Nové BMW M5 (F90): Prvýkrát s xDrive, 600 koní a šialená cena
Koncern BMW predstavil úplne nové BMW M5, športovo ladenú verziu sedanu radu 5. Má fantastické technické parametre a upravený dizajn.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
BMW M5 – Kľúčové vlastnosti
Motor: 4,4 V8 M TwinPower (dve turbá)Výkon: 441 kW/600 k @5600-6700rpm
Krútiaci moment 750 Nm @1800rmp
Prevodovka: M Steptronic 8 st. s personalizáciou Drivelogic
Pohon: 2WD, 4WD xDrive
Zrýchlenie: 0-100 za 3,4 s; 0-200 za 11,1 s
Max. rýchlosť: 250 km/h, resp. 305 km/h s M Driver’s Package
Kolesá: štandard 19”, za príplatok 275/35 R20; 285/35 R20;
Brzdy: zliatinové s vnútorným chladením; vpredu 6-piestikové; vzadu 1-piestikové strmene
Cena od 117 900 €
Dizajn obhajuje aj bez rečí
Písať o dizajne je prakticky zbytočné, stačí sa na vozidlo pozrieť na fotografiách. Sledujeme výraznejšie krivky karosérie, svalnatejšie tvary a agresívnejší motív spodných partí prednej časti. Pútavejšie prevedenie detailov a viac lesku je samozrejmou prísadou každej športovej verzie inak civilného automobilu a M5 v tejto tradícii pokračuje.F90 sa prezentuje okrem modrej úpravy laku aj v krásnej matnej bordovej, ide o takzvaný Frozen Dark Red Metallic z dielne BMW Individual. Tento lak je možné získať (výlučne?) v limitovanej sérii vozidla First Edition, ktorej sa vyrobí 400 kusov a zákazník si za ňu priplatí až 19 500 eur.
Inovácie sa dotkli aj interiéru, ktorý získal karbónové finalizácie, páku prevodovky a volant s červeným akcentom a logami M.
Ohromujúce údaje o motore
Nová M5 má pod kapotou 4,4-litrový agregát typu V8 s dvomi turbami, pričom maximálny výkon tohto systému je až 600 konských síl. Na nie celkom ľahký sedan je to krásne číslo, ktoré sa v spojení s krútiacim momentom až 750 Nm postará nielen o dlhotrvajúce tlačenie do sedadiel, ale aj o superrýchly šprint. Maximálny krútiaci moment je totiž k dispozícii už od 1800 otáčok. O logiku preraďovania sa stará športovo vyladená automatika M Steptronic s 8 prevodovými stupňami a funkciou Drivelogic, ktorá vodičovi umožňuje personalizovať vlastnosti automatickej prevodovky.Údaj o zrýchlení znie ako z iného sveta: sedan dokáže vyštartovať z nuly na 100 km/h už za 3,4 sekundy a dvestovku dosiahne do 11,1 sekundy od štartu. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, ale s príplatkovým balíčkom M Driver´s Package dosahuje 305 km/h.
Prvýkrát ako 4×4
Je to nový trend, ktorému sa nevyhneme. Aj M5 má pohon, ktorý sme pred rokmi priraďovali džípom. xDrive v M je však vyladený nie pre necesty, ale pre maximálny zážitok z jazdy. Pohon všetkých štyroch kolies (4WD) sa dá aj deaktivovať a jazdiť výlučne s pohonom zadnej nápravy (2WD) – aj podľa BMW je to najemocionálnejší typ pohonu, na základe predchádzajúcich skúseností so športovými 4WD usudzujem, že ani tento nebude v ničom vodiča obmedzovať. Zlepšenie trakcie je však nepopierateľné a myslím, že aj pre vášnivých zadnokolkárov bude tento M-kový xDrive novým favoritom.Nie je možné obísť ani medzinápravovú rozvodovku, ktorá rozdeľuje krútiaci moment s viaclamelovou spojkou; aktívny variabilný diferenciál Active M Differential s uzamykaním v rozsahu 0 až 100 percent. Pokiaľ ide o režim pohonu zadných kolies, počas neho M5 vypína kontrolu trakcie.
Kapota je hliníková, strecha z karbónu a brzdy sú zo zliatiny.
Tri desaťročia vývoja
BMW vo verzii M5 sa vyrába už od roku 1984, ale tradíciu športových sedanov špičkových kvalít započal ešte v roku 1979 model M535i; ten je považovaný za predchodcu prvej formálnej M5 (E28S BMW M5). Nasledovali E34S/E34/5S BMW M5 v roku 1988, potom E39S až v roku 1998, E60/E61 v 2005, F10M v 2011 až napokon F90, s ktorým sa zoznamujeme v týchto dňoch. Na čo sa dnes pozeráme, je viac ako 30 rokov evolúcie a vylaďovania detailov.Cena nového BMW M5 (F90) je 117 900 €, eventuálne viac podľa prianí zákazníka, objednať si ho bude možné od septembra tohto roka.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?