Vegánsky interiér: Trend v autopriemysle, ktorému sa nevyhneme

Koža nemá v aute čo hľadať. Najprv si nový trend osvoja prémiové automobilky a potom všetky ostatné.
Vydané  Text: 

Klasickým interiérom z pravej kože čoskoro odzvoní. Ilustračné foto, zdroj: Bentley

Ešte v máji tohto roka sa spoločnosť Bentley pochválila, že na žiadosť svojich lukratívnych klientov z Kalifornie pripravuje špeciálny interiér. Vegánsky interiér (zdroj). Pri jeho výrobe nebolo použité nič živočíšne, aby aj interiér luxusného vozidla v plnej miere reflektoval životnú filozofiu jeho majiteľa. Bohatý vegán alebo vegetarián predsa nebude vysedávať na koženej sedačke. Pre magazín Financial Times to ešte v máji vyhlásil Stefan Sielaff, šéf dizajnu v Bentley a upresnil aj to, že vývoj nových materiálov podobných koži počíta aj s testovaním húb, proteínov a dokonca s materiálom podobným medúzam. Neviem ako vy, ale mne sa zdá, že aj tá medúza je v podstate živá a asi by sa vegánovi nepáčilo, keby mal sedieť na materiáli z tohto priehľadného čuda… ale to je už vecou Bentley, ako sa si to obháji.

Vegánsky interiér v Bentley by sa mohol zaradiť do štandardnej ponuky personalizácie a, pochopiteľne, nebude cenovo dostupný. Prví zákazníci si na seba zoberú zodpovednosť za financovanie takéhoto projektu aj napriek tomu, že by Bentley pokojne mohlo použiť moderné koženky a ekokože, recyklované kože.

Koženky v roku 2017 sú natoľko precízne spracované a majú tak odolné vlastnosti, že ich aj odborník rozpozná od pravej kože iba po dôslednom skúmaní.

Pravá koža ustúpi ochrancom zvierat

Dnes je taký štandard, že kto si kupuje automobil s top výbavou, chce mať interiér čalúnený do kože. Kožené čalúnenie je estetické a praktické, pôsobí luxusne, to moderné má vysokú odolnosť a dlhú trvácnosť, je symbolom vyššieho štandardu.

Ako však bolo napísané vyššie, koženky a ekokože sú dnes natoľko kvalitné, že môžu pravej koži konkurovať a vyzerá to tak, že sťahovanie zvierat z kože a vysedávanie v nej ustúpi civilizovanej dobe.

Napríklad Range Rover Velar ponúka interiér čalúnený do imitácie pravej kože, respektíve z recyklovanej kože. Dôležité je, že pri výrobe interiérov Velaru nie sú priamo zabíjané žiadne zvieratá.

Land Rover Velar (2017) (zdroj: Land Rover)

Americká značka Tesla vo svojom portfóliu neponúka pravú kožu vôbec a talianske Maserati vo vrcholnej výbave čalúni interiér do materiálov od značky Ermenegildo Zegna, ktoré tiež vylučujú kožu (zdroj).

Nemá význam brániť sa (komentár autora)

Je to nový trend, ktorému sa nevyhneme. A je to prirodzené, veď prečo by sa mali kvôli nám a autám zabíjať ďalšie a ďalšie zvieratá len preto, aby sme zamietli pod koberec svoje komplexy tým, že si do auta napcháme tú najluxusnejšiu výbavu? Istotne sa nájdu tisíce a tisíce oponentov tvrdiacich, že nechcú mať vo svojom aute žiadne umeliny a pravá koža je nevyhnutná.

Pravdou je však to, že drvivá väčšina ľudí nevie rozpoznať ekokožu od pravej kože a ani s tou snahou o „pravé materiály“ to nebude tak vážne: veď v každom (aj luxusnom a drahom) automobile dnes nachádzame plasty. Sú všadeprítomné a ich využívanie má svoje opodstatnenie.

Skrátka sa s tým musíme zmieriť, že raz nastane doba, keď automobilky definitívne z ponuky vyradia pravú kožu a tie, ktoré ju zachovajú, budú niesť kríž verejného opovrhovania.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.