o dlhotrvajúce tlačenie do sedadiel, ale aj o superrýchly šprint. Maximálny krútiaci moment je totiž k dispozícii už od 1800 otáčok. O logiku preraďovania sa stará športovo vyladená automatika M Steptronic s 8 prevodovými stupňami a funkciou Drivelogic, ktorá vodičovi umožňuje personalizovať vlastnosti automatickej prevodovky.



Údaj o zrýchlení znie ako z iného sveta: sedan dokáže vyštartovať z nuly na 100 km/h už za 3,4 sekundy a dvestovku dosiahne do 11,1 sekundy od štartu. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, ale s príplatkovým balíčkom M Driver´s Package dosahuje 305 km/h.

Prvýkrát ako 4×4

Je to nový trend, ktorému sa nevyhneme. Aj M5 má pohon, ktorý sme pred rokmi priraďovali džípom. xDrive v M je však vyladený nie pre necesty, ale pre maximálny zážitok z jazdy. Pohon všetkých štyroch kolies (4WD) sa dá aj deaktivovať a jazdiť výlučne s pohonom zadnej nápravy (2WD) – aj podľa BMW je to najemocionálnejší typ pohonu, na základe predchádzajúcich skúseností so športovými 4WD usudzujem, že ani tento nebude v ničom vodiča obmedzovať. Zlepšenie trakcie je však nepopierateľné a myslím, že aj pre vášnivých zadnokolkárov bude tento M-kový xDrive novým favoritom.



Nie je možné obísť ani medzinápravovú rozvodovku, ktorá rozdeľuje krútiaci moment s viaclamelovou spojkou; aktívny variabilný diferenciál Active M Differential s uzamykaním v rozsahu 0 až 100 percent. Pokiaľ ide o režim pohonu zadných kolies, počas neho M5 vypína kontrolu trakcie.

Kapota je hliníková, strecha z karbónu a brzdy sú zo zliatiny.



Tri desaťročia vývoja

BMW vo verzii M5 sa vyrába už od roku 1984, ale tradíciu športových sedanov špičkových kvalít započal ešte v roku 1979 model M535i; ten je považovaný za predchodcu prvej formálnej M5 (E28S BMW M5). Nasledovali E34S/E34/5S BMW M5 v roku 1988, potom E39S až v roku 1998, E60/E61 v 2005, F10M v 2011 až napokon F90, s ktorým sa zoznamujeme v týchto dňoch. Na čo sa dnes pozeráme, je viac ako 30 rokov evolúcie a vylaďovania detailov.

Cena nového BMW M5 (F90) je 117 900 €, eventuálne viac podľa prianí zákazníka, objednať si ho bude možné od septembra tohto roka.






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.