Aká je budúcnosť prevodoviek v časoch elektromobility?
Je to konštruktérsky zázrak, ktorému už nevenujeme žiadnu pozornosť, pritom s ním väčšina motoristov pracuje každý deň.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Stručná história
Prvá prevodovka pre osobné automobily (začiatkom 20. storočia išlo skôr o bričky bez koní) vznikla prekvapivo už v roku 1904 a jej tvorcami sú bratia Sturtevantovci z Bostonu v Massachusetts. Bola vybavená dvomi prevodmi pre jazdu vpred a hoci išlo o významný pokrok, ktorý potom tvaroval celý automobilový priemysel, vtedajšie konštrukčné vyhotovenie a predovšetkým materiály neboli spoľahlivé, prevodovka od Sturtevantovcov sa kazila.Veľa sa však zmenilo už v priebehu štyroch nasledujúcich rokov. V roku 1908 bol predstavený automobil Ford Model T s takzvanou planetárnou prevodovkou, ktorú vodič ovládal pomocou pedálov. Podľa Wikipedie bolo používanie tejto prevodovky jednoduchšie na používanie ako súčasné manuálne prevodovky, ale tiež si od vodiča vyžadovali skúsenosti na to, aby sa automobil rozbehol pokojne.
Prvá automatická prevodovka s hydraulikou vznikla už v roku 1932, patent na ňu získal General Motors od brazílskych inžinierov menom José Braz Araripe a Fernando Lehly Lemos. Ako v prvom automobile sa objavila v roku 1940, bol ním Oldsmobile vo výbave Hydra-Matic. Avšak ešte niekoľko rokov predtým, v roku 1934, značky General Motors a REO vyrobili prvé poloautomaty, ktoré zjednodušili práce s manuálnymi prevodovkami.
Manuálne prevodovky sú aj napriek jednoduchosti a dnešnej cenovej dostupnosti automatov stále populárne. Stále sa nájde množstvo ľudí tvrdiacich, že s automatickou prevodovkou by si auto nevedeli užiť, o čom sa však dá diskutovať.
Princíp je jednoduchý, ale náročný na prevedenie
Princíp manuálnej prevodovky je v podstate jednoduchý, v komplexnom prevedení je však reálna prevodovka komplikovaná, robustná a pozostávajúca z veľkého množstva súčiastok. Princíp tkvie v rôznych veľkostiach ozubených kolies, ktoré umožňujú, aby sa hnacia sila z pohybujúcich sa piestov motora využívala čo možno najefektívnejšie.Najnižší prvý prevod je vybavený najväčším kolesom, pretože práve vtedy na prevodový pomer umožňuje jednoducho povedané „silnejší záber“ – zároveň však vyžaduje viac energie od motora a spôsobuje vyššiu spotrebu. Vyššie prevodové stupne s menšími ozubenými kolesami umožňujú, aby bol motor zaťažený menej, zároveň mal nižšiu spotrebu paliva.
Elektromobily a prevodovky
Automobily s výhradne elektrickým motorom však štandardnú prevodovku nepotrebujú, elektrický motor má odlišné výkonové charakteristiky ako spaľovací (či už naftový alebo benzínový a neškodia mu vysoké ani nízke otáčky a maximálny krútiaci moment je k dispozícii prakticky od prvej otáčky. Všetko závisí iba na prúde a napätí dodávanými batérií.Aj napriek tomu sa môže objaviť elektromobil s prevodovkou so stupňami pre jazdu vpred. Je ním napríklad prestavaný Volkswagen Beetle, takzvaný „Zelectric Bug“. Model Beetle z roku 1966 prerobila firma Zelectric Motors, pričom zachovala jeho charakter aj vzhľad. Len namiesto spaľovacieho motora pracuje ten, ktorý je podľa súčasných názorov pohonom budúcnosti.
Elektrifikovaný 50-ročný chrobák dokáže na jedno nabitie prejazdiť 130 až 160 kilometrov a je vybavený trojstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka tomu je účinnosť elektrického motora zvýšená vraj až do 15 percent, čo nie je vôbec zanedbateľná hodnota.
Elektrický motor napojený na štandardnú prevodovku pritom ešte pred piatimi rokmi (2011) predstavila anglická firma Antonov. (zdroj) Základy pre realizáciu projektu čerpala zo skúseností na elektrifikovanom Jaguar Limo-Green.
Firma Antonov sa pri vývoji prevodovky špeciálne pre elektromobily odvíjala od skutočnosti, že elektrické motory síce vedia dosahovať až 90-percentnú účinnosť, obzvlášť v nižších rýchlostiach však ich efektívnosť klesá na 60 až 70 percent. Je tu teda priestor na vývoj riešení, ktoré budú tento pokles kompenzovať a jedným z nich je práve prevodovka s menším počtom stupňov.
Tri stupne sú pritom vraj ideálne. Pri dvoch stupňoch ešte nie je dosahovaná efektivita ešte tak vysoká, pričom pri troch dosahuje merateľných až 14,7 percent.
**Hoci ich elektromobily nepotrebujú, neznamená to, že sú prevodovky odkázané na zánik**. Nečaká ich rovnaký osud, ktorý postihol napríklad karburátory. Nielen tieto dva vyššie uvedené prípady poukazujú na to, že prevodovky nájdu uplatnenie aj v elektromobiloch, pretože cieľom ekológov bude vždy zvyšovať efektivitu a predlžovať dojazd na jedno nabitie.
Zdroje:
http://newatlas.com/antonov-3-speed-transmission-ev/19088/
https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission
https://www.youtube.com/embed/-kNzsh4_NqU
https://en.wikipedia.org/wiki/Manual_transmission
http://webmagazin.teraz.sk/auta/elektricky-vw-beetle-zelectric-bug/3885-clanok.html
http://www.carhistory4u.com/the-last-100-years/parts-of-the-car/transmission
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.
Cyklistika v Rakúsku
Najkrajšia a najlepšia. Cykloturistika v Rakúsku zahŕňa nížiny, hory, pamiatky aj rozprávkovú prírodu
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Tak vysadnite na bicykle a šliapnite do pedálov!Nový model
Nový NISSAN QASHQAI odhalený! Zmena je priam obrovská, kamery vidia aj pod podvozok
Nová verzia kompaktného SUV Qashqai sa podobá na elektromobil Ariya.
Novinkou je tiež celkom nový stupeň výbavy N-DesignTieto pneumatiky budú už čoskoro nelegálne. Máte ich aj vy?
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.Spravodajstvo
Rezort obrany vyzýva ľudí, aby nelietali dronmi nad vojenskými objektmi a infraštruktúrou
Ohrozenie letovej prevádzky môže vyústiť do trestnoprávneho stíhania a pokuty 500 €, informuje rezort obrany.
Volvo na Slovensku
Európska komisia schválila dotáciu pre Volvo, na Slovensko prinesie 3300 pracovných miest
Automobilka bude na Slovensku vyrábať až 250-tisíc vozidiel ročne.
Celkové náklady na projekt výroby elektromobilov predstavujú 1,2 miliardy eur.